مساجد پای کار مردمی‌سازی خدمت به زائران رضوی

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: مردمی سازی خدمت به زائران از طریق بهره گیری از ظرفیت محلات با محوریت مساجد یکی از اهداف مدیریت شهری است.

سید جلیل بامشکی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد، اظهار کرد:مشهدالرضا پایتخت معنوی ایران و کلانشهری مذهبی است که زیارت اولین شاخصه و اولویت آن است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقاء امر زیارت در کلانشهر مذهبی مشهد افزود: توسعه و ارتقاء زیارت در مشهد سرلوحه تمامی امور مدیریت شهری است و به همین منظور برنامه‌ها و اقدامات متعددی برای توسعه خدمات زیارت طراحی و تدوین شده است که در اکثر این پروژه ها، مردم محور این اقدامات هستند.

وی با اشاره به رویکرد مسجدمحوری شهرداری در دوره فعلی ادامه داد: یکی از اقداماتی که با جدیت توسط مدیریت شهری دنبال می شود، تسهیل در امر زیارت است و با همین هدف، پروژه «قرار زیارت» با همکاری مساجد و از طریق فرهنگسرای زیارت در حال برگزاری است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه و در خصوص طرح قرار زیارت مطرح کرد: این طرح به صورت مسجد محور و با هدف تشرف گروهی افراد سالمند و توانیابان آغاز به کار کرد که در طی سال ها با گسترش دامنه فعالیت آن برای مساجد و ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد، که دسترسی آنها به حرم مطهر دشوار است، امکان زیارت حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را برای این گروه‌ها تسهیل نموده و از طریق این طرح ساکنان این مناطق به صورت هفتگی و ماهانه امکان تشرف به حرم رضوی را پیدا کرده اند.

وی همچنین گفت: بر اساس گزارش عملکرد آماری دوساله ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طرح قرار زیارت، ۴۸۲ مسجد محوری مناطق پیرامون و کم برخوردار مشهد مقدس با بیش از ۶ هزار تشرف گروهی با بهره مندی بیش از ۳۰۲ هزار نفر از خدمات طرح قرار زیارت بهره مند شده اند.

بامشکی بیان کرد: شهرداری مشهد به تنهایی نمی تواند در ترویج و توسعه امر زیارت و خدمت رسانی به زائران بپردازد و ارتقا این امر نیازمند حضور سایر دستگاه های ذی ربط و مشارکت مردمی است و در همین راستا راهکارهای متعددی جهت مشارکت مردمی در امر زیارت اتخاذ شده است.

وی افزود: به همین منظور پیش بینی ۵ دستگاه اتوبوس نو برای طرح قرار زیارت در سال جاری، بحث پررنگ سازی فرهنگ میزبانی و تشویق و همراهی مساجد و هیات مذهبی و ترویج و توسعه زیارت آسان و تعمیق آن و همچنین محوریت مساجد برای موضوعات زیارتی و رویکرد مردم سازی خدمت به زائران از مهمترین اقدامات مدیریت شهری در این امر مهم است.

پایان پیام/ 

کد خبر 1768191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha