جود و بخشش زمینه ساز عدالت اجتماعی است

حجت الاسلام مطهری فرد گفت: جود و بخشش زمینه ساز عدالت اجتماعی است و امام جواد(ع) الگوی کامل بخشندگی و احسان است که باید الگوی جامعه ما قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدصادق مطهری فرد_ دبیر اجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران اظهار کرد: در زندگانی ائمه (ع) جدای از جایگاه رهبری علمی و سیاسی آن حضرات(ع) در جامعه، دو شاخصه مهم وجود دارد، نخست، جایگاه بندگی نزد خدای متعال و عبادات که البته همه به هر اندازه که می توانند باید دارای این روحیه باشند. و دوم، ارتباطات گسترده با مردم در جنبه های مختلف به ویژه از نظر رسیدگی به فقرا، مساکین و مانند آن‌ که ائمه بسیار دستگیر بودند.

وی افزود: همه ائمه(ع) این جنبه را که بُعد الگویی خاصی است، داشته اند؛ چراکه اگر ما دغدغه رسیدگی به دیگران و همنوعان به ویژه مومنان و شیعیان را داشته باشیم، اوضاع اجتماعی ما به اینجا نمی رسید و دچار ناهنجاری ها و نابسامانی های اجتماعی نمی شدیم.

دبیر اجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا یادآور شد: اساس اقتصاد اسلامی بر خودکفایی مسلمین پایه گذاری شده است و این اصل اسلامی، روش اهل بیت(ع) است و ائمه تا جایی ممکن شخصاً کار و فعالیت داشتند تا دست نیاز به سوی دشمنان و مخالفان نداشته باشند، برای مثال در تاریخ زندگی امام باقر(ع) آمده که آن حضرت در گرمای تابستان زراعت می کردند و عرق ریزان بازمی گشتند و وقتی برخی می‌گفتند شما از خاندان رسالتید و چرا چنین برای دنیا خود را خسته می کنید، پاسخ دادند: من چنین می کنم تا در مقابل کسانی چون تو دست دراز نکنم!

حجت الاسلام‌مطهری فرد با اشاره به زندگی امام جواد (ع) و جود و بخششی که از این انتم فراوانکنقل شده است گفت: نام این امام همام با دو صفت جود و سخا عجین است به گونه ای که با دیدن، خواندن و شنیدن نام ایشان ناخودآگاه ذهن انسان مومن به این دو صفت رهنمون می‌شود.

وی افزود: نکته ظریفی که اینجا وجود دارد اینکه جود را غیر از سخاوت دانسته و در تفاوت آن دو با یکدیگر گفته‌اند:جود بخشیدن قبل از درخواست است، لیکن سخاوت، عطا کردن بعد از درخواست می‌باشد.

دبیر اجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا خاطرنشان کرد: انسان نمی تواند همه نیازهای خود را به تنهایی برطرف سازد، بنابراین، به یاری دیگران نیاز دارد و از سوی دیگر جامعه وابسته به افراد می باشد و این افراد هستند که موجبات تشکیل جامعه را فراهم می آورند. بنابراین، جامعه مطلوب جامعه ای است که افراد آن از ویژگی های والای انسانی برخوردار بوده، کلیه اعمال، افکار و نیات آنان در راستای همان هدفی باشد که به خاطر آن آفریده شده و در حقیقت به خاطر همان کنار هم گرد آمده اند.

حجت الاسلام مطهری فرد گفت: در اهمیت و ضرورت وجود روحیه جود و سخا در فرهنگ عمومی جامعه همین بس که اگر روح سخاوت و بخشندگی در جامعه رواج پیدا کند و مردم خود را از صفت زشت و ناپسند بخل پاک کنند، بسیاری از مشکلات روحی و روانی برطرف خواهد شد، زیرا جامعه‌ای که مردم آن بخشنده باشند، در حق هم ظلم نکرده، حقوق یکدیگر را پایمال نخواهند کرد، در غم هم شریک شده و برای رفع گرفتاری‌های یکدیگر تلاش خواهند کرد.

دبیر اجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد نکا گفت: جود و بخشش زمینه ساز عدالت اجتماعی است و امام جواد(ع) الگوی کامل بخشندگی و احسان است که باید الگوی جامعه ما قرار گیرد.

وی افزود: اصل دین، تکریم شخصیت افراد است. بخشش نباید به سلامت شخصیت و وجهه اجتماعی نیازمندان آسیب برساند، ازاین رو، دستورهای دین به گونه ای تعریف شده است که فرد بخشنده باید از خداوند به دلیل دریافت پاداش های فراوان متشکر باشد و وجود نیازمند را برای ارتقای معنوی خود فرصتی نیک بشمارد، نه تهدیدی برای ارتقای مادی خویش باشد.

حجت الاسلام‌مطهری فرد اظهار کرد: همچنین نکته دیگری که در قرآن به چشم می خورد، توجه به بخشش مالی در کنار دیگر عبادت هاست. در بیشتر موارد، زکات دادن پس از نماز خواندن آمده است که می تواند در درونی شدن دین داری افراد و توجه به رشد معنوی همه جانبه آن کمک کند: «رجالٌ لا تُلْهِیهمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَنْ ذِکرِ اللّهِ وَ إقَامِ الصَّلاَةِ وَ إِیتَآءِ الزَّکاةِ یخَافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ القُلُوبُ و الْأَبْصَارُ؛ مردانی که تجارت و خرید و فروش، آنان را از یاد خدا و نماز گزاردن و زکات دادن بازندارد، از روزی که دل ها و دیدگان دگرگون می شوند، هراسناکند». (نور: ۳۷)

وی افزود: ممکن است افراد در عبادت های فردی رغبت بیشتری داشته باشند و در تنهایی و بی اعتنایی خود متوقف شوند.  

به گفته دبیر اجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا، نسخه بخشش مادی، گامی برای خروج از تنهایی و تقویت همدلی با دیگران است که نتیجه آن، رشد جامع و درونی سازی دین برای افراد است.

وی افزود: در گزینه های دینی، نه تنها به بخشش که به رقابت در این زمینه نیز توجه زیادی شده است. قرآن در این زمینه از سرعت زیاد سخن می گوید و از واژه سبقت گرفتن بر دیگران در کارهای خیر یاد کرده است، چنانچه چنین فضایی بر جامعه حاکم شود، نیازمندان واقعی آن از کرامت و تمکن مناسب برخوردار می شوند.

کد خبر 1767015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha