نقش رئیس جمهور در سرنوشت جامعه باید به مردم گفته شود

دکتر اسداللهی با اشاره به انتخابات تیرماه و جایگاه مهم رئیس جمهوری در نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد: نقش رئیس جمهور در سرنوشت جامعه باید به مردم گفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مسعود اسداللهی، یکشنبه(۲۰ خرداد) در نشست بصیرتی بسیج جامعه زنان استان با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم در پی شهادت شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی؛ گفت: حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهوری شوک بسیار بزرگی به جامعه بود.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه با بیان اینکه وقوع حوادث مشابه در خیلی از کشورها، آن کشور را دچار بی‌ثباتی امنیتی و هرج و مرج می‌کند؛ به آرامشی اشاره کرد که با سخنان رهبری در ساعات نخست حادثه حاکم و پس از آن تشییع‌های میلیونی شهدای خدمت در شهرهای مختلف برگزار شد.
وی با بازخوانی اتفاقات تلخ و سخت دهه ۶۰ گفت: تابستان سال ۶۰، تابستان شهادت‌های مسئولین درجه ۱ کشور بود اما در همان جو انتخابات برگزار و باز هم ۲۹ روز بعد رئیس جمهور و نخست‌وزیر وقت و بعد هم دادستان کل کشور و تعدادی از ائمه جمعه یکی پس از دیگری شهید شدند و در نهایت ترورها به کف خیابان کشیده شد اما بر خلاف خواست دشمن، جمهوری اسلامی ماند.
اسداللهی ادامه داد: سال ۶۰ یکی از سال‌های سخت کشور بود اما اتفاقاً پیروزی‌های ما در جنگ از همان سال آغاز شد و بزرگترین فتوحات نظام اسلامی را داشتیم و این از حوادث عبرت‌آموز است.
وی با تاکید بر اینکه بیمه شدن نظام با خون شهدا شعار نیست؛ افزود: در حال حاضر هم جای نگرانی نیست زیرا نظام کاملاً نهادینه شده و رهبری بالای سر مملکت است و ما حوادث بدتر از این را داشتیم اما انتخابات در موعد خود برگزار شده است.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه یادآور شد: اولین خواسته رهبری در مسئله انتخابات دعوت مردم به مشارکت حداکثری است.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران الگوی مردم‌سالاری دینی را به عنوان یک الگوی جدید مبتنی بر تعالیم اهل‌بیت در دنیا مطرح کرد؛ گفت: بر خلاف کسانی که می‌گویند انتخابات، غربی است اما انتخابات در حقیقت مکانیزم حکومت است نه محتوای آن و برای همین امام اصرار بر انتخابات داشتند.

وی گفت: به رغم اینکه عده‌ای می‌گویند تنها یکبار در کشور رفراندم برگزار شده اما علاوه بر ۱۲ فروردین سال ۵۸، برای قانون اساسی اول در آبان ۵۸ و قانون اساسی دوم در سال ۶۸ نیز رفراندوم برگزار شد.
دکتر اسداللهی با عنوان کردن این مسئله که انتخابات قدرت و ظرفیت خود برای اداره کشور را نشان داده است؛ به جایگاه مهم ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی پرداخت و تصریح کرد: رئیس‌جمهوری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی بسیار قدرتمند است و بلافاصله بعد از تنفیذ توسط رهبری، حداقل دو هزار نفر را باید در پست های مهم اجرایی کشور تعیین کند.
وی انتخاب همه وزرا، استانداران، سفرای ایران در کشورهای مختلف و حتی اعمال نظر درباره معاونین برخی وزارتخانه‌ها را توسط رئیس جمهوری دانست و اضافه کرد: بودجه را نیز دولت تعیین می‌کند اما متاسفانه تهمت ناجوانمردانه‌ای به ایران می زنند که رهبری نمی گذارد رئیس جمهوری کار کند در حالیکه برخی از رؤسای جمهور قبلی در جلسات خصوصی و علنی هم این را می‌گفتند.

دکتر اسداللهی سئوال کرد: اگر این مسئله صحت داشت پس چرا همین‌ آقایان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شدند؟ پس معلوم است پُست خیلی مهمی است؛ اگر اختیار نداشتند چطور برجام را امضا کردند؟
وی ادامه داد: رئیس جمهوری می تواند نقش مخرب و یا سازنده داشته باشد و در سرنوشت شهروند عادی هم اثرگذار است لذا این موضوع را  باید کاملاً روشن کرد تا انتخاب درستی انجام شود که نتایج آن متوجه خود ما است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید مجدد بر تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات به عنوان نخستین اولویت مهم گفت: وقتی سقف مشارکت بالا می رود تهدیداتی علیه ایران داریم و اگر پایین باشد طرف خارجی به این نتیجه می رسد پایگاه مردمی نظام تضعیف شده لذا باید از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرد.

وی با این توضیح که رهبری در بحث کاندیداها به هیچ عنوان حتی به صورت اشاره نیز دخالت نمی کنند؛ مهندسی بودن انتخابات ایران را ادعای ناجوانمردانه‌ای دانست و برای ردّ این ادعا به انتخاب دو دوره بعضی از افرادی اشاره کرد که خود آنها هم این ادعاها را مطرح می‌کنند.

کد خبر 1767344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha