۴ میمِ واجب برای ازدواج

فرهادکیایی با اشاره به اهمیت ازدواج به موقع و بهنگام گفت: یکی از مهمترین رویکردها و شاخص ها در امر ازدواج، آموزه‌های رضوی است که در راهبردهای کلی ملاک ها و معیارهای گزینش همسر شایسته را عنوان می کند.

فرهادکیایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان، فرهاد کیایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز با تبریک و تحنیّت اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو نور الهی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: « مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقیانِ» دو دریا به یکدیگر می پیوندند در قداستی بی نظیر، زیباترین پیوند آسمانی در اسلام که ثمره این پیوند مبارک و سراسر مملو از عشق و محبت درخت گوهربار امامت است بر تمامی شیفتگان و عاشقان ولایت تبریک عرض می کنم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این روز نه تنها یادآورعشق و محبت میان آن دو بزرگوار است بلکه نمادی از تقوا، ایمان و زندگی پربرکت و با سعادت است؛ در زمینه ازدواج اسلام توصیه ها و تأکیدهای بسیاری دارد.

دبیر مجمع گفتمان تبلیغ جبهه انقلاب فرهنگی استان البرز ادامه داد: در خصوص مسئله ازدواج و تشویق به ازدواج در روایات و آیات بسیار است و قرآن کریم نکاح را امر مهمی قلمداد می کند و در آیات مختلف به موضوع های مختلفی در امر ازدواج اشاره می کند از مهمترین آیات که می توان به آن اشاره کرد به عنوان مقدمه نقش بزرگان و مسئولان در امر ازدواج است.

نقش والدین، اطرافیان و مسئولان در امر ازدواج

وی با اشاره به این نکته که خداوند در آیه ۳۲ سوره نور در قرآن کریم می فرماید: خداوند در قرآن کریم می فرماید که « به نکاح درآورید کسانی که بی همسر هستند»  این مهم بر ضرورت نقش بزرگان و مسئولان در امر ازدواج تأکید می کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نقش بزرگان و مسئولان در امر ازدواج در این آیه نشان داده می شود. بزرگان یعنی پدر و مادر، مسئولان در جامعه خطاب آیه خداوند است.

وی توضیح داد: ممکن است این سوال پیش آید که جوانی که در مضیقه مالی است چگونه ازدواج کند؟ خداوند می فرماید: شما ترتیب ازدواج را فراهم کنید تا خداوند هم یاری کند. آنچنان که در ادامه آیه ذکر شده نیز آمده است که خداوند وسعت دهنده است و مشکلات را برطرف می کند. 

نقش دعا در بحث ازدواج

فرهادکیایی با اشاره به نقش دعا اظهار کرد: یعنی آنهایی که برای داشتن یک خانواده خوب دعا می کنند؛ بنده های خدا این دعا می کنند که از همسران و ذریّه ما نور چشم به ما عطاء کن. خروجی پیوند میان دو انسان، فرزندان متّقی است که این دعا به آن اشاره می کند که برای ما فرزندان متّقی قرار بده.

استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این دعا « وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» اظهار کرد: خداوند با این عبارت برای ما مسیر را روشن می کند و همین مهم نشان از اهمیت ازدواج است.

امام صادق (ع) در رابطه با فضیلت کسانی که ازدواج کرده اند می فرمایند: کسی که امکانات و زمینه های ازدواج انسان بی همسر را فراهم کند، از کسانی است که روز قیامت خداوند با نظر لطف به او نگاه می کند. در روایت های مختلف بایسته های ازدواج ذکر شده است.

وی با بیان اهمیت مشارکت و حمایت همچنین فراهم آوردن شرایط ازدواج برای دیگران تصریح کرد: میانجی گری در امر ازدواج یکی از مهمترین مسائل و ضرورت هایی است که در آیات و روایت نسبت به آن تأکید شده است.

فرهادکیایی توضیح داد:  ملاک هایی که از طرف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رابطه با امر ازدواج مطرح شده است در ۶ دسته می توان بررسی کرد.

وی ادامه داد: ملاک ها در امر ازدواج براساس آموزه های دینی امام هشتم(ع) عبارتند از، ملاک دینی، اخلاقی، جسمانی، اقتصادی، روانشناختی، خانوادگی. این ها ملاک های معینی در گزینش همسریابی است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایتی امام رضا(ع) مسئله تقوا را مطرح می کنند که همانا درجه ایمان بالاتر از اسلام و درجه تقوا بالاتر از ایمان است. اهمیت تقوا و ایمان در ازدواج از جمله ملاک های مهم و ضروری مورد توجه است.

چهار میم در بحث ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت آگاهی و بصیریت پیش از ازدواج در جریان امر انتخاب عنوان کرد: مشاهده، مصاحبه، مکاشفه و در نهایت مشاوره از جمله چهار « میم » مهم در امر ازدواج است.

فرهاد کیایی بیان کرد: در راستای تسهیل امر ازدواج دوره های متعدد آموزشی و کارگاهی برای نوجوانان و جوانان با عنوان « بایدها و نبایدهای ازدواج و زنگ خطرهای دوران آشنایی» و همچنین مشاوره های ازدواج در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر مجمع گفتمان تبلیغ جبهه انقلاب فرهنگی استان البرز عنوان کرد: سابقاً در سمت معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران برنامه های موثری نیز اجرا شده است که مهمترین برنامه اجرای طرح واسطه گری ازدواج برای حدود بیش از ۳۰ نفر و آموزش ایشان توسط مشاوران زبده آستان قدس رضوی بوده است. در حال حاضر جوانان فکر می‌کنند که باازدواج علاوه برمسئولیت‌های مختلف، مسیر رشد وپیشرفت آنان نیزمسدود می‌شود اما نگاه به زندگی افرادموفق حاکی ازآن است که ازدواج‌های بهنگام وعاقلانه می‌تواند یک همراه زندگی را برای طی مسیر رشدوترقی فراهم کند. تصحیح این نگاه نیز نیاز به تصویرسازی و برجسته سازی و الگوسازی از ازدواج های بهنگام آگاهانه و پایدار دارد.

پژوهشگر علوم انسانی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت های ما مباحث فرهنگی است به ویژه برای نوجوانان همچنین دوره های آموزشی تکنیک های پس از ازدواج که مورد توجه است.

کد خبر 1767099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha