مشکلاتِ دست و پاگیر برای ازدواج

قرایی‌مقدم با بیان اینکه اشتغال مهمترین چالش، پیش روی ازدواج جوانان است گفت: در صورتی که جوانان اشتغال داشته باشند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به ازدواج می‌کنند این در حالی است‌که طبق گزارش‌های صورت گرفته در جامعه ایران حدود ۹ تا ۱۱ درصد جمعیت فعال بیکار وجود دارد.

«امان‌الله، قرایی مقدم» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار زنان و خانواده خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اشتغال مهمترین چالش، پیش روی ازدواج جوانان است، اظهار کرد: در صورتی که جوانان اشتغال داشته باشند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به ازدواج می کنند این در حالی است که طبق گزارش های صورت گرفته، جامعه ایران حدود ۹ تا ۱۱ درصد جمعیت فعال بیکار دارد که این چالش بسیار مهمی پیش روی ازدواج جوانان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه چشم انداز جامعه مطلوب نیست، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود جامعه و مسائل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانودگی وجود دارد؛ نیاز است که مسئولان با برنامه ریزی و تصمیم گیری های مناسب در مطلوب کردن چشم انداز جامعه اقدامات عاجلی اتخاذ نمایند.

هر ساعت ۲۰ تا ۲۴ طلاق در کشور جاری می شود

قرایی مقدم با ابراز تاسف از افزایش طلاق در کشور بیان کرد: متاسفانه در هر ساعت ۲۰ تا ۲۴ طلاق در کشور جاری می شود که این مسئله باعث ترس جوانان از ازدواج شده است. اما با وجود همه این مسائل، مهمترین چالش پیش روی ازدواج جوانان مساله اشتغال است، چرا که اساس جامعه به خصوص برای نسل جوان شغل و تامین معاش است ضمن اینکه افزایش سرسام آور اجاره بها نیز مزیت بر علت شده است. هر چند دولت نیز در راستای ازدواج آسان وام ازدواج به زوج ها پرداخت می کند ولی هنوز کافی و مبسوط نیست.

حذف تشریفات و تجملات، مهمترین راه ترویج ازدواج آسان

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از راه های ترویج «ازدواج آسان» رهایی خانواده‌ها از قید و بندها و مراسم های تشریفاتی ازدواج است، افزود: وقتی مسئولان رده بالای حکومتی برای تهیه سیسمونی دخترشان به کشورهای خارجی عزیمت می کنند از مردم چه انتظاری است؛ وقتی شعائر ما فاطمه زهرا(س) و دیگر ائمه معصومین است، چرا باید تا این حد تجملات و تشریفات را وارد ازدواج جوانان کنیم در حالی که می توانیم از همان آداب و رسوم ساده ای که در روستاها حاکم است، پیروی و ازدواج جوانان را با یک میهمانی خانودگی ساده برگزار کنیم و با توجه به اینکه تشریفات یکی از هزینه های سرسام آور ازدواج است لذا ضرورت دارد این تشریفات بیهوده و آسیب‌زا که مانعی در مسیر ازدواج جوانان محسوب می شود، برچیده شود.

وی با اشاره به افزایش چشم و هم چشمی در ازدواج‌ها خاطر نشان کرد: متاسفانه از گذشته ضرب المثل هایی در فرهنگ ما وجود داشته که کار ازدواج را سخت کرده است مثل اینکه می گویند: «دختری که جهاز نداره این همه ناز نداره». امروزه این هنجارها، ارزش ها و ضرب المثل های بی‌مورد کمرنگ شده است و ازدواج در تمام کشورهای دنیا به سمت آسانی و بدون تشریفات پیش می رود؛ ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، چرا که مخارج سرسام آور مراسم ازدواج فقط موجب متضرر شدن خود دختر و پسر می شود و بعدها زندگی مشترک آنها را نیز با مشکل مواجهه می کند.

اولین پیامد تاخیر در ازدواج متوجه اقتصاد کشور می شود

وی با بیان اینکه اولین پیامد تاخیر در ازدواج جوانان متوجه اقتصاد کشور می شود، بیان کرد: به گفته جامعه شناسان اقتصاد زمانی شکوفا می شود که خانواده تشکیل شود در غیر این صورت حتی آینده نسل جوان هم به مخاطره می افتد چرا که وقتی جوانان یک جامعه به دلیل بی بند و باری ها، رواج روابط نامشروع و صدها عوامل دیگر تن به ازدواج ندهند در این صورت با کمبود نیروی انسانی در بخش های صنعت، تکنولوزی و خدمات مواجهه می شویم که این مساله باعث می شود نیروی انسانی بیگانه وارد کشور کنیم.   

قرایی مقدم با بیان اینکه تاخیر در سن ازدواج بخش فرهنگی را هم تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: در صورت ازدواج و تشکیل خانواده، انتقال میراث فرهنگی به وسیله والدین به فرزندان صورت می گیرد همچنین از لحاظ روحی و روانی هم جوانان را دچار مشکل می کند چرا که چنین افرادی هیچ گاه حالت عادی به خود نمی گیرند و به دلیل مشکلات روحی و روانی مستعد انواع آسیب های اجتماعی (سیگار، مواد مخدر روابط نامشروع و ...) هستند بر همین اساس این مساله از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بقای نسل و روحی و روانی تبعات زیادی در جامعه بر جای می گذارد.

نهاد خانواده و ازدواج در رأس خیمه قرار دارد

این استاد دانشگاه بابیان اینکه جامعه شناسان از نهاد خانواده و ازدواج به عنوان ستون خیمه یاد می کنند، خاطرنشان کرد: ما پنج نهاد داریم. اقتصادی، سیاسی و حکومتی، فرهنگی، آموزش و پرورش و نهاد خانواده و ازدواج که خانواده و ازدواج مهمترین نهاد است و در راس خیمه قرار دارد لذا در صورتی که ستون خیمه نباشد نهادهای دیگر هم با مشکل مواجهه می شوند. ضمن اینکه دلایل فردی تاخیر در سن ازدواج هم شامل فضای مجازی، تنوع طلبی و عدم مسولیت پذیری جوانان می‌شود که تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد. ناگفته نماند که خوشبختانه ازدواج آسان در دانشگاه ها نیز در حال ترویج و توسعه است؛ اقدام خوبی که دانشگاه با در اختیار گذاشتن سالن های رایگان برای ازدواج دانشجویان انجام می دهند و نقش مهمی هم در ترویج ازدواج اسان در جامعه دارند.

کد خبر 1767464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha