افتتاح ۱۰۹ پروژه «یادگار ابراهیم» در مشهدالرضا(ع)

مراسم افتتاح ۱۰۹ طرح عمرانی و خدماتی با عنوان «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، بنا بود مشهد مقدس در میلاد امام رضا(ع) میزبان شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رییسی برای بهره‌برداری از طرح‌های دور دوم سفر ریاست جمهوری باشد، اما با شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان، این امر میسر نشد و حالا با حضور سرپرست ریاست جمهوری از طرح ها به بهره برداری میرسد.

محمد مخبر روز پنجشنبه در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ طرح عمرانی و خدماتی خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد افزود: دینداری، مردم‌داری، علاقه به مستضعفان، متوکل و متوسل بودن، شجاعت و دشمن شناسی از نکات برجسته مکتب حضرت امام خمینی (ره) است که هر کدام از این شاخصه ها گرهی از حرکت شهید رئیسی باز کرد و در زندگی او مواردی چون تشخیص اولویت، تشخیص راه و حل مساله نیز بارز و مشهود بود.

وی ادامه داد: اعتقاد به توانایی داخل و جوانان نخبه از جمله ویژگی های شهید رئیسی بود و هیچ‌گاه ایشان را در حال بن بست نسبت به مسایل ندیدم با وجود این که در ابتدای کار دولت امکان حل برخی مسایل که کشور گرفتار آن بود غیر ممکن به نظر می رسید.

افتتاح ۱۰۹ پروژه «یادگار ابراهیم» در مشهدالرضا(ع)

سرپرست ریاست جمهوری با بیان این که هنوز ابعاد شخصیتی و عملکردی شهید عزیزمان برای ما مشخص نشده است افزود: با وجود این که در ابتدای کار دولت، امکان حل همه چالش ها برای برخی متصور نبود اما شهید رئیسی هیچ گاه دچار یاس و بن‌بست نشد.

مخبر با اشاره به فوت روزانه ۷۰۰ هموطن بر اثر کرونا در ابتدای کار دولت سیزدهم گفت: در این شرایط که با کمبود دارو، امکانات و واکسن رو به رو بودیم با مدیریت آیت الله رئیسی کرونا که یکی از مسائل کشور در آن دوران بود مهار شد.

رهبر انقلاب سفارش کردند تا دستاوردهای شهید جمهور دچار چالش نشود

وی ادامه داد: توفیقاتی که در حوزه دیپلماسی برای کشور به دست آمد قابل تصور نیست و اثر موفق ارتباطات دیپلماتیک دولت را در پیام های رسمی سران کشورها و آیین تشییع ایشان دیدیم و این که چه شخصیت هایی در این آیین حضور داشتند و حتی دشمنان ما نیز از خبر شهادت ایشان ابراز تاسف کردند قابل توجه است.

سرپرست ریاست جمهوری گفت: در تماس برخی سران کشورها، برای ما عمق ارتباطی که رئیس جمهور شهید توانسته بود با آنها برقرار کند مشخص شد و رابطه عاطفی که شهید رئیسی در ارتباطات بین المللی با سران کشورها گرفته بود برای کشور حلال بسیاری از مشکلات شد.

مخبر افزود: ورود به پیمان‌های "شانگهای" و "بریکس" و دیگر موفقیت ها در حوزه بین المللی به همت رئیس جمهور، محقق شد و دیشب رهبر معظم انقلاب به ما سفارش کردند که "مراقبت کنید این دستاوردها دچار چالش نشود."

وی اضافه کرد: تحریم ها اثر خودش را دارد و منکر آنها نیستیم اما رئیس جمهور شهید راهبردی بسیار مشخص در این حوزه تعیین کردند که در این قالب ما تلاش می کنیم تحریم را رفع کنیم اما معطل تصمیم طرف مقابل نیز نخواهیم بود.

شهید رئیسی خون دل خورد تا آرامش کشور حفظ شود

سرپرست ریاست جمهوری گفت: صادقانه عرض می کنم این که در جلسه ای جای رئیس جمهور شهید باشم برایم قابل تحمل نیست و واقعا جای خالی شهید رئیسی احساس می شود و این فقدان، بسیار سخت است.

افتتاح ۱۰۹ پروژه «یادگار ابراهیم» در مشهدالرضا(ع)

مخبر با بیان این که امیدواریم بتوانیم مسیر شهید رئیسی را ادامه دهیم افزود: ایشان با خون دل، بسیاری از مسایل را تحمل کردند که کشور آرامش داشته باشد.

وی ادامه داد: بعضی وقت ها ایشان بسیار دلگیر می شد و می خواست عکس العملی در هیات دولت و یا در یک سخنرانی به برخی اتفاقات نشان دهد اما می گفت فکر می کنم اگر حرفی بزنم آقا (رهبر معظم انقلاب) ناراحت می شود لذا از آن موضوع می گذشت و دلش نیز آرام می گرفت.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان این که ادعیه مرحوم رئیسی با همه مشغله کاری ایشان هیچ‌ گاه ترک نشد گفت: این صفات موجب برکت در زندگی ایشان شد و آیت الله رئیسی دارای شخصیتی متوکل و برجسته بود.

مخبر افزود: هم اکنون فشار زیادی به ما (ریاست جمهوری) می آورند تا برای افتتاح طرح های عمرانی در استان ها حضور یابیم و امروز با سفارش ویژه آیت الله علم الهدی در این مراسم حضور پیدا کردیم.

۱۳۱ طرح از سفر استانی شهید جمهور به خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تلاش شده بود در این روزها میزبان رییس جمهور شهید برای دومین سفر استانی هیات دولت به خراسان رضوی باشیم که متاسفانه این سفر محقق نشد.

وی ادامه داد: در سفر نخست رییس جمهور به خراسان رضوی ۱۸۰ مصوبه و ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید که ۱۳۱ طرح محقق شده است و باقی مانده طرح ها نیز به طور متوسط ۶۱ درصد پیشرفت داشته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که ۲۸ کلان مساله استانی در سه بخش "زیرساخت، عمرانی و اجتماعی" احصا شده است گفت: برنامه های عملیاتی خود برای سند تحول دولت در استان را بر این اساس تدوین کرده ایم و مقرر شده طرح های سفر استانی را تا پایان سال ۱۴۰۴ به سرانجام برسانیم.

مخبر  ۱۰۹ پروژه «یادگار ابراهیم» را در مشهد افتتاح کرد

نظری خشکسالی و تنش آب را مهمترین موضوع استان توصیف کرد و افزود: با وجود همه مشکلات، خشکسالی ها و تنش آبی اثری در مردم برجای نگذاشت و این مشکل تا کنون با همکاری همه دستگاه های مربوطه برای انتقال آب و جایگزینی منابع آبی و مهار رواناب ها مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: با ۲ نیروگاه برقی که امروز افتتاح می شود چهار نیروگاه به بهره برداری رسیده است و حدود ۱۷ مگاوات به تولید برق استان افزوده شد و به ۵۴ مگاوات رسید.

استاندار خراسان رضوی به کمبود ۲۰ هزار کلاس درس در استان اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر چهار هزار کلاس درس در استان ساخته شد و چند روز قبل نیز عملیات اجرایی ساخت پنج هزار کلاس درس از محل بودجه مولد سازی آغاز شد که نیمی از این کلاس درسها به همت خیران ساخته خواهد شد.

نظری به ناپایداری گاز و قطع گاز تربت جام در زمستان ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: علاوه بر اجرای طرح های پایدار کننده جریان گاز در تربت جام و صالح آباد اکنون شهر باجگیران به عنوان آخرین شهر بدون گاز استان، از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده است و همچنان گازرسانی به همه روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار در حال انجام است.

گلبهار دارای بیمارستان می شود

وی به افتتاح مرکز سرطان در مشهد اشاره و اظهار کرد: تا هفته دولت نیز بیمارستانهایی در گلبهار، نیشابور و زاوه افتتاح خواهد شد و از طرفی ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد نیز با پیشرفت نزدیک به ۳۰ درصد در حال اجراست.

استاندار خراسان رضوی گفت: ۱۶۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در حال ساخت است و تا ۲ ماه آینده نیز مرحله جدید واگذاری زمین انجام خواهد شد و در همه این طرح ها منازل توسط مردم ساخته می شود.

نظری به فرسودگی راه و وجود نقاط حادثه خیر در طول جاده های خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: اکنون در آستانه یک اتفاق بزرگ در حوزه راه های استان قرار گرفته ایم که این طرح بزرگ با اتکا به منابع مولد سازی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و بهسازی راه در خراسان رضوی انجام شده است و این در حالی است که در گذشته سالانه فقط ۲۰۰ کیلومتر از راه های استان بهسازی می شده است.

استاندار نرخ بیکاری خراسان رضوی را ۶.۳ درصد عنوان کرد و گفت:طی سه سال گذشته رشد صادرات در این استان ۲۰ درصد و رشد صادرات ترانزیت ۱۶ درصد بوده است.

نظری افزود: در قالب جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ۲۱۰ طرح در فضای اقتصادی خراسان رضوی شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: ۵۸۲ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی در استان طی سه سال قبل احیا شده و همچنین تولیدات کشاورزی استان از ۶ به ۷.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

استاندار خراسان رضوی گفت: نرخ موالید این استان از سال ۱۴۰۰ تا کنون با شیب منفی رو به رو بوده است و در حوزه طلاق و ازدواج نیز با تاکید رییس جمهور شهید وضعیت استان بهبود یافته است.

مخبر  ۱۰۹ پروژه «یادگار ابراهیم» را در مشهد افتتاح کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز دراین مراسم گفت: در چهارچوب این طرح ماندگار که مزین به اسم شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی است، ۱۰۹ طرح از مجموع ۱۲ دستگاه اجرایی و ۱۰ دستگاه ملی با اعتبار بیش از ۱۴۲ همت برای بهره‌مندی مردم شریف خراسان رضوی معین شده‌اند.

 خدایی  تصریح کرد: ۸۷ طرح در مرحله افتتاح و بهره‌برداری است و ۲۲ طرح نیز در مرحله آغاز عملیات قرار دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: وزارت نیرو ۲۲ طرح، وزارت صمت ۱۲ طرح وزارت راه و شهرسازی ۶ طرح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳ طرح، وزارت آموزش و پرورش ۵ طرح، وزارت نفت ۵ طرح، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ طرح، وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ طرح، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۳ طرح، وزارت کشور ۱ طرح، سازمان حفاظت محیط زیست ۶ طرح و وزارت ورزش و جوانان ۴ طرح درطرحهای یادگار ابراهیم دارند.

کد خبر 1767895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha