راه هایی برای ماندگاری جذب افراد به فعالیت های تشکیلاتی به ویژه در مساجد

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیه و روایت خواندن به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، انسان بنده احسان است، وقتی انسان کمک و نیکی انجام دهد، طرف مقابل به چنین انسانی تمایل پیدا می‌کند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: مسجد به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردهای چند منظوره به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان محسوب می‌شود.

این مکان مقدس در طول تاریخ اسلام نقش اصلی و بنیادین را در توسعه و گسترش دین ایفا کرده و همچنان که در پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکی از پایگاه‌های اصلی نقش آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف، مساجد بودند.

با توجه به نقش ارزشمند مساجد در دوران دفاع مقدس، امروز نیز این مکان مقدس می‌تواند نقش مهم خود را در کانون تحولات اسلامی به منصه ظهور برساند.

با توجه به اینکه مسجد محلی برای پیوند مخلوق با خالق است، باید بتوان زمینه‌های لازم و همچنین راه‌های جذب افراد به ویژه نوجوانان و جوانان را به این مکان‌های مقدس فراهم کرد.

هرچند برای جذب افراد به مسجد و شرکت در فعالیت‌های تشکیلاتی راه‌هایی از جمله حضور والدین و فرزندان، دوستان، تعامل امام جماعت، هیئت امنا و سایر ارکان مسجد، هویت دهی و سپردن مسئولیت به افراد مسجدی، ایجاد جذابیت در شکل ظاهری مسجد، استفاده از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های تاثیرگذار و ... مطرح شده، ولی ستار هدایت خواه، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از عوامل مهم در جذب افراد به مساجد را انجام کار تشکیلاتی همراه با تهیه خوراک مناسب و متناسب با ذائقه افراد، ارائه خدمات اجتماعی، توجه به رفتار با افراد، تهیه محتوای با کیفیت، ارزشمند و جذاب، ارتباط چهره به چهره با افراد و... می‌داند که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

بحث جذب تا چه اندازه در فعالیت های تشکیلاتی می تواند تاثیرگذار باشد؟

یکی از کارهایی که هر تشکیلاتی باید بتواند انجام دهد، بحث جذب بوده که خیلی مهم است و باید در این زمینه گروهی را به صورت مشخص داشته باشیم.

در زمانی که ما کار هیئتی انجام می‌دادیم، چند نفر به عنوان گروه جذب فعالیت داشتند که این افراد در مدارس، محلات و مناطق مختلف با برقراری ارتباط باید بسترهایی را فراهم می کردند که علایق افراد را بشناسند و در زمینه علاقه آنها بستر لازم را فراهم کنند.

به عنوان مثال وقتی قصد برگزاری جشن عید غدیر را داشته باشیم، می‌توان یک نفر را جذب کرد که در زمینه تزیین محل برگزاری جشن فعالیت داشته باشد که این کار زمینه همکاری و آشنایی را فراهم می‌کند.

برای ماندگاری جذب افراد به فعالیت های تشکیلاتی به ویژه در مساجد، چه اقداماتی باید انجام شود؟

باید فعالیت ها به گونه ای باشند که ماندگار شوند و برای ماندگاری چند اتفاق باید صورت گیرد، نخست اینکه متناسب با نیاز شخص برای وی خوراک تهیه کنیم.

به عنوان مثال وقتی بخواهیم کسی را نماز خوان یا با حجاب کنیم، باید به وی یادآوری کنیم که نماز یا حجاب در زندگی دنیوی وی آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.

همه آموزه‌های دینی آثار فراوانی در دنیا خواهد داشت که اگر انسان بخواهد عمر طولانی داشته باشد، نماز عمر انسان را طولانی می‌کند، اگر قصد برکت مال را داشته باشد، طبق فرموده قرآن باید برای هر مشکلی از صبر و نماز کمک بگیریم.

در حل مسائل روحی و روانی، مسائل درسی، حجاب و... همه آموزه‌های دینی آثار و برکات دنیوی دارند.

اگر انسان انفاق داشته باشد، مال او زیاد می‌شود، اگر صله رحم انجام دهد، عمر وی افزایش پیدا می‌کند، صدقه بلا را دفع می‌کند.

هرچند که هدف نجات اخروی است، ولی چنین افرادی باید بدانند که آموزه‌های دینی برای دنیا نیز آثار و برکات بسیاری دارند.

بخشی از مشکلات روحی و روانی بر اثر بی‌حجابی است، باید بتوانیم با نیازهای دنیوی افراد ارتباط برقرار کنیم و در کنار این با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «کار فرهنگی باید در بستر خدمات اجتماعی انجام شود» باید گرهی از کار مردم نیز باز شود.

آیه و روایت خواندن به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، انسان بنده احسان است، وقتی انسان کمک و نیکی انجام دهد، طرف مقابل به چنین انسانی تمایل پیدا می‌کند.

باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، خدمات اجتماعی نیز در کنار کار فرهنگی به مردم ارائه شود.

علاوه بر این کارها مهم‌ترین موضوع، رفتار ما برای جذب افراد بسیار مهم است .

رفتار ما نباید تنفر آفرین باشد، باید مردم را به غیر از زبان خود دعوت کنیم، یعنی با اعمال و رفتار خود، مردم را جذب کنید و خود نیز باید مقید و اهل عمل باشیم.

متولیان کارهای فرهنگی باید چگونه افراد را جذب کنند؟

هر کس که متولی کار فرهنگی می‌شود باید بداند که حتماً مربی است، زمانی که در هیئت بودم، گاهی صبح جمعه بعد از دعای ندبه که سفره پهن می‌شد، بعد از صرف صبحانه، لبه برخی از نان‌ها خمیر بود، روزی یکی از نوجوانان شرکت کننده در دعا آمد و پرسید آیا اگر خمیر نان را نخوریم، اسراف محسوب نمی‌شود؟ یا کسی در مسجد با بنده کار داشت، در حالی که از مسجد خارج می‌شدم، پاشنه کفش‌ها را بالا نکشیدم، یکی سوال کرد که آیا به این شکل کفش پوشیدن ایرادی ندارد؟ که این نشان می‌دهد به کفش پوشیدن ما هم نگاه می‌کنند.

کسی که به عنوان مربی فعالیت می‌کند، در همه جا نقش تربیتی دارد فرمود «اگر کسی قول با فعل او تطابق نداشته باشد، بگوید آنچه را که عمل نمی‌کند، سخن و موعظه او از دل‌ها می‌لغزد، هرچند که باران بر سنگ سخت»، اگر سخن به لطافت باران هم باشد، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

استمرار و مداومت کار از لوازم حتمی اثرگذاری است، به عنوان مثال اگر در ایام غدیر یا فاطمیه برنامه داشته باشیم، خوب است ولی مثل رگباری است که شدید می‌بارد که مقداری از آن را زمین می‌گیرد و مابقی آن نیز مثل سیل روانه می‌شود و می‌رود.

اگر بارانی نم نم ببارد، برکت لازم را خواهد داشت، شخصیت انسان به تدریج شکل می‌گیرد و انسان‌ها یک دفعه شخصیت آنها شکل نمی‌گیرد و باید برنامه‌ها در طول سال استمرار داشته باشند.

برنامه ها برای اثرگذاری باید چگونه باشند؟

برنامه‌ها باید از کیفیت، محتوای ارزشمند و جذاب برخوردار باشند، نباید برنامه‌ها صرف ارائه گزارش باشد؛ بلکه باید برنامه‌ها کیفیت، محتوا و عمق داشته باشد تا بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد؛ ضمن اینکه برنامه‌ای که صرفاً به دلیل گزارش دهی صورت گیرد، محتوای لازم را نخواهد داشت.

ارتباط نزدیک و چهره به چهره با افراد به ویژه افرادی که قابلیت‌های خاصی دارند نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

مهمتر از همه خداوند به پیغمبر خود فرمود «ای پیامبر، رحمت خدا شامل حالت شد و با مردم مهربان و نرم خو باش، اگر درشت گفتار و بد اخلاق بودی، مردم از اطراف تو پراکنده می‌شوند».

مهمتر از جذب، نگهداری است و یکی از عوامل مهم نگهداری افراد این است که همراه با شور و معرفت باشد.
برای اینکه شور ماندگار شود، باید شعور آن افزایش پیدا کرده و آگاهی و معرفت نیز قوی شود؛ کسی که با معرفت بیاید، می‌ماند ولی کسی که با شور می‌آید، با شور نیز می‌رود، شور جاذب و لازم است، ولی کافی نیست.
کد خبر 1767531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha