استانبول، میزبان نشست فوق العاده گروه دی ۸ درباره جنگ غزه

استانبول، میزبان نشست فوق‌العاده گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه برای بررسی وضعیت جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، روز شنبه (۱۹ خرداد ۱۴۰۳)، شهر استانبول ترکیه، میزبان نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی ۸) خواهد بود تا درباره جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به بحث و گفتگو بپردازد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این باره گفتند: این نشست از نظر اتخاذ موضع واحد این گروه در برابر جنگ جاری اسرائیل در غزه از ۷ اکتبر از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتظار می‌رود که کشورهای عضو گروه ۸ یک بیانیه مشترک قوی در مورد تحولات غزه تصویب کنند.

ترکیه تمام توان خود را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و حقوقی برای اعلام آتش بس دائمی در غزه به کار بسته است و هیچ فرصتی را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای رسیدن به این هدف از دست نمی‌دهد.

جنگ اسرائیل در غزه بیش از ۱۱۹ هزار شهید و زخمی فلسطینی برجای گذاشته است که بیشتر آنها کودک و زن بودند و حدود ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند.

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت مبنی بر توقف فوری جنگ  و دستورات دیوان دادگستری مبنی بر توقف حمله خود به رفح و اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از اقدامات «نسل کشی» به جنگ ادامه داده است.

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی ۸ (D۸)، گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی، ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.

این گروه در سال ۱۹۹۷ در ترکیه تأسیس شد و هدف آن تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای عضو است، اما برای اولین بار نشستی را برای بحث در مورد یک موضوع سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کند.

کد خبر 1766804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha