هاله‌ای از بیم و امید در چهره مسلمانان هند با انتخاب «ناندرا مودی»

انتخاب رسمی «نارندرا مودی» برای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری هند، مسلمانان این کشور را با نگرانی بیشتری مواجه کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: اعلام خبر رسمی پیروزی ائتلاف ملی دموکراتیک به رهبری «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور توسط  کمیسیون انتخابات هند، برای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هراس و نگرانی مسلمانان هند را بیشتر کرد.

مسلمانان هند، اقلیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفری در این کشور بر این باورند که پیروزی حزب حاکم ملی‌گرای هندو برای سومین دوره ریاست جمهوری، نگرانی‌ها را در مورد آینده آنها را در این کشور سکولار افزایش داده است.

بسیاری از مسلمانان هند نگران هستند که حزب راست‌گرای بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، آنها را به عنوان «شهروندان درجه دو» در یک ایالت هندو طبقه بندی کند.

خانم شابنم حق (۴۳ ساله) خانه دار از رانچی، مرکز ایالت جارکند، می‌گوید: در ۱۰ سال گذشته، مسلمانان آشکارا مورد هدف، آزار و تحقیر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: نفرت از مسلمانان روز به روز بیشتر می‌شود و مسلمانان از انسانیت خود سلب می‌شوند. ما می‌ترسیم که این روند افزایش یابد.

این درحالی است که برای برخی، کم‌شدن کرسی‌های حزب مودی نشان‌دهنده بارقه امید بود.

سلمان احمد صدیقی (۴۲ ساله) معتقد است که نمایندگی سیاسی متنوع برای یک دموکراسی سالم بسیار مهم است و حضور یک اپوزیسیون قوی حیاتی است».

این بانکدار اهل شهر لکناو در ایالت اوتارپرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت هند و پایگاه دین هندو است، جایی که حزب بهاراتیا جاناتا اکثریت خود را از دست داد.

وی افزود: نتایج انتخابات تعجب آور نبود و نشان‌دهنده احساس ناآرامی فزاینده در میان جوانان و طبقه متوسط ‌است.

رحمان صیفی (۲۷ ساله)، یک فعال اجتماعی از ایالت اوتارپرادش، گفت: حزب بهاراتیا جاناتا هنوز یک مأموریت جدید برای پیشبرد سیاست‌های جناح راست خود به نفع پیروان هندو وفادار خود دارد.

وی افزود: حتی با اکثریت کمتر، آنها ممکن است به برنامه کاری خود برای ایجاد یک کشور هندو در هند ادامه دهند  و این امری «نگران کننده» است.

انتظار می‌رود که فعالان هندو همچنان خواستار تصرف مکان‌های مذهبی بیشتر از مسلمانان باشند.

این درخواست‌ها از زمانی که مودی در ماه ژانویه معبد بزرگی را که در محل یک مسجد باستانی ساخته شده بود، افتتاح کرد، افزایش یافته است.

انور صدیقی، صاحب یک مغازه در ایالت شمالی اوتاراکند، پایگاه اصلی حزب بهاراتیا جاناتا، گفت: مسلمانان بسیار می‌ترسند که قوانین و سیاست‌های ضد اسلامی را به شیوه‌ای دیکتاتوری اجرا کنند و نفرت را در جامعه ترویج کنند.

در بخش جنوبی هند، محمد سامش اودین (۲۵ ساله) صاحب مغازه در مرکز فناوری بنگالورو، گفت: هند یک کشور سکولار برای همه ادیان است و ما می‌خواهیم در صلح زندگی کنیم.

در همین راستا، در کشمیر با اکثریت مسلمان، تصمیم دولت مودی در سال ۲۰۱۹ مبنی بر اینکه منطقه تحت حاکمیت مستقیم دهلی نو با نارضایتی شدید مواجه شد.

ریاض احمد (۵۳ ساله) از سرینگر گفت: ایالت سوم بودن، به معنای «مشکلات بیشتر» است.

وی گفت: ما ساکت شدیم، اگر کسی بخواهد حقیقت را بگوید، مطمئن نیست که آزاد بماند.

برنامه تفرقه برانگیز مودی در مبارزات انتخاباتی

مودی در طول مبارزات انتخاباتی خود متهم به تشدید لفاظی‌هایی شد که بر تقسیمات دینی اصلی هند دامن می‌زد.

وی در طول مبارزات انتخاباتی از مسلمانان به عنوان «نفوذی‌ها» یاد کرد و مدعی شد که حزب اصلی مخالف کنگره در صورت پیروزی، ثروت کشور را دوباره بین مسلمانان توزیع خواهد کرد.

انور صدیقی معتقد است که حزب بهاراتیا جاناتا با این انتخابات بر اساس یک برنامه تفرقه‌انگیز و فرقه‌ای مبارزه کرد.

حزب بهاراتیا جاناتا متعهد شده است که قانون مدنی مشترک جدیدی را در دوره سوم ریاست خود به کشور معرفی کند، قانونی که اقلیت‌ها از آن بیم دارند که قوانین مذهبی آنها را نقض کند.

جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری هند مشمول قوانین جزایی عمومی است، اما قوانین مربوط به مسائل شخصی مانند ازدواج، طلاق و ارث بر اساس سنت‌های مرسوم جوامع و مذاهب مختلف متفاوت است.

سعید علم (۳۲ ساله)، یک کارگر ساختمانی در گایا در ایالت شرقی بیهار، گفت: نگران است که با مسلمانان به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو هستیم و چه کسی می‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

سرور احمد، ستون نویس روزنامه در پاتنه، ایالت بیهار گفت: آنچه جامعه واقعاً از آن می‌ترسد این است که دولت جدید رویکرد سختگیرانه تری نسبت به مسلمانان اتخاذ کند، اما محمد ریحان (۲۷ ساله) در دهلی نو می‌گوید: قدرت ضعیف پارلمانی حزب بهاراتیا جاناتا، نشان دهنده امید به تغییر در آینده است.

وی افزود: این حزب نمی تواند برای همیشه در قدرت بماند.

کد خبر 1766846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha