افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام ضرغامی/ رونمایی از «هنر دست تهران»

همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی با اعلام ضرغامی پروژه برخط در ۵ استان افتتاح و از کتاب «هنر دست تهران» رونمایی شد؛ فعالان صنایع دستی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم گرامی‌داشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی با شعار «صنایع‌دستی؛ مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید» صبح امروز شنبه ۱۹ خرداد  با حضور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی، معاون صنایع دستی  و هنرهای سنتی، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران، فعالان حوزه صنایع‌دستی، صنعتگران، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران این حوزه   در  سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»

این مراسم با تلاوتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی و پخش کیپ با اجرای مژده لواسانی آغاز شد.

 قرار است همزمان با هفته صنایع دستی بیش از ۴۵۰ مراسم با موضوع صنایع دستی در کشور اجرا  شود و همچنین در این هفته پروژه های صنایع دستی در ۵ استان کشور  افتتاح خواهد شد.


در این مراسم کلیپی از گزارش عملکرد معاونت صنایع دستی وزارت میراث پخش شد  انچه در این کلیپ بیشتر  بر آن تاکید شده بود صحبت هاو حمایت های رییس جمهور شهید از صنایع دستی بود و در آن به ابلاغ مصوبه دولت در بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره شد که بیمه هنرمندان  صنایع دستی در دولت سیزدهم محقق شد.
 

فعالیت ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در استان تهران

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»

در این مراسم «پدرام جانفشان»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در سخنانی گفت: صنایع دستی  تقاطع و تلفیق هنر و صنعت است که عمدتا در اشتغال خانگی در یک بخش و در اشتغال جامع کشور نقش آفرین است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران با اشاره به قابلیت های استان تهران در صنایع دستی کشور توضیح داد: استان تهران ظاهرش استان صنعتی به معنای ماشینی است و کمتر کسی فکر می کند که در این استان بیش از ۱۷۰ رشته صنایع دستی مصوب به صورت فاخر وجود دارد، در واقع یک سوم صنایع دستی کشور متعلق به استان تهران است؛ استان تهران در بخش صنایع دستی جایگاه مهمی دارد و در حدود ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی شناسنامه دار در این استان فعالیت می کنند.

وی خاطر نشان کرد:  در طی هزار روزی که از دولت سیزدهم یادگار رییس جمهور شهید می گذرد کارهای جدیدتری را در استان تهران  در دست انجام  داریم، حدود ۵ هزار میلیارد تهسیلات به کارگاه های متقاضی  اعطا شد و همچنین قرار است در سال ۱۴۰۳  سه هزار میلیارد تسهیلات به متقاضیان  داده شود.


وی با اشاره به راه اندازی بازارچه صنایع دستی در استان تهران گفت:  در این مدت زمان خانه «کلارا آبکار» هنرمند نگارگر که به وزارت میرزالث فرهنگی اهدا شده بود  به مرکز آموزشی  هنرهای دستی تبدیل شده و  اکنون سه سال است که در این خانه تاریخی آموزش‌های رایگان به علاقه‌مندان هنرهای سنتی ارائه می‌شود.

پدرام جانفشان  با اشاره به تهیه و انتشار سه عنوان کتاب دراداره  کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گفت:  یکی از دغدغه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمع‌آوری مکتوب و معرفی آثار هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان تهران بود که در راستای همین دغدغه  کتاب «هنر دست تهران»   را منتشر کردیم.

در ادامه این مراسم  پیام تسلیت «سعد قدومی»، رییس سازمان جهانی صنایع دستی برای  شهادت رییس جمهور پخش شد.

 افتتاح  پروژه برخط در ۵ استان با  اعلام ضرغامی

 سپس با اعلام وزیر میراث فرهنگی ۵ پروژه برخط صنایع دستی در استان های آذربایجان شرقی(کارگاه شیشه گری فوتی)، تهران (بازارچه دایمی صنایع دستی در ایران مال)، قزوین (خانه صنایع دستی رئوفی)، سمنان(خانه صنایع دستی خیرآباد)   یزد(کارگاه بسته بندی صنایع دستی)  افتتاح شد.

افتتاح ۱۲ خانه صنایع دستی در استان فارس

 در ادامه مراسم «ثابت اقلیدی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان  فارس  به صورت برخط از افتتاح پروژه های صنایع دستی  در شیراز و استان فارس در هفته صنایع دستی خبر داد و گفت: هفته صنایع دستی در شیراز فردا  مبزبانی فارس از شهرداران و دهیاران   کشور و افتتاح مجتمع فرهنگی شهید جمهور و بازارچه صنایع دستی آغاز می شود؛  همچنین در این هفته  کارگاه دایمی صنایع دستی در خرامه، چهار خانه صنایع دستی در بافت تاریخی شیراز و ۸ خانه صنایع دستی در شهرستان های استان  افتتاح خواهد شد.

صنایع دستی در دولت سیزدهم حیات دوباره پیدا کرده است

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»



 در ادامه این مراسم «مریم جلالی»، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اهمیت و محوریت خانواده در حوزه صنایع‌دستی  و شعار «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی»  گفت:  در هزارمین روز دولت سیزدهم وقت آن است که شعار محوری اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید  کنیم و پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی را محقق کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صنایع‌دستی به مثابه یک یا چند صد محصول نیست، اظهار کرد: صنایع دستی یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که طی این روزها با سیاست تقویت توجه به ساحت‌های چهارگانه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست معنایی دوباره بخشیده و این مهم جز با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها محقق نمی‌شد.

وی با اشاره به اهمیت یافتن صنایع دستی در دولت سیزدهم  گفت: صنایع‌دستی در ستاد سفرهای نوروزی نشست و در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی جا باز کرد، چون اعتقاد بر این بود که میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز بوده و صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی فردا است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور  اظهار کرد: صنایع‌دستی در کنار میراث‌فرهنگی و گردشگری جایگاه خود را پیدا کرده است، در واقع امروز صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، صنایع‌دستی ثمربخش شد در تکثیر ثمر بخش‌ها و زیرساخت‌ها به توسعه کسب و کار نزدیک شد.

مریم جلالی با بیان اینکه در دولت سیزدهم صنایع دستی حیات دوباره پیدا کرده است، گفت:  در راستای همین حیات صنایع دستی امروز تفاهم نامه‌های متعدد همکاری را با دستگاه های مختلف و نهادها و سازمان ها  امضاء کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور  تسهیل در صادرات موقت کالا، اقدامات نمایشگاهی، ارائه اقلام نمایشگاهی بدون کارت بازرگانی، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را از عملکرد وزارت میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی در هزارمین روز کار دولت برشمرد و گفت: برگزاری ۳۲ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، اولین نمایشگاه سراسری در شهرستان سیرجان، ۲ جشنواره بین‌الملل فجر سرو سیمین با حضور بیش از پنج هزار هنرمند و ۱۳ هزار اثر، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد، ۸۲۵ میلیون دلار صادرات، رتبه اول ثبت جهانی با ثبت شدن دو شهر جهانی صنایع‌دستی، ۳۶ هزار غرفه در قالب دو هزاربارارچه، ایجاد نهضت خانه‌های صنایع‌دستی و  زنده شدن بافت تاریخی  از جمله  اقدامات  دولت سیزدهم است.

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»

 رونمایی از کتاب «هنر دست‌ تهران»

  در ادامه این مراسم کتاب «هنر دست‌ تهران» نوشته «احسان میراب زاده» رونمایی شد؛ این کتاب به معرفی مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی تعدادی از هنرمندان شاغل در استان تهران می‌پردازد.  در این کتاب آثار ۱۵۰ هنرمند برجسته استان تهران معرفی و منتشر شده‌اند.

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»

 

تجلیل از فعالان صنایع دستی و عوامل سریال تلویزیونی «نون خ»

 در ادامه مراسم از اساتید منتخب در برنامه داوری استادان منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی شهر دونگ یانگ کشور چین و عوامل سریال «نون خ» تجلیل شد.
از فاطمه سیدی (پته‌دوزی)، بهروز سیف‌الهی (نقاشی روی چرم)، داداش مهرآوری (نقاشی روی شیشه)، سعید پوزش (معرق چوب)، سارو مقرچیان (قلمزنی روی نقره) از استان تهران و محمد بینوا (زری‌بافی) از استان اصفهان، امین سلطان خواه (سوخت چوب) از خراسان رضوی و منصور حافظ پرست (قلمزنی فلز) از استان اصفهان به عنوان اساتید منتخب شورای جهانی صنایع‌دستی تجلیل شدند.

افتتاح پروژه برخط در ۵ استان با اعلام وزیر میراث / رونمایی از «هنر دست تهران»

همچنین در بخش دیگر این مراسم از «مهدی فرجی»، تهیه‌کننده سریال «نون خ»، صهبا شرافتی بازیگر، کاظم نوربخش بازیگر و جمشید اقبال‌پور سرمایه‌گذار حوزه صنایع‌دستی تجلیل شد.  
فرجی این سریال را به هنرمندان گمنامی که در نقاط محروم کشور کار می‌کنند تقدیم کرد و گفت:  در این سریال به دنبال اهدافی در تحقق ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودیم. در نظرسنجی صدا و سیما از بین افرادی که سریال «نون خ» را دیده و ندیده‌اند ۶۸ درصد معتقد بودند از ظرفیت صنایع‌دستی در پیشرفت کشور استفاده نشده و ۷۲ درصد برای دیدن جاذبه‌های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار ابراز تمایل کردند.
پایان پیام/

کد خبر 1767213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا ایزدی خرامه IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    هنر نزد ایرانیان است و بس.