ماجرای گل‌های متبرک ضریح ثامن الحجج(ع)

رئیس اداره کفشداران حرم مطهر رضوی از هدیه و توزیع روزانه ۴۰۰ بسته از گل‌های متبرک حرم مطهر رضوی، در بین زائران کم‌توان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، جواد حلاجی گفت: از تیرماه سال گذشته، بخش شمیم رضوان در حرم مطهر رضوی اقدام به گل‌آرایی فوق ضریح مطهر امام رضا(ع) با گل‌هایی تهیه شده از محل مشارکت‌های مردمی و نذورات کرده و این گل‌ها که زینت‌بخش فضاهای مختلف حرم مطهر از جمله ضریح مطهر، سقاخانه‌ها، داخل و بیرون پنجره های فولاد، آبنماها، جایگاه‌های مراسم، رواق‌ها، ورودی تشریفات و ... است، عطری خوش و معنوی به فضا می‌بخشند.

وی افزود: تعویض گل فوق ضریح مطهر در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه طبق زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص انجام می‌شود.

رئیس اداره کفشداران حرم مطهر رضوی در خصوص نوع گل‌آرایی بیان کرد: در ایام و مناسبت هایی که دارای حزن و اندوه است مثل ماه محرم و صفر و... ازشکل گل‌آرایی حزن‌انگیز بهره برده و در اعیاد دهه کرامت و دهه ولایت از گل‌هایی با ترکیب رنگ‌های متنوع و شاد، استفاده می‌کنیم.

حلاجی در خصوص مراحل بسته‌بندی گل‌های متبرک و توزیع آن ها، گفت: مراحل این فرآیند شامل تهیه گل شاخه بریده، انتقال گل‌ها به حرم مطهر و بعد از قرارگرفتن در چهارگوشی ضریح مطهر به بخش شمیم رضوان منتقل شده و در آنجا توسط خادمیاران این بخش، کار بوجاری و خشک کردن گل‌ها، بسته‌بندی و توزیع گل‌های متبرک صورت می‌پذیرد. 

وی خاطرنشان کرد: این گل‌ها در روزهای خاص و اعیاد در رواق امام خمینی (ره) به دست زائران حضرت می‌رسد. همچنین روزانه در یک نوبت، صبح یا شب در بین زائرین کم‌توانی که از مسجد گوهرشاد (شبستان علوی) با صندلی چرخدار برای زیارت مشرف می‌شوند، حدود ۴۰۰ بسته از گل‌های متبرک به این عزیزان هدیه می‌شود.

رئیس اداره کفشداران حرم مطهر رضوی در پایان گفت: سابق براین، توزیع گل متبرک روزانه در رواق غدیر و بعد از انجام فریضه نماز جماعت صبح انجام می‌شد، اما به جهت بهره مندی خیل عظیمی از زائران در مناسبت ها و اعیاد مختلف، هم اکنون در رواق امام خمینی (ره) توزیع آن انجام می‌شود تا تعداد بیشتری از زائران بتوانند هدیه‌ای نفیس را به یادگار از حرم مطهر با خود ببرند.

پایان پیام/

کد خبر 1767803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha