امام خمینی(ره) جایگاه فقه سیاسی را ارتقاء داد

حجت‌الاسلام مهدوی زادگان گفت: با تحولی مه امام راحل در فقه سیاسی و بالا بردن جایگاه آن انجام دادند،  بصورت طبیعی حکومت دینی و حکمرانی دینی شکل گرفت.

حجت الاسلام داود مهدوی زادگان، سرپرست سازمان سمت و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد فقه سیاسی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی تحول اساسی در محتوای فقه سیاسی بوجود آورد. فقه سیاسی در فقه جایگاه فرعی داشت و امام رحمت الله از جایگاه فرعی بودن  تغییر داد در واقع فقه سیاسی در متون فقها در لابه لای فقه فردی پیدا می شود اما امام خمینی(ره) این جایگاه را تغییر داد.

وی افزود: پیش از آن فقه سیاسی که ناظر به بحث ولایت فقیه  و حکومت است ذیل احکام فردی دیده می شد در حالیکه ولایت فقیه وسیع تر از احکام فرد و جامعه است و امام خمینی(ره) دانش فقه سیاسی را از این زاویه تحول داد و از ذیل احکام فردی آن را خارج کرد و به صورت مستقل فقه سیاسی را دید و بعد احکام فردی را ذیل فقه سیاسی قرار داد.

حجت الاسلام مهدوی زادگان تاکید کرد: فقه سیاسی در دستگاه فقهی امام راحل جایگاه اصیل، مستقل و ولایی پیدا کرد و این جایگاه در فقه دیگر فقها با تمام عظمت آنها دیده نمی شود، با این تحول حکمرانی اسلامی دیده می شود و می توان به دنبال تحقق آن بود.

وی در ادامه گفت: وقتی فقه سیاسی ذیل احکام فردی باشد حکومت دینی نیز جایگاه اصیلی ندارد. با تحولی که در فقه سیاسی و بالا بردن جایگاه فقه سیاسی توسط امام رخ داد به صورت طبیعی حکومت دینی و حکمرانی دینی دیده شد و هر فقیهی که خود را به این جایگاه برساند خود را موظف می داند که آن را محقق کند.

وی در ادامه گفت: امام(ره) پایه گذار فقه سیاسی بود و امروز فقه سیاسی با نوآوری‌ای که امام بر آن وارد کرد حرکت می کند، اگر چه در نگاه‌های سنتی بر این امر مقاومت می کنند  اما چون استدلال امام راحل در این تحول قوی است کار به جایی نمی برند.

وی در مورد ویژگی اندیشه امام در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: نگاه امام در این عرصه ضداستکباری و حمایت از مردم مظلوم چه مسلمان و چه غیرمسلمان است. یعنی در وجه سلبی نفی استکبار و در وجه ایجابی دفاع از محرومان و مظلومان جهان.

کد خبر 1766759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha