کلمبیا، دستور توقف صادرات زغال سنگ به اسرائیل را صادر کرد

رئیس جمهور کلمبیا از توقف صادرات زغال سنگ به اسرائیل به دلیل «نسل کشی» در غزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفقتنا العربی، گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا در پستی در شبکه ایکس نوشت:  کشورش صادرات زغال سنگ به اسرائیل را به دلیل حمله به نوار غزه متوقف خواهد کرد.

رئیس جمهور چپگرا در ماه می روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد و به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرد.

بر اساس فرمان دولتی کلمبیا مبنی بر اینکه اسرائیل از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی برای ساخت سلاح و سایر تجهیزات نظامی استفاده می‌کند، ظرف پنج روز توقف صادرات زغال سنگ به اسرائیل اجرایی خواهد شد.

در این فرمان آمده است: کلمبیا معتقد است که عملیات نظامی علیه مردم فلسطین نقض یک قاعده تثبیت شده حقوق بین‌الملل است.

بر اساس گزارش یک مجله آمریکایی، کلمبیا بزرگ‌ترین تامین کننده زغال سنگ اسرائیل است که بیش از نیمی از واردات را به خود اختصاص داده بود.

این مجله تصریح کرد: اسرائیل برای تولید ۲۰ درصد برق خود به زغال سنگ متکی است، اما انتظار می‌رود این درصد به ۳ درصد کاهش یابد و منابع دیگری نیز برای زغال سنگ دارد.

جنگ اسرائیل علیه غزه باعث تنش در روابط بین تل آویو و بوگوتا شد، زیرا کلمبیا پس از تجاوز به نوار غزه که بیش از ۸ ماه به طول انجامید، به لیست کشورهایی پیوست که اقدامات دیپلماتیک قاطعی را در قبال اسرائیل انجام دادند.

رئیس جمهور کلمبیا در ماه می اعلام کرد که دولت وی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرده و سفارت خود را در رام الله در کرانه باختری باز خواهد کرد.

وزیر خارجه کلمبیا نیز گفت: آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد «نسل کشی» است.

رئیس‌جمهور کلمبیا نیز پیشتر از حمایت کشورش از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که به اسرائیل دستور داد فورا حملات خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه را متوقف کند، اعلام کرد.

وی گفت: حکم صادر شده از سوی دادگاه برای توقف نسل کشی توسط دولت بنیامین نتانیاهو، ماهیت بربریتی را که علیه فلسطین به راه انداخته شده است، نشان می‌دهد.

اسرائیل با وجود قطعنامه شورای امنیت که خواستار توقف فوری جنگ شده بود، به جنگ همچنان ادامه داده است.

کد خبر 1767259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha