ازدواج مرحله‌ای مهم از کارخانه آدم‌سازی خدا و ابزار اصطناعت انسان است

تارخ با اشاره به اینکه شرط لازم صیرورت ورود به نظام تأدیب و اصطناعت خداوند یا همان دستگاه آدم سازی خدا است. و ازدواج یکی از این مراحل است گفت: ازدواج مرحله ای مهم از کارخانه آدم سازی خدا و ابزار اصطناعت انسان است. یعنی رشد انسان بدون ازدواج ممکن است ابتر و ناتمام بماند.

مینا تارخ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت ازدواج و مناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) گفت: این ازدواج از بسیاری ابعاد بی نظیر است. که بی نظیرترینش ممکن شدن پرورش ثمره فوأد یعنی امام حسن (ع) و حسین (ع) است. و این یعنی ایجاد یک نصاب جدید در مراتب خلقت و گزافه نخواهد بود اگر بگوییم خداوند حکیم برایش فتبارک الله احسن الخالقین گفت.

لطفا بفرمایید از منظر شما به عنوان مسئول اندیش سرای کوک و نوجوانِ اندیشکده اصطناعت اهمیت ازدواج در آموزه های دینی و روایی ما چگونه است؟

در اسلام، احادیث بسیاری در مدح ازدواج وارد شده است. اما به زعم بنده، شاید مهم ترین آنها همین حدیث باشد که میفرماید«نزد خدا؛ همسردار خفته بهتر از بی همسر روزه دار شب زنده دار است».

برای تقرب به ذهن یک مثال عرض می کنم، فردی رو مقایسه بفرمایید که داخل هواپیمای در حال پرواز خوابیده باشد با فردی که پیاده روی زمین در حال دویدن باشد.

کدام یک زودتر و راحت تر به مقصد خواهد رسید. اساساً سرعت سیر این دو قابل مقایسه نیست، چون فرد پیاده هر قدر هم که تلاش کند نمی تواند به سرعت فرد سواره در طی مسیر برسد. سیر انسان از نظر قرآن صیر است یعنی شدن.سفر انسان تحول او است.

انسان همواره در حال صیرورت و تحول و شدن است و باید به کیفیت لازم برای بهترین ملاقات با پروردگارش برسد.

از منظر شما نسخه ای که دین در رابطه با ازدواج تعیین می کند چیست؟

شرط لازم صیرورت ورود به نظام تأدیب و اصطناعت خداوند یا همان دستگاه آدم سازی خدا است. و ازدواج یکی از این مراحل است.

ازدواج مرحله ای مهم از کارخانه آدم سازی خدا و ابزار اصطناعت انسان است. یعنی رشد انسان بدون ازدواج ممکن است ابتر و ناتمام بماند. مگر حدیث نداریم که بیشتر اهل جهنم مجرد هستند.

هنگامی که حضرت رسول اکرم (ص) از مرتضی علی (ع) پس از ازدواج با حضرت زهرا (س) نظرش را پرسید، ایشان پاسخ قابل تأملی دادند. فرمودند:«او بهترین یاور برای اطاعت خدا است». یعنی بهترین ازدواج، زمینه سازترین آنها برای بندگی خدا است.

از نظر شما چرا ازدواج در اسلام تا این اندازه تقدس دارد و ضرورت اهمیت آن چیست؟

ازدواج دینی شرایطی دارد، ازجمله خواستگاری آسان و پرهیز از سخت گیری، ملاک های انتخاب ایمانی به جای مال و زیبایی ظاهری، مهریه کم، مراسم آسان، توکل و اعتماد به خدا و نترسیدن از مشکلات مالی.

 خدای حکیم راز انسان سازی در نظام ازدواج را در دو واژه بیان می کند: در حرثیت زن و قوّامیت مرد. حرثیت زن و قوّامیت مرد، شرط لازم رشد انسان و استمرار نسل بشر است.

حرثیت یعنی نسل پروری، اساساً تا خانواده ای نباشد که نسلی نخواهد بود. و تا نسلی نباشد که تمدنی نخواهد بود. حال هر قدر خانواده ها ایمانی تر باشند، نسل و تمدن ما ایمانی تر خواهد بود.

مگر ولی امر مسلمین نفرمودند که:«قوام جامعه به مردم است و قوام مردم به ایمان». ازدواج تشکیل خانواده است.

خانواده سنگ بنا و سلول انسان سازی است و انسان سازننده جامعه و تمدّن است. به همین صراحت.

چه اقدامات و برنامه هایی از طرف حضرتعالی برای میانجی گری ازدواج، تهیه جهیزیه و تسهیل این امر انجام شده است؟

 اندیشکده اصطناعت برای تسهیل امر ازدواج از سه زاویه به این مهم ورود کرده است.

ابتدا زاویه فکری. پر واضح است که موانع اصلی ازدواج جوانان بیش از اینکه منشعب از اقتصاد باشند، منبعث از نظام آموزشی و اندیشه هستند.

لذا، اندیشکده اصطناعت با برنامه ریزی دقیق برای ایجاد توان اندیشه ورزی صحیح در کودکان و نوجوانان در حال زمینه سازی برای اصطناعت نسلی است که ازدواج را مقدس شمرده و خود را آماده پذیرش بار مسئولیت کنند.

در ادامه، اندیشکده سخنرانی های ویژه ای درباره اهمیت تمدنی ازدواج جوانان برگزار کرده است. شاید جالب باشد که بدانید، بعد از هر جلسه سخنرانی جوانان زیادی مراجعه می کنند و می خواهند که این حقایق به والدین آنها هم انتقال پیدا کند.

به فصل و یاری خدا در حاشیه همین کلاس ها و سخنرانی ها موفق شده ایم چندین زوج جوان مؤمن را مشاوره بدهیم، به مراکز همسریابی یا خیریه ها معرفی کنیم و به هم برسانیم. همچنین، بسیاری در موارد مراجعه برای مشاوره، در رابطه با مباحث خانوادگی است.

و سخن آخر؛

موسسه اصطنطاک همواره سعی کرده است،  محور را بر تسریع در امر ازدواج جوانان، فرزند آوری و حفظ قوام و دوام خانواده قرار دهیم که خروجی این تدابیر و اقدامات نشان می دهد که به حمدالله تا کنون موفقیت هایی عدیده ای هم حاصل شده است.

کد خبر 1767170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha