تابستان متفاوت برای بچه‌های مسجد

مهم‌ترین خواسته خانواده‌ها برای پرکردن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز فصل تابستان اجرای برنامه‌های متنوع در چارچوب ارزش‌های دینی، مهارت‌آموزی و تقویت ذهن و جسم با رویکرد شادی‌آفرینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، واژه اوقات فراغت تداعی‌گر خاطرات شیرین و به یادماندنی برای هر کودک و نوجوانی است. ایامی که در آن کودکان و نوجوانان فارغ از هر درس و مشقی در کنار یکدیگر، لحظات شیرین و به یادماندنی خلق می کنند.

امروزه اوقات فراغت برای والدین نیز به یک مقوله مهم تبدیل شده است و تلاش می کنند با شناسایی کلاس های مفید و ثبت نام فرزندانشان زمینه کشف استعداد آنان را فراهم سازند. تنوع کلاس های اوقات فراغت بیشتر در کلاس های فرهنگی و هنری خلاصه نمی شود، این روزها کلاس های ورزشی و آموزشی نیز مخاطبان خود را دارد و تبلیغات موسسات فرهنگی، هنری و ورزشی در قالب بنر و پوسترهای نصب شده در کوچه و خیابان ها به چشم می خورد.

سرگرمی عده‌ای دیگر هم گذراندن وقت با دوستان و همسالان است که دور هم به تفریح‌های گروهی و حتی بازی در کوچه و زمین‌های ورزشی می‌پردازند. در این بین هم هستند کسانی که برای امرار معاش و کمک به هزینه‌های خانواده، تابستان را کار می‌کنند و فرصتی برای تفریح و استراحت آن چنانی ندارند. دانش‌آموزانی هم هستند که در همین ایام مقطع تحصیلی بعدی خود را به صورت جهشی فرا می‌گیرند و از همسالان خود یکسال جلوتر می‌افتند.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

در بین دستگاه ها و نهادهای اجرایی نیز چند دستگاه متولی برنامه های اوقات فراغت هستند که برای هدفمند شدن این کلاس ها سامانه اوقات فراغت به دبیری ورزش و جوانان در استان ها فعال شده است.

یکی از نهادهای مجری طرح اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد است که به دلیل همجواری با مساجد زمینه اعتماد بسیاری از خانواده‌ها را جلب کرده است. در استان زنجان ۳۸۹ باب کانون فرهنگی هنری و ۲۲ باب کانون تخصصی خواهران فعالیت می کنند. که بیش از ۱۵ هزار نفر عضو این مراکز هستند.

کانون های مساجد استان زنجان همه ساله با آغاز فصل تابستان میزبان کودکان و نوجوانان در قالب برنامه های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی هستند. سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر از دانش آموزان و اعضای کانون های مساجد استان زنجان در کلاس های اوقات فراغت ثبت نام کردند.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان گفت: در استان زنجان ۳۸۹ باب کانون عمومی با عضویت ۱۵ هزار و ۴۹۲ نفر فعالیت می کنند که سهم کانون های مساجد شهر زنجان ۱۷۳ باب کانون با ۸ هزار و ۲۵۷ نفر عضو است.

محسن اسلامی با یادآوری اینکه طرح اوقات فراغت کانون های مساجد امسال با شعار «مسجد، کانون نشاط ۲» برگزار خواهد شد، گفت: سال گذشته ۸ هزار نفر از کلاس های اوقات فراغت مساجد استفاده کردند که پیش بینی می شود این رقم به ۱۰ هزار نفر در سال جاری افزایش پیدا کند.

وی ایجاد جذابیت برای کودکان و نوجوانان با محوریت برنامه های تربیتی را از ویژگی برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد عنوان کرد و یادآور شد: این برنامه های با هدف هم افزایی تشکیلاتی وانسجام بخشی به فعالیت های تابستانی کانون ها، ارتقا و تقویت رویکرد تربیتی تمام ساختی در فعالیت های کانون، پوشش نیازهای مخاطبان کانون با نگاه جامع و مبتنی بر اقتضائات بومی و حمایت تخصصی از کانون های فعال در زمینه غنی سازی اوقات فراغت اعلام کرد.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

اسلامی با یادآوری اینکه طرح مذکور در ۶ محور قرآن عترت- علمی، فرهنگی، تربیتی – هنری، ادبی- مهارت و کارآفرینی-ورزشی، تفریحی و اجتماعی- بسته رسانه و فناوری برگزار می شود، گفت: لازم است تا کانون های مجری اوقات فراغت برنامه ها و عملکرد خود را در سامانه بچه های مسجد ثبت کنند که بعد از فراغت از تابستان از ۱۸۰ کانون فرهنگی هنری برتر کشوری در این زمینه تجلیل خواهد شد.

وی یکی دیگر از برنامه های اوقات فراغت در کانون های مساجد استان زنجان را اجرای طرح «نشاط و تعالی مسجد» عنوان کرد و گفت: این طرح برای دومین سال متوالی به صورت مسجد پایه و خانواده محور درکانون های مساجد استان زنجان اجرا می شود.

مدیر ستاد کانون های مساجد استان زنجان خاطرنشان کرد: این طرح برای یک‌هزار نفر از اعضای کانون های مساجد استان زنجان در محورهای قرآن و عترت، کتاب و کتابخوانی، تربیتی و اردویی، مهارتی، سرود، تئاتر، رسانه، ادبیات و کارآفرینی اجرایی خواهد شد.

۲۵ کانون تربیتی آموزش و پرورش میزبان اوقات فراغت دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در خصوص برنامه‌های اوقات فراغت در پایگاه‌های دانش آموزی گفت: برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به طور رسمی از هفته اول تیرماه امسال در ۲۵ کانون فرهنگی تربیتی، بیش از ۱۰۰ سالن و فضای ورزشی، ۱۴ پژوهش‌سرا، ۱۴ مرکز مشاوره و ۱۴ دارالقرآن استان آغاز می‌شود.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

حسین میرزایی با بیان اینکه با پایان امتحانات دانش آموزان مقطع ابتدایی، ثبت نام آنان در برنامه های غنی سازی اوقات فراغت آموزش و پرورش شروع می‌شود، تصریح کرد: و سامانه ای نیز برای این امر پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: ثبت نام دانش آموزان مقطع متوسطه نیز از ۱۰ خرداد تا هفته اول تیرماه انجام خواهد شد و افتتاحیه این برنامه ها به طور رسمی هفتم تیرماه به صورت متمرکز در یکی از پایگاههای تابستانی یا اردوگاه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تا ۲۰ شهریور امسال اجرا خواهد شد، اظهار داشت:‌ آموزش و پرورش استان به عنوان دبیرخانه کشوری برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان تعیین شده است که علاوه بر اینکه در راهبری برنامه های استانی فعالیت می کند از کل کشور نیز گزارشهای مربوط به این برنامه ها را جمع بندی و تا پایان مهرماه ارایه خواهد کرد.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

وی خاطرنشان کرد: برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در ۶ ساحت تعلیم و تربیت شامل فعالیت های ورزشی، کلاس های علمی، مهارتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیش بینی شده است.

میرزایی با اشاره به برنامه های متنوع مورد نظر برای دانش آموزان، تصریح کرد: امسال برنامه " کافه گفت و گو "ویژه دختران با محوریت یکی از کانون‌های فرهنگی تربیتی را خواهیم داشت و پنج مدرسه مخصوص برای دختران با محیط کاملا دخترانه برنامه های متنوع اجتماعی را اجرا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امسال همچنین در صورت تصویب شورای آموزش و پرورش تعدادی از مدارس در اختیار گروه‌های مردمی و محلات با محوریت مساجد قرار خواهد گرفت،   گفت: پایگاه‌های انتخاب رشته نیز برای دانش آموزان کنکوری در زمان مقرر راه اندازی خواهد شد تا دانش آموزان را در انتخاب رشته یاری کند.

این مسئول با اشاره به تدارک برگزاری اردوهای یک روزه و ۲ روزه برای تمامی دانش آموزان، افزود: این اردوها به صورت کارویژه برنامه ریزی شده است و سال گذشته ۷۴۴ دانش آموز آسیب پذیر در یکی از این اردوها شرکت کردند.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

میرزایی اعزام ۲۰۰ دانش آموز زیارت اولی به مشهد مقدس، و اعزام یک هزار دانش آموز دختر و پسر به اردوهای راهیان نور را از جمله برنامه های غنی سازی اوقات فراغت برگزار شده در سال گذشته برای دانش آموزان بیان کرد و افزود:‌ امسال نیز اردوهای یک روزه برای ۱۰ هزار دانش آموز در اردوگاه امام خمینی زنجان و شهید بهشتی سجاس پیش بینی شده است.

کلاس های اوقات فراغت کانون پرورش فکری کودکان با شعار «تابستانتو بساز»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از دیگر دستگاه‌های مجری طرح اوقات فراغت در بین جوانان و نوجوانان است که حجت‌الاسلام علیرضا عیسی‌خانی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در این خصوص گفت: امسال شرکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با شعار «تابستونتو بساز» کلید خورده است.

وی با اشاره به مهمترین این برنامه ها، اضافه کرد: نقاشی و تصویرگری، فعالیت‌های علمی - مهارت زندگی، خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، قصه‌گویی، کاردستی، نجوم - رباتیک، کارگاه شعر و داستان، خوشنویسی - سفالگری، عکاسی و پویانمایی، هنرهای نمایشی - موسیقی، آموزش‌های زبان انگلیسی و غیر انگلیسی از جمله این کارگاه‌هاست.

عیسی خانی افزود:این برنامه ها ویژه گروه‌های سنی «نوباوه» چهار سال به بالا، «نوخوان» هفت سال به بالا، «نونهال» ۹ سال به بالا، «نونگاه» ۱۲ سال به بالا و «نوجوان» ۱۵ سال به بالا به صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کلاس‌ها و کارگاه‌های کانون یک فرصت برای توانمند سازی کودکان و نوجوانان است، افزود: برنامه‌ریزی‌ها در کانون مبتنی بر افزایش دانش و مهارت جامعه هدف است.

نشاط اجتماعی با کانون‌های مساجد در فصل تابستان

عیسی خانی افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در کلاس‌های تابستانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۲۴۳۳۴۶۱۱۱۶ و ۰۲۴۳۳۴۶۱۱۱۵ جهت هماهنگی و ثبت ‌نام تماس حاصل بگیرند.

پایان سخن اینکه در عصری که تکنولوژی و فضای مجازی نه تنها اوقات فراغت بزرگترها بلکه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را ربوده است می توان از بستر کلاس های اوقات فراغت که از سوی موسسات و مراکز فرهنگی دایر است اوقات خوشی را برای این نسل رقم زد.

کد خبر 1767119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha