مشارکت ۴۸۲ مسجد مشهد در اجرای طرح قرار زیارت

آیین تجلیل از خادمان قرار زیارت که با مشارکت ۴۸۲ مسجد توسط شهرداری مشهد در حال اجراست با حضور مسوولین و دست‌اندرکاران این طرح برگزار و از خادمان این طرح قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی در آیین تجلیل از خادمان قرار زیارت که عصر امروز دوشنبه(۲۱خرداد) در مجتمع امام رضا(ع) پارک ملت مشهد برگزار شد اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند "برای اولیاء عهدی است" و بهترین عهد زیارت امام رضا(ع) است و هرکس ایشان را زیارت کند و تصدیق کند در رفتار و گفتارش توسط امام رضا(ع) بی‌شک توسط آقا شفاعت می شود.

وی با بیان اینکه طرح قرار زیارت اقدامی  قابل تقدیر و ارزشمند است افزود: افتخار و توسعه مشهد به زیارت گره خورده است و امروز باید مباهات کنیم به خادمان این شهر که افتخار خودشان را خدمت به زائرین می‌دانند.

معاون فرهنگی وزیارت استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: شهید رئیسی خادمی ممتاز در حوزه زیارت بود و کارهایی که در زمان تولیت ایشان رقم خورد واقعا کم نظیر بود. ۷۰۰ هزار زیارت اولی به مشهد آمدند و زائرشهر مشهد با ظرفیت اسکان ۲۰ هزار زائر اضافه شد و روند و تحولی جدید در غذای حضرت پیش آمد و با تدبیر ایشان فضا برای استفاده آحاد مردم فراهم شد.

مشارکت ۴۸۲ مسجد در اجرای طرح قرار زیارت

وی ادامه داد: زیارت اولین رویکرد رئیس جمهور بود چرا که در اولین گام، کارگروه ملی زیارت را راه‌اندازی کرد. ما به مردم مشهد افتخار می‌کنیم که پویش‌هایی چون هر منزل یک زائرسرا را در ایام دهه آخر صفر به نام حضرت رضا(ع) رقم زدند و توفیق میزبانی پیدا می کردند و یا در مسیر بهشت که فرصتی شد تا مشهدی ها به زائران حضرت خدمت کنند.

گنابادی نژاد با اشاره به نقش شهرداری در حوزه زیارت یادآور شد: قرار زیارت یکی از برنامه های مدیریت شهری بود که رقم خورد و بی‌شک باید توسعه پیدا کند. باید به فکر تسهیل امر زیارت سالمندان باشیم چرا که فاصله حرم تا شرق و غرب مشهد مسیری طولانیست.

وی عنوان کرد: باید زیارت هفتگی فرهنگ مشهدی ها باشد، اگر  روزانه به زیارت آقا مشرف نمی شویم، باید هفتگی مشرف شویم و برای تحقق این موضوع باید در حمل و نقل زائرین تسهیل شود.

۴۸۲ مسجد در اجرای طرح قرار زیارت همکاری دارند

جواد کیانی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: طرح قرار زیارت این امکان را فراهم کرده است تا افراد سالمند و توانیابان که به دلیل کهولت سن و یا توانایی جسمی، فرصت رفتن به حرم حضرت رضا(علیه السلام) و زیارت را نداشته اند به صورت گروهی به حرم رضوی مشرف شوند. 

مشارکت ۴۸۲ مسجد در اجرای طرح قرار زیارت

وی با اشاره به اینکه طرح قرار زیارت با هدف تسهیل در امر زیارت و به صورت مسجد محوری برگزار می شود ادامه داد: تا کنون ۴۸۲ مسجد در اجرا این اقدام شایسته بودند با مدیریت شهری همکاری داشته اند. 

 کیانی همچنین افزود: مردم محوری و استفاده از ظرفیت تشکل ها و مساجد به منظور پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی سرلوحه تمام اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم قرار دارد. 

معاون شهردار با بیان اینکه هدف مدیریت شهری این است که با همکاری شهروندان و مساجد اجرا چنین طرح هایی افزایش پیدا کند تصریح کرد:امیدواریم که درخصوص این امر خداپسندانه محلات برنامه ریزی مدون داشته باشند و این فرهنگ شایسته ترویج پیدا کند.

تسهیل در امر زیارت سرلوحه تمامی اقدامات مدیریت شهری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان، رییس کمیسیون فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم بیان کرد: ما در مشهد زندگی می کنیم وهر روز در زمینی پا می‌گذاریم که تکه ای از بهشت است. 

مشارکت ۴۸۲ مسجد در اجرای طرح قرار زیارت

وی ادامه داد: مشهد شهر جوانی است چراکه رشد و توسعه آن فقط به دلیل امر زیارت بوده است و این شهر هیچ هویت فرهنگی به جز امر زیارت ندارد. 

منصوریان با بیان اینکه ما ساکنان این شهر در حقیقت زائر و مجاور امام رضا(علیه السلام) هستیم افزود: در مدیریت شهری باید این نکته مدنظر قرار گیرد که پیوست این شهر مسئله زیارت است و باید تسهیل این امر سرلوحه تمامی اقدامات قرار گیرد،چرا که مشهد یک شهر مذهبی است و اگر غیر از این اتفاق بیفتد، قطعا فضای دوگانگی در این شهر به وجود خواهد آمد و چنین فضایی باعث آسیب دراین شهر خواهد شد.

مسجدمحوری رویکرد اصلی مدیریت شهری است

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: مشهد شهر خاصی است. هر شهری یک فلسفه وجودی دارد؛ این شهر بر کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفت و لذا فرهنگ حاکم فرهنگ رضوی است. واژه های شهروند، گردشگری اینجا معنا ندارد و در شهر بهشت ما خادم و زائر و مجاور داریم.

وی افزود: برنامه قرار زیارت برنامه همدلی است و از محدوده‌های حاشیه شهر شروع و به حرم رضوی ختم می شود. سختی‌ها و مشقت‌هایی که برای مجاورینی که در مناطق حاشیه شهر برای تشرف وجود دارد با این طرح آسان شده است.

مشارکت ۴۸۲ مسجد در اجرای طرح قرار زیارت

شهردار مشهد عنوان کرد: در این طرح مجاورین در هر محله به یاد شهدا و به عنوان نایب الزیاره شهید محله خود به زیارت می‌روند و مسلما اجر بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه قرار زیارت در حوزه ترویج فرهنگ زیارت تاثیرگذار است تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی این دوره بحث مردم محوری با محوریت مساجد است که ریشه اصلی انقلاب بوده و هست.

قلندر شریف یادآور شد: باید این فرهنگ را ادامه دهیم تا امر زیارت برای همه عاشقان این امام همام تسهیل شود و بی‌شک همچنان در این راه حرکت می کنیم.

شهردار مشهد در پایان تاکید کرد: واگذاری مناسبت های مختلف به تشکل های مردمی و هیت های مذهبی و مساجد رویکردی است که در این دوره دنبال شده و خواهد شد.

پایان پیام/ 

کد خبر 1767522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha