نقشه راهی برای آزادیخواهان جهان

نامه مهم مقام معظم رهبری به دانشجویان جوان نه تنها رهاوردی بزرگ برای ایران و مقاومت و فلسطین است، بلکه نقشه راهی می تواند برای حامیان فلسطین و آزادیخواهان جهان باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: باوجود چالش‌های اخیر ایران در هفته‌های اخیر در نتیجه درگذشت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد و اتخاذ تدابیر برای اجرای انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری، آیت الله امام سید علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران پیام تاریخی و مهمی را در روز ۱۰خرداد ۱۴۰۳ خطاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین ارایه کرد که نه تنها در محافل داخلی بلکه بین المللی مورد توجه قرار گرفت و تا امروز این پیام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برهمین اساس، از آنجایی می توان نامه مقام معظم رهبری را مهم ارزیابی کرد که حضور جامعه جوان آمریکا در عرصه سیاسی تاثیر گسترده‌ای بر برنامه‌های سیاسی مقامات آمریکا خواهد گذاشت.

دامنه این اعتراضات که از اوایل اردیبهشت ماه از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد و سپس به هاروارد (بوستون)، ییل (کانکتیکات)، تافتز (ماساچوست) و نورث وسترن (ایلینوی) و دانشگاه‌های دیگر رسید به اروپا و آسیا و اقصی نقاط جهان تسری یافت.

از این منظر می توان به این نامه مهم نگاه کرد که این نامه  تنها خطاب به دانشجویان آمریکایی نیست، بلکه مضمون آن همه دانشجویانی را در برمی گیرد که در حمایت از مظلوم در مقابل ظالم ایستادند، به همین دلیل مقام معظم رهبری خطاب به این دانشجویان نوشته است که «شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید» ودلیل خطاب قرار دادن دانشجویان آمریکایی این است که آنها آغازگر این تحول بزرگ و سرنوشت ساز در غرب هستند.

اگر بخواهیم دقیق به این نامه مهم نگاه کنیم، می توان اینگونه ارزیابی کرد که این نامه همه دانشجویان حامی فلسطین در جهان را در برمی گیرد، کسانی که در مقابل سیاست‌های اشتباه غرب و برخی از سازمان‌های بین المللی که تنها به صدور قطعنامه بسنده می کنند و برای عملی کردن آن اقدامی نمی کنند، ایستاده اند و سرنوشت و آینده خود را برای تغییر این نگاه اشتباه دولتمردان جهان همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس و سایر کشورها به مخاطره انداخته‌اند.

برخی تحلیلگران بین المللی بر این باورند که سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات داخلی و منطقه‌ای در زمان دقیقی انجام شد و این امر نشانه اهمیت بسیار زیاد  مسئله فلسطین است که نه تنها معادلات در منطقه بلکه جهان را تغییر خواهد داد.

نامه مقام معظم رهبری که همچنان در رسانه‌ها و محافل بین المللی و منطقه‌ای همچنان بازتاب دارد، مورد توجه «دکتر خیام الزعبی» کارشناس و تحلیلگر برجسته سوری و استاد دانشگاه الفرات سوریه قرار گرفته است به طوری که او در مقاله تحلیلی درباره این نامه نوشت:  رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یاور ملت فلسطین و مبارزعلیه استعمارگر، پیامی به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین داده و همبستگی ایران با این دانشجویان را در مقابله با کمپین سرکوبی که پلیس آمریکا علیه آنها به راه انداخته، اعلام کرده است.

الزعبی نوشت: پیام نامه مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران این بود که جهان و در رأس آن آمریکا به وظیفه خود در خشکاندن منابع تروریسم عمل نکرده است و گواه این مدعا، حمایت برخی کشورها از تروریست‌ها و گروه‌های افراطی اس؛ همان کشورهایی که برای آموزش و تأمین مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها اقدام می‌کنند.

وی درباره این نامه نوشت: در این نامه احساس امام خامنه‌ای مشخص است که در اروپا حامیان فلسطین رو به افزایش و حامیان اسرائیل رو به کاهش است و علت این امر به موارد متعددی از جمله پایداری ملت فلسطین در داخل سرزمین خود، ادامه اصرار صهیونیست‌ها در حمله به ملت فلسطین و آشکار شدن نقش مؤسسات و کنفرانس‌های فلسطینی در اروپا است که تبدیل به یک سفیر واقعی شده‌اند ...

در همین حال، محمد حسین سویدان، کارشناس روابط بین الملل در لبنان درباره این نامه می گوید که مقاومت عربی در انتقال مضمون این نامه به جهان باید نقش آفرینی کند.

سویدان درباره تاثیر این نامه درمیان نخبگان سیاسی غرب می گوید که تمامی تلاش‌های رسمی غرب برای جلوگیری از نشر این پیام در میان جوانان آمریکا با شکست مواجه شده است، زیرا زمان انتشار این نامه بر درست بودن آن صحه گذاشته است.

برهمین اساس، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این نامه مهم از عبارت‌های تاثیرگذار همچون «سمت درست تاریخ»، «آشنایی با قرآن»، «شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل می دهید»، «مبارزه شرافتمندانه»، «فلسطین سرزمین مستقل با ملتی متشکل از مسلمان، مسیحی و یهودی و با سابقه ای تاریخی طولانی» و عبارت‌های مهم دیگر استفاده کرده است که هر کدام از آنها بار مثبتی با خود دارد، به طوری که فلسطین را کشور مستقل متشکل از مسلمان، مسیحی و یهودی می خواند و بر مسئله اتحاد ادیان در یک کشور تاکید دارد که پیش از اشغال آن، در کنار یکدیگر در صلح و دوستی زندگی می‌کردند.

 آنچه امروز در دانشگاه های آمریکا می گذرد، یادآور دوران اواخر دهه شصت قرن گذشته در میان دانشجویان مناطق مختلف جهان به ویژه در غرب است.  دوره خشم و شورش جوانان علیه مفاهیم، ‌سیاست‌ها و سیستم ها و علیه تسلیحات هسته ای، نژادپرستی، نسل کشی، استعمار و بقایای آن بود.  جنگ ویتنام در آن زمان محرک بود، همانگونه که نسل کشی اسرائیل در غزه منجر به بیداری دانشگاه ها و دانشجویان در ایالات متحده و جهان شده است.

 اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا ظرفیتی دارد، اگرچه به اندازه تاثیر تغییرات در اواخر دهه ۱۹۶۰ نباشد، اما می توانند در رد و مخالفت با جنایات اسرائیل و طرفداری از حقوق فلسطین تاثیر گذار باشد و وضعیت دیگری ایجاد کند  که عادلانه تر و منطبق با انسانیت باشد. این جنبش ها و اعتراضات آثار و پیامدهای خود را خواهند داشت.

برهمین اساس می توان گفت که این نامه نه تنها رهاوردی بزرگ برای ایران و مقاومت و فلسطین دارد، بلکه نقشه راهی می تواند برای حامیان فلسطین و آزادیخواهان جهان باشد.

کد خبر 1767476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha