بشر نیازمند نگاه سخاوتمندانه است

حجت الاسلام لاکانی بشر را نیازمند نگاه سخاوتمندانه دانست و گفت: ترویج فرهنگ سخا و بخشش می‌تواند نقش موثری در بهبود مناسبات اجتماعی داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمد لاکانی _ مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تسلیت سالروز شهادت دردانه هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت جوادالائمه(ع) درباره نیاز امروز فرهنگ عمومی به روحیه جود و سخا با نگاه به سیره امام جواد(ع)، اظهار کرد: امروزه، فرهنگ سخا و بخشش بسیار مورد نیاز است و ضرورت ترویج این فرهنگ بیش از پیش احساس می‌شود.

حجت الاسلام لاکانی، با بیان اینکه وجود نازنین امام جواد(ع) برپایه همین نگاه و فرهنگ، قلوب انسان‌ها را به تسخیر درآورده است افزود: چرا که بشر نیازمند نگاه سخاوتمندانه است.

وی، برخی از دلایل اهمیت بیشتر این فرهنگ در جامعه امروز را عبارتند از؛ لزوم ترویج همدلی و همبستگی اجتماعی برای مقابله با انواع چالش‌های پیش روی جامعه، و نیز افزایش اعتماد عمومی و تقویت احساس مسئولیت اجتماعی در میان آحاد جامعه عنوان کرد.

حجت الاسلام لاکانی اضافه کرد: کاهش فاصله طبقاتی و ترویج عدالت اجتماعی از طریق روحیه بخشش و کمک به همنوعان و همچنین، ایجاد یک فضای روانی مثبت و شاداب در جامعه که از طریق گذشت و بخشش امکان‌پذیر است از دیگر دلایل این اهمیت، هستند.

وی در ادامه، مسئله مهم دیگر که می‌توان در این راستا به آن اشاره کرد را تقویت هویت فرهنگی و معنوی جوامع که ریشه در سنت‌ها و باورهای دینی و اخلاقی دارد دانست و اذعان کرد: بنابراین ترویج فرهنگ سخا و بخشش می‌تواند نقش موثری در بهبود مناسبات اجتماعی داشته باشد.

حجت الاسلام لاکانی ادامه داد: در صورتی که در جامعه، بخل و طمع جای جود و سخاوت را بگیرد، می‌تواند عواقب بسیار نگران کننده‌ای را به دنبال داشته باشد.

وی به برخی از این موارد از جمله تضعیف همبستگی اجتماعی، کاهش کمک‌های خیرخواهانه، کاهش اعتماد اجتماعی و کند شدن رشد و توسعه اشاره کرد و افزود: با غلبه بخل و خودخواهی، همدلی و همکاری بین افراد جامعه تضعیف می‌شود و این امر می‌تواند به افزایش تنش‌ها، اختلافات و پراکندگی در جامعه بینجامد.

حجت الاسلام لاکانی ادامه داد: زمانی که افراد بیشتر به دنبال منافع شخصی خود باشند، میل و تمایل به کمک به نیازمندان و انجام کارهای خیرخواهانه کاهش می‌یابد و این رفتار می‌تواند رفاه و امکانات مورد نیاز بخش‌های آسیب پذیر جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه، وقتی افراد بیشتر به دنبال منافع شخصی خود باشند تا منافع جمعی، سطح اعتماد میان آحاد کاهش می‌یابد و این امر زمینه را برای افزایش فساد و بی‌ثباتی اجتماعی فراهم کند گفت: در جوامعی که بخل و طمع جای سخاوت و کمک به یکدیگر را بگیرد، سرمایه گذاری‌ها، نوآوری‌ها و همکاری‌های مولد کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند توسعه و پیشرفت جامعه را کُند سازد.

حجت الاسلام لاکانی خاطر نشان کرد: جایگزینی بخل و خودخواهی به جای نوع دوستی، بخشندگی و سخاوت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه وارد کند.

وی افزود: حفظ ارزش‌های اخلاقی و همبستگی اجتماعی بسیار ضروری و حیاتی است و اگر بخل جای روحیه جود را در جامعه بگیرد پیامدهای منفی‌ جبران ناپذیری خواهد داشت.

کد خبر 1767090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha