ازدواج باید همراه با موازین دینی و اسلامی باشد

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ازدواج باید همراه با دیگر موازین دینی و اسلامی باشد تا بتواند منجر به آرامش خانواده شده و ارتباط دوستانه نیز در خانواده به وجود آید.

خبرگزاری شبستان__ یاسوج: تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین نیازهای طبیعی انسان‌ها است که بسیاری از مشکلات روزمره انسان در یک خانواده سالم و ایده‌آل جبران می‌شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که زندگی مشترک خود را تشکیل می‌دهند به طور متوسط خوشحال‌تر و سالم‌تر از کسانی هستند که به امر مقدس ازدواج اقدام ننموده‌اند، هرچند خانواده می‌تواند گاهی اوقات به عنوان منبع مهمی برای ایجاد تنش در زندگی فرد نیز باشد، ولی اگر معیارهای یک زندگی سالم در خانواده‌ها رعایت شود، می‌توان جلوی بسیاری از تنش‌ها را گرفت و خانواده را به تعادل رساند.

خانواده بدون از ازدواج مفهوم واضحی نخواهد داشت و این سنت حسنه به عنوان سنگ بنای نخست خانواده و عامل اساسی برای همدلی دو جوان در راستای بالندگی و پیشرفت محسوب می‌شوند.

ازدواج یک سنت تغییر ناپذیر الهی در جامعه بشری بوده و از طرفی نیاز طبیعی و فطری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

در منطق قرآن کریم نیز ازدواج ضمن اینکه آغازگر زندگی همراه با ایثار و گذشت است، آرامش بخش‌ترین رابطه‌ها را بین زوجین فراهم می‌کند.

در آیات نورانی قرآن کریم آمده که خداوند «از جنس خود انسان‌ها برای آنها همسرانی آفرید تا در کنار آنان به آرامش و سکون برسند و بین آنها دوستی و رحمت به وجود آید». (آیه ۲۱ سوره روم)

ازدواج نه تنها آرامش روانی، تکامل اجتماعی، تعهد و ارضای غریزه جنسی را در پی دارد، بلکه توانمندی‌های نهفته درونی و استعدادها را نیز نمایان می‌سازد.

نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفتگویی را با آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

بفرمایید ازدواج در دین مبین اسلام چه جایگاهی دارد؟

ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، باید یادآور شد که خداوند در زمینه ازدواج دستور داده مردانی که زن ندارند، ازدواج کنند و همچنین برای ازدواج ترسی از فقر نداشته باشید و کسی نباید از ترس فقر و نداری ازدواج نکند.

وقتی خداوند تضمین می‌کند کسی نباید از مسئله ازدواج ترس داشته باشد، پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز می فرماید «اگر کسی ازدواج کرد، نصف دین خود را به دست آورده است».

آموزه های قرآنی و روایی درباره ازدواج موفق چه نسخه ای را تجویز می کنند؟

ازدواج در اسلام یک عمل عبادی، اخلاقی، معنوی، سلوک و ترقی به سوی خداوند است.

پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرمود «اگر مردی ازدواج کرد، نصف دین خود را احراز کرده است» و این نشان می دهد ازدواج در آئین اسلام یک امر مقدس و پر ثواب، عملی عبادی، اخلاقی و معنوی، سلوک، ترقی و پریدن به سوی خداوند است.

پیامبر اسلام (ص) همچنین فرمود «کسانی که همسر ندارند و ازدواج نمی‌کنند، خطر در کمین آنها بوده و بیشتر اهل جهنم کسانی هستند که زن نگرفته‌اند».

در روایت آمده آسمان درب رحمت خود را در چهار زمینه باز می‌کند، نخست زمانی که باران می‌بارد، وقتی که فرزند با مهر و محبت به صورت والدین نگاه می‌کند، وقتی درب خانه خدا باز می‌شود و هنگامی که ازدواج اسلامی و مراسم عروسی شکل می‌گیرد.

ازدواج امر مهم و مقدسی است که امام موسی کاظم (ع) فرمود «سه گروه در سایه عرش الهی در آسایش هستند و یکی از آنها کسی است که باعث شود برادر مسلمان خود ازدواج کند».

در روایت آمده که غذای عروسی نیز طعم خاصی دارد به این دلیل که فرشتگان در طبخ غذای عروسی مشارکت دارند و این نشان می‌دهد که ازدواج امر قدسی و مهمی است.

اگر کسی تلاش کند که دو نفر به همدیگر نرسند، خداوند سخت‌ترین عذاب را برای آنها در نظر می‌گیرد.

خداوند با صراحت پیرامون ازدواج دستور داده که باید کسانی که غلامان، کنیزان، برادر و ... مجرد دارند، مسئله ازدواج را مد نظر داشته باشند.

دین مبین اسلام ازدواج موفق و موثر در آرامش انسان را در چه زمینه هایی می داند؟

در ازدواج موفق باید نیازهای عاطفی و جنسی انسان برآورده شده و ضمن جلوگیری از گناه افراد، بتواند انسان را به خدا و حقیقت خلقت نزدیک کند.

ازدواج باید همراه با دیگر موازین دینی و اسلامی باشد تا بتواند منجر به آرامش خانواده شده و ارتباط دوستانه نیز در خانواده به وجود آید.

ایجاد مهر و محبت، آرامش همسران در رفتار جنسی، جبران نقیصه‌های زن و مرد، دلبستگی، استقلال، عزت نفس، امنیت، انس، رشد اقتصادی و... از اثرات یک ازدواج موفق و سالم است.

با توجه به اینکه ازدواج یک قرارداد اجتماعی است که زن و مرد بر اساس یک سری تعهدات شرعی، قانونی و اخلاقی به عنوان زن و شوهر تصمیم می‌گیرند که زندگی خود را آغاز کنند اگر مسائل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، شغلی، مذهب، تحصیلات، سلایق و .... در نظر گرفته نشود، باعث طلاق یا عوامل تضعیف کننده ازدواج خواهند بود.

کد خبر 1767092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha