یک سال شهدایی برای استان فارس/ ۵ هزار یادواره شهدا

برای مردم استان فارس، امسال یک سال شهدایی است، چرا که قرار است در کنار برگزاری یادواره ۱۵ هزار شهید فارس، ۵هزار یادواره نیز در گوشه گوشه استان در گرامی داشت این لاله های خونین برگزار شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| شهدا در فرهنگ و تاریخ ما جای دارند؛ آنان که با نثار خود خود، جان شان را برای دفاع از ارزش‌ها فدا کردند. یادواره‌ها و رویدادهایی که به تجلی شجاعت شهدا می‌پردازد، از اهمیت بسزایی برخوردار است و به ما یادآوری می‌کند که باید این ارزش‌ها را حفظ و ارتقاء دهیم.

این یادواره‌ها، فرصتی است برای ما تا شجاعت و ایثار شهدا را الگو برداشته و برای تقویت اراده و انگیزه‌ به کار ببندیم. بزرگداشت شهدا نه تنها به یادآوری اعمال بزرگ آنان، بلکه به پرداختن ارزش‌هایی که شهدا جانشان را در راه آنها قرار دادند نیز کمک میکند.

یادواره شهدا مسیری است که ما را به استحکام و تقویت اراده‌ مقاومت و ایثار می‌آموزد و ارزش‌هایی که شهدا به آنها وفادار بودند، باید در همه جوانان و آینده‌ سازان کشور زنده نگاه داشته شود.

یادواره ها به ما آموزه‌ای را درس می‌دهد که باید از مبارزه برای حقیقت و عدالت، از ایثار و از تذکیه برای ارزش‌های اصیل دوری نکنیم.

یادواره شهدا همچنین به ما یادآوری می‌کند که باید از سرگذشت و رموز شجاعت و ایثار شهدا الهام گرفته و آنها را به عنوان الگوهایی برای خود قرار دهیم. بزرگداشت شهدا، به ما یادآوری می کند که باید از ارزش‌هایی که از آنها دفاع کردند، حمایت کنیم و آن را در زندگی روزمره خود به کار بگیریم.

بنابراین یادواره شهدا مسیری برای بزرگداشت شهدا و همچنین الهام بخشی برای ما برای پیروی از ارزش‌هایی است که شهدا برای آن زندگی خود را فدایی کردند. از این رو، اهمیت بزرگداشت شهدا و یادآوری شجاعت و ایثار آنان هیچگاه قابل انکار نیست و باید همیشه در ذهن و قلب ما حفظ شود.

یک سال شهدایی برای استان فارس/ ۵ هزار یادواره شهدا

یک سال شهدایی

برای مردم استان فارس، امسال یک سال شهدایی است، چرا که قرار است در کنار برگزاری یادواره ۱۵ هزار شهید فارس، چند هزار یادواره نیز در گوشه گوشه استان در گرامی داشت این لاله های خونین برگزار شود.

۵ هزار محفل شهدایی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به اجلاسیه بزرگ ۱۵ هزار شهید استان فارس در ۴ آبان‌ماه امسال، می گوید: ۵ هزار پیش یادواره شهدا قبل از این اجلاسیه پیش‌بینی شده که تاکنون حدود ۲ هزار یادواره برگزار شده و مابقی به تدریج برگزار خواهد شد.

باید برای زنده نگه داشتن سیره و پیام شهدا به صورت هنرمندانه از ابزار رسانه و هنر استفاده کنیم.

ابراهیم بیانی بیان می کند: ۳۷ یادواره بزرگ شهدا در شهرستان‌ها نیز پیش‌بینی شده که ۱۲ یادواره برگزار شده و مابقی در دستور کار است.

ابزار هنر، محوری‌ترین اقدام

معاون سیاسی استاندار فارس نیز که معتقد است باید برای زنده نگه داشتن سیره و پیام شهدا به صورت هنرمندانه از ابزار رسانه و هنر استفاده کنیم، تولیدات رسانه ای را محوری ترین اقدام در راستای ماندگار کردن راه و یاد شهدا می داند، می گوید: ذهن جوانان بصری است و با تصویر بیش از محتوای مکتوب ارتباط برقرار می‌کند.

اسماعیل قزل‌سفلی اضافه می کند: فضاسازی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که گاهی یک عکس حرف‌های بسیاری در دل خود دارد و یا جمله ای از وصیت نامه یکی از شهدا تلنگری به مخاطب وارد می‌کند.

یک سال شهدایی برای استان فارس/ ۵ هزار یادواره شهدا

وی معتقد است در زنده نگه داشتن یاد شهدا نکته‌ای مهم است که باید به این منظور آثار شهدا از جمله خاطرات، نوشته‌ها و نامه‌ها و وصیت نامه‌های آنها را در بانکی جمع‌آوری کرد تا برای آیندگان بماند.

قزل‌سفلی با یادآوری اینکه کنگره ۱۵ هزار شهید فارس، ۲۸ کمیته دارد، می گوید: یکی از این کمیته ها، اقشار است که این کمیته نیز ۲۲ یادواره قشری دارد.

پخش مستندهای روستای شهیدآباد و مدرسه شهید بهشتی و برنامه‌های دیگر صدا و سیمای فارس در حوزه ایثار و شهادت از جمله اقدامات رسانه ملی در فارس است که از شبکه استانی و شبکه‌های سراسری پخش شده یا در نوبت پخش است.

صداوسیما هم پای کار می‌آید

مدیرکل صدا و سیمای فارس هم می گوید: امسال به مناسبت برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس حوزه‌های مختلف صدا، سیما، خبر و فضای مجازی تلاش مضاعفی دارند تا با تهیه و پخش گزارش‌های مختلف خبری، مستند، نمایش رادیویی نسل جوان را بهتر و بیشتر با رشادت‌های این شهدا آشنا کنند.

احمد پهلوانیان از آمادگی صدا و سیمای فارس برای تهیه گزارش، مستند و دیگر قالب‌های برنامه‌سازی با سوژه‌های ارائه شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس خبر می دهد و می گوید: پخش مستندهای روستای شهیدآباد و مدرسه شهید بهشتی و برنامه‌های دیگر صدا و سیمای فارس در حوزه ایثار و شهادت از جمله اقدامات رسانه ملی در فارس است که از شبکه استانی و شبکه‌های سراسری پخش شده یا در نوبت پخش است.

به سبک آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز یکی از برنامه‌ریزی‌های این اداره‌کل را برگزاری یادواره‌های شهدای دانش‌آموز و فرهنگی به سبک و سیاق جدید عنوان می کند.

یک سال شهدایی برای استان فارس/ ۵ هزار یادواره شهدا

فرشید قاسمی می گوید: تلاش داریم برنامه‌های یادواره شهدا با سبک و سیاق جدید انجام شود، لذا با این نگرش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

برنامه‌های گرامیداشت یادواره‌های شهدا که با شکل و محتوایی خلاقانه و با محوریت دانش‌آموزان در سطح استان انجام می‌شود، در کشور بی‌نظیر است.

برگزاری مسابقاتی با عنوان شهید دانش‌آموز، محمدرضا کشاورز با حضور گروه‌های ۵ نفره و با موضوع بازطراحی کردن وقایع دوران دفاع مقدس که به صورت کلاسی و مدرسه‌ای برگزار و مستندسازی خواهد شد، یکی از این برنامه‌ها است که قاسمی به آن اشاره می کند.

اگر شهید شوم

رئیس کمیته شهدای دانش‌آموز و فرهنگیان کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس که معتقد است برنامه‌های گرامیداشت یادواره‌های شهدا که با شکل و محتوایی خلاقانه و با محوریت دانش‌آموزان در سطح استان انجام می‌شود، در کشور بی‌نظیر است، می گوید: در طرحی نو، دانش‌آموزان دلنوشته‌هایی را با عنوان «اگر من شهید شوم» ارائه می‌دهند.

وی هدف از اجرای این برنامه را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا می داند و عنوان می کند: این روش‌ها بسیار موثر است، لذا شایسته است سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش همکاری کنند.

کد خبر 1767759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha