برای بنای خانه و خانواده با ایمان، باید به دنبال همسر مسلمان و پاکدامن باشیم

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون گفت: شخصی که می خواهد خانه و خانواده مسلمان و با ایمانی را بنا نهد، باید قبل از هر چیز همسر مسلمان و پاکدامنی را جستجو کند.

خبرگزاری شبستان__ یاسوج: تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین نیازهای طبیعی انسان‌ها است که بسیاری از مشکلات روزمره انسان در یک خانواده سالم و ایده‌آل جبران می‌شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که زندگی مشترک خود را تشکیل می‌دهند به طور متوسط خوشحال‌تر و سالم‌تر از کسانی هستند که به امر مقدس ازدواج اقدام ننموده‌اند، هرچند خانواده می‌تواند گاهی اوقات به عنوان منبع مهمی برای ایجاد تنش در زندگی فرد نیز باشد، ولی اگر معیارهای یک زندگی سالم در خانواده‌ها رعایت شود، می‌توان جلوی بسیاری از تنش‌ها را گرفت و خانواده را به تعادل رساند.

خانواده بدون از ازدواج مفهوم واضحی نخواهد داشت و این سنت حسنه به عنوان سنگ بنای نخست خانواده و عامل اساسی برای همدلی دو جوان در راستای بالندگی و پیشرفت محسوب می‌شوند.

ازدواج یک سنت تغییر ناپذیر الهی در جامعه بشری بوده و از طرفی نیاز طبیعی و فطری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

در منطق قرآن کریم نیز ازدواج ضمن اینکه آغازگر زندگی همراه با ایثار و گذشت است، آرامش بخش‌ترین رابطه‌ها را بین زوجین فراهم می‌کند.

در آیات نورانی قرآن کریم آمده که خداوند «از جنس خود انسان‌ها برای آنها همسرانی آفرید تا در کنار آنان به آرامش و سکون برسند و بین آنها دوستی و رحمت به وجود آید». (آیه ۲۱ سوره روم)

ازدواج نه تنها آرامش روانی، تکامل اجتماعی، تعهد و ارضای غریزه جنسی را در پی دارد، بلکه توانمندی‌های نهفته درونی و استعدادها را نیز نمایان می‌سازد.

نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور»، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون در استان انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

بفرمایید ازدواج در دین مبین اسلام چه جایگاهی دارد؟

ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می آید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند و از وادی های شکست، استوار عبور نمایند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علّیین، که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.

در بینش اسلامی، مقصود از ازدواج، پیوند زناشویی رسمی میان دو جنس مخالف است که معمولا بالغ بوده و طبق شرایط شرعی و قانونی لازم انجام گرفته است.

حضرت محمّد(صلی الله علیه وآله) فرمود: «هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده است که نزد خداوند از کانون ازدواج محبوب تر و عزیزتر باشد».

ازدواج در منطق قرآن کریم، به وجودآورنده مطمئن ترین و آرام بخش ترین رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودّت و ایثار است.

بعد از ازدواج، شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می شود و خود را مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و ازدواج در فرهنگ اسلامی، پیوندی مقدّس است که موجب حفظ دین، افزایش ثواب عبادات و به وجودآورنده مودّت و رحمت است.

ازدواج همچنین عاملی مؤثر در حفظ پاکدامنی و طهارت دل هاست.

رسول گرامی(صلی الله علیه وآله)می فرماید «هر کس می خواهد خدا را در حال پاکیزگی و طهارت ملاقات کند، به وسیله ازدواج عفّت پیشه سازد».

به وسیله ازدواج، یکی از سرکش ترین نیروها یعنی غریزه جنسی، ارضا شده، میل به انحراف در انسان کاهش می یابد و در واقع، هوای نفس، که منشأ بسیاری از ناهنجاری هاست، تا حد زیادی مهار می گردد و مهار هوای نفس از یک سو، و رحمت و مودّت الهی که در ازدواج حاصل می شود از سوی دیگر، موجب کمال نفس و نورانیت دل می گردد، زیرا کسی که به طرف گناه و ناهنجاری نرود و مشمول عنایات الهی باشد، به نورانیت درون و قلب نایل می شود.

تأمین وسایل زندگی فرزندان آینده می بیند. به همین دلیل، تمام ابتکار و استعداد خود را به کار می گیرد و از ظرفیت های وجودی خود کمال استفاده را می برد و به بالندگی بیشتری نایل می شود.

با توجه به معیارهای دینی و آموزه های اسلامی در زمینه ازدواج و فواید آن، این نتیجه به دست می آید که ازدواج موجب کسب کمالات معنوی، عفّت و پاک دامنی، احساس مسئولیت، آرامش و امنیت خاطر، تولید و بقای نسل انسانی، سلامت و امنیت اجتماعی، تقویت و تثبیت صفات جنسی و باعث بروز استعدادها و توانایی های بالقوّه می شود.

همچنین از آموزه های دینی و تحقیقات تجربی اندیشمندان می توان استفاده کرد که در ازدواج، علاوه بر بلوغ جنسی، بلوغ اجتماعی، عقلی و عاطفی نیز در حدّ قابل قبولی نیاز است و بهترین زمان ازدواج برای دختران و پسران ، اوایل جوانی است و این مقطع سنّی برای بیشتر افراد، که شرایط ازدواج را دارا هستند ، مناسب است.

ازدواج در این دوره، فواید معنوی، اجتماعی، روان شناختی زیادی دارد که به بخشی از آنها اشاره شد.

آموزه های قرآنی و روایی درباره ازدواج موفق چه نسخه ای را تجویز می کنند؟

ملاک ازدواج موفق می تواند دهها و یا شاید صدها گزینه در بر داشته باشد ولی آیا برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و دلخواه ملاک های اصلی باید مادی باشند یا معنویات هم می تواند دخیل باشد؟ با توجّه به اهمیّتی که همسر در زندگی دارد و آثاری که بر آن مترتّب است و نقشی که هر یک از زن و مرد در آن دارند، می بایست برای انتخاب همسر ملاک ها و دستورالعمل هایی وجود داشته باشد تا افراد با توجّه به آن ملاک ها، همسر مورد نظر خود را انتخاب نمایند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آورند.

دین مبین اسلام ازدواج موفق و موثر در آرامش انسان را در چه زمینه هایی می داند؟

ملاک موفقیت یک ازدواج موفق عبارتند از اسلام و ایمان، هم سنخ بودن در پاکدامنی، تواضع، توبه، عبادت خداوند، اطاعت فرمان خدا، ایمان و عمل صالح، تقوا، لذا شخصی که می خواهد خانه و خانواده مسلمان و با ایمانی را بنا نهد، باید قبل از هر چیز همسر مسلمان و پاکدامنی را جستجو کند وگرنه بنای خانواده مسلمان و ساختار جامعه اسلامی مدّت ها به تأخیر می افتد و به زودی بنیان و اساس آن سست و ناپایدار و بسیار متزلزل و آسیب پذیر می شود.

قرآن کریم در سوره تحریم، شش وصف از برای همسران خوب اشاره کرده و می فرماید: «مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا همسرانی مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه کار، عابد، اطاعت کننده فرمان خدا را عنوان های یک ازدواج موفق اعلام کرد .

دین مبین اسلام در انتخاب همسر فوق العاده توجّه دارد و پیروان خود را به دقّت و احتیاط لازم دعوت نموده است.

کد خبر 1767185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha