هنر دیپلمات شناخت و شکار لحظه‌ها است/ سیاست خارجی بدون اجماع داخل موفق نمی‌شود

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک توان داخلی را باید ارتقا  دهیم، گفت: در سیاست خارجی بدون اجماع داخلی نمی‌توان حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان حجت الاسلام  مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی در مورد  برنامه های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی گفت: بحث دیپلماسی و سیاست خارجی از هر جهت برای هر جامعه ای مهم است و تبعا برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. موضوع سیاست خارجی در همه جوامع بحث مهمی است و انسان ها نیازمند ارتباط در همه حوزه ها و حوزه های پیرامونی هستند بخصوص امروز، زندگی بدون ارتباطات انجام نمی شود.

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه بسیاری از نیازمندی ها در گرو ارتباطات است افزود: برخی داد و ستدها، تامین نیازها و برجستگی هایی که در طرف ما است، دیگران طالب و مشتری اش هستند و برخی نیازها در ما وجود دارد که دیگران باید آنها را تامین کنند در این میان امنیت پایدار و منافع اقتصادی از اولویت‌های  کشور است.

وی ادامه داد: یک کشور در عرصه های مختلف باید به حیات خود ادامه دهد ابتدا باید به امنیت و پایداری و سپس منافع اقتصادی توجه کند، نکته دیگر عزت و پرستیژ است که باید با عزت و جایگاه مناسب و شانی ارزنده به حیات خود ادامه دهد.

ما مدعی ساختن جامعه شایسته برای انسان‌ها هستیم

وی ادامه داد: انسان ها می خواهند با هم در ارتباط داشته باشند و گفت و گو کنند و تبادل معلومات، احساسات، عواطف و نیازهایشان را داشته باشند و در ارتباطات فرهنگی این را می توانیم رقم بزنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: ما یک پیام بلند برای انسان ها داریم. ما مدعی ساختن جامعه ای نیکو و شایسته و برجسته برای انسان ها هستیم.

وی گفت: یک کشور اگر می خواهد در عرصه های مختلف به حیات خودش ادامه بدهد، باید ابتدا امنیت خود را ایجاد کند، سپس منافع اقتصادی را تامین و به معیشت مردم رسیدگی کند.

پورمحمدی تصریح کرد: بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشیم تا پیام خودمان را به خوبی برسانیم و از حقوق دیگر انسان‌ها مخصوصا مظلومین دفاع کنیم، ما باید بتوانیم جبهه مظلومین و حق‌پرستان را  در مقابل قدرتها تقویت کنیم.

وی افزود: بحت دیپلماسی و سیاست خارجی از هر جهت در هر جامعه ای مهم است و برای ما هم از اهمیت بیشتری برخوردار است می دانیم سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است.

برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک توان داخلی را باید ارتقا  دهیم

پورمحمدی با تاکید بر این که باید امنیت جامعه را برقرار کنیم تاکید کرد: بدون داشتن یک قدرت و توان مناسب ملی نمی توان از اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود و در عرصه خارجی اهداف، منافع، مصالح و امنیت خودمان را باید تامین کنیم از این رو ابتدا برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم.

وی اظهار داشت: جامعه ای می تواند تلاش خود را به نتیجه برساند که حرفی برای گفتن داشته باشد میدان بازی را بتواند رقم بزند، مواد لازم برای این گفت وگو و بعضا رقابت و گاهی هماوردی را فراهم کند، سیاست خارجی برای تأمین منافع و یا رقابت و برای مصون ماندن از تعرضات فراتر از مرزها است.

جمهوری اسلامی توانسته قدرت تاثیرگذار منطقه باشد

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا توسط امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف به خوبی بیان شده است که ما باید ملتی قدرتمند باشیم تا از حقوق خود در داخل و خارج دفاع کنیم امروز در عرصه بین المللی جمهوری اسلامی  توانسته قدرت تاثیرگذار منطقه باشد و مهم برای ما تقویت و ارتقا این شرایط است.

وی گفت: ما امروز در منطقه در نقطه حساسی هستیم این منطقه در طول تاریخ همواره مورد توجه اقوام مختلف و دارای موقعیت سوق الجیشی، دسترسی های آبی و خاکی بوده است از جنوب خلیج فارس تا دریای عدن حوزه تاثیرگذاری  ما است.

این نامزد ریاست جمهوری  خاطر نشان کرد: حضور توسعه و استقرار ما برای دشمنان سخت است باید تمرکز فوق‌العاده در قدرت نرم و سخت داشته باشیم و بازیگری مناسب در اعتلاف های کوچک و بزرگ و فرامنطقه‌ای و استفاده از کارشناسان متعهد به منافع ملی و مسلط به روابط و معتقد به ایران اسلامی لازمه موفقیت در سیاست خارجی ما است.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: شناخت صحیح قدرت نقش اساسی در ساماندهی بین الملل دارد. فهم قدرت، دوستی ها و دشمنی ها بسیار تعیین کننده و مهم این است در هر شرایط فهم درست از روابط و قدرت خودمان و تکنیک تامین نیازهای خود داشته باشیم.

مشکلات امروز بخشی از سنگ اندازی دشمنان است

وی در ادامه گفت: امروز دیپلماسی باید برنامه ریزی کند تا موانع را از سر راه بردارد نباید اجازه دهیم دشمنان منافع ما را تهدید و شاخص های اقتصادی را جابجا کنند ملت ایران  توان لازم در این زمینه دارد.

حجت الله ایوبی در ادامه این میزگرد بیان کرد: فرهنگ  و هنر قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است و ما در عرصه فرهنگی هنری سینما  و موسیقی در دنیا حرف برای گفتن داریم. دستگاه دیپلماسی باید عزم خود را جزم کند تا از این قدرت نرم استفاده کامل را ببرد.

وی گفت: باید با سیاست‌های درست مشارکت مردم را به حداکثر برسانیم، اگر بتوانیم موانع مشارکت را از بین ببریم و مردم را به صحنه بیاوریم و تمام دیپلمات ها به ارقام مشا کت خود در دنیا میبالند.  

سجادپور در ادامه این نشست گفت: عمدتا پورمحمدی بایدها را تاکید کرد و مطالب وی دقیق و جهانی است مانند تامین امینت هدف اصلی سیاست خارجی است اما چگونه رسیدن به سطح اهداف مطلوب با  چالش پیش روی ما میسر می شود، دنیا در حال پوست اندازی است که از نظر موقعیت قابل قیاس نیست و این شرایط را چگونه می ببیند و چگونه می خواهید عملا تحریم را مدیریت کنند؟

حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: هدف گذاری مهم در تعیین خط مهم است برای ما تامین امنیت ملی و تامین منافع دو هدف اصلی است از این جهت تمام ظرفیت‌های خود را معطوف به امنیت پایدار و پیشگیرانه برای جلوگیری از تعرضات قرار دادیم.

 

از موفق ترین کشورها در تامین امینت هستیم

حجت‌الاسلام پورمحمدی اظهارداشت: ما موفق ترین کشورها در تامین امینت هستیم البته کنش گری دیپلمات های ما هم در این امر مهم است که بخوبی به آن دست یافتیم.

وی با اشاره به وجود ۱۵ همسایه با فرهنگ ها توان اقتصادی و بازار های خوب آنها گفت:  این کشورها می توانند به خوبی نیازهای ما را تامین کنند و با داد و ستد پیرامونی بسیاری از تحریم ها را تا حدود زیادی جبران و با دور زدن تحریم ها منافع ملی را تامین کردیم. در بریکس، اوراسیا قابلیت های خوبی برای تامین منافع ملی برداشته شد و وزارت خارجه با مأموریت خود می تواند در تامین نیازهای اقتصادی با تمام کشورهای ارتباط خوبی برقرار کند و امروز ساماندهی خوبی در روابط شکل گرفته است.


ابراهیم متقی نیز در این میزگرد اظهار کرد: پورمحمدی دیروز و امروز اشاره کرد که ۹ سال در دیپلماسی پنهان مسؤلیت داشته که این مسؤلیت می تواند برای هر کشوری امنیت پایدار بیاورد ما در دوران شما یک بحران امنیتی در افغانستان را شاهد بودیم که منجر به شهادت چند دیپلمات ایرانی در افغانستان شد و دو کشور در مرز لشکر کشی قرار گرفتند نشان می دهد که الگوی بحران نداشتیم. پرسش من این است که آیا ادراکی که در سطح راهبردی وجود دارد درست است یا خیر، اگر حوادث بعد از حادثه به درستی درک می‌شد در رابطه با کسانی‌که در مزارشریف بودند تغییری ایجاد می شد یا خیر؟

توضیحات پورمحمدی در مورد بحران روابط ایران و افغانستان و شهادت چند دیپلمات ایرانی 

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: در اذهان اجتماعی و مطلعین حادثه مزار شریف وجود ندارد البته بین کارشناسان مطرح است اما ۳۰ سال از آن گذشته و باید به پرونده رجوع کنم و بعد از مسیولیت‌های متنوع برخی نکات را فراموش کردم و باید آگاهی  کامل در این زمینه داشته باشم.


این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: جمهوری اسلامی نسبت به افغانستان سعی کرد فعال باشد، محیط افغانستان،  محیط تعریف شده نیست، طالبان به سرعت توسعه یافت و به سرعت شهرها را گرفتند و برای همه غافلگیر کننده بود و مزار شریف جز جاهای امن بود و دسترسی به افغانستان برای آنها تعریف نشده بود و کسی باور نمی کرد به راحتی به مزار شریف دست یابند.

به دیپلمات هایمان گفتیم اگر شرایط، سخت است برگردید اما قبول نکردند 

وی اظهارداشت: طالبان به دلیل اینکه می خواستند حاکم شوند از تعرض به بخش های دیپلماتیک دوری می کردند و گفتند عوامل سرخود موجب شد تا  این اتفاق رقم بخورد، ما کارشناسان بسیار کارکشته در بخش های مختلف افغانستان داشتیم اما قابل اطلاع رسانی نبود و به این نتیجه رسیدیم با وزارت خارجه و  به  دیپلمات هایمان گفتیم اگر شرایط، سخت است برگردید اما قبول نکردند و گفتیم برعهده خودتون ما نگران شما هستیم اگر کوچکترین نگرانی دارید از جانب ما شما می توانید برگردید و این تصمیم وزارت خارجه همه ما بود و باید تصمیم درست می گرفتیم تا کشور به خطر نیفتد، تجربه های گذشته به ما کمک می کند تا تصمیم های درست و به موقع بگیریم.

در ادامه این نشست فواد ایزدی گفت:  سوالات در اینجا مطرح می شود با شما هماهنگ نشده و سوالات توسط اساتید حاضر در جلسه طراحی شده و براساس فرمایشات شما می پرسیم و طراحی از قبل نبوده است، برنامه هفتم توسعه را مطالعه کردید و فصل سیاست خارجی هم در برنامه توسعه عنوان شده است سه بند اصلی که عنوان شده و از نظر شما اولویت دارد بفرمایید؟

هر دیپلمات و سفیری که حکمش را امضا کنم می گویم باید منافع ملی کشور در اولویت تو باشد 

پورمحمدی اظهارداشت: اول تحکیم روابط خارجی بسیار مهم است و روابط خارجی مردد و ضعیف خوب نیست روابط خارجی در هر سطحی باید تحکیم شود باید بدانیم چه عواملی در تحکیم مهم است بر روی آن دست بگذاریم روابط متزلزل به قدرت‌های بزرگ نیرو می دهد و این خوب نیست دیپلماسی برای گذراندن وقت استراحت شیک و فانتزی نیست، فکر می کنم دیپلماسی در جهت منافع رقم نخورده و به تعارف گذراندیم.  


دیپلمات ها باید بدانند سرباز میدان هستند 

وی خاطر نشان کرد: فقط به نوشتن این برنامه ها نمی توان اکتفا کرد، حتما هر سفیری که حکمش را امضا می کنم  می گویم باید منافع ملی کشور در اولویت تو باشد وباید بی خوابی بکشی و جسارت داشته باشی، منافع ملی پایمردی و شجاعت می خواهد، دیپلمات ها باید بدانند سرباز در میدان هستند، تاریخ دیپلماسی به  ما می گوید برای تاریخ ملی چه دستاوردهایی داشته است.

وی در مورد موضوع فلسطین تاکید کرد: مسئله فلسطین یک شعار آرمان گرا نیست موضوع فلسطین آرمان ما است و ما می خواهیم ملتهای مسلمان منافع ملی شان را خودشان بنویسند، امام (ره) تعبیر غده سرطانی را بکار بردند و بهترین تعبیر را کردند موضوع فلسطین و تصرف فلسطین تسلط غرب بر حدود و ثغور منطقه است و برای تقویت جایگاه اسلامی باید هدف گیری درست داشته باشیم، منافع ما در سیاست‌های فلسطین رقم خورده است و ما برای دفاع از امنیت و آرمان مان در این حوزه ها حضور داریم.

مدیران باید قدرت اجرای سیاست برنامه را داشته باشند 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: من به کل برنامه نقد دارم عده ای برنامه می نویسند و عده ای باید اجرا کنند رئیس جمهور باید برنامه را اجرا کند برخی سخنور و سخنران خوبی هستند اما اجرا کننده خوبی نیستند و با پیچ گوشتی و بیل و کلنگ کار نکرده اند مدیران ما باید قدرت اجرای سیاست برنامه را داشته باشند.

در سیاست خارجی بدون اجماع داخلی نمی توان حرکت کرد

سجادپور گفت: برنامه شما برای اجماع ملی در سیاست خارجی  چیست و چه تدبیری دارید؟ ‌

پورمحمدی گفت: به هیچ وجه در سیاست خارجی بدون اجماع داخلی نمی توان حرکت کرد، نمی شود سرباز را به میدان بفرستیم و بعد روی سرش آتش بریزیم و سیاست خارجی بازی گروه‌ها و کشمکش نیست و موضوع وفاق ملی است و باید دیدگاه روشن در آن وجود داشته باشد.

اگر کارگزار ما قدرت پیگیری نداشته بسیار نگران کننده است

وی گفت: از موضوعاتی اطلاع دارم که چند سال دستور پیگیری داده شده اما کارگزار ما قدرت پیگیری نداشته و این بسیار نگران کننده است با از کشمکش ها خود را رها کنیم و از عدم اجماع رنج می بریم.

ابراهیم متقی با بیان اینکه دیپلماسی در اتاق های دربسته شکل نمی گیرد و دیپلمات ها باید در هر جا بحران وجود دارد حضور یابند، گفت: دوستی ها و دشمنی ها تغییر پذیر هستند  اما منافع دائمی داریم، فضای موجود به گونه‌ای است که دوستی ها و دشمنی ها مربوط به موجودیت کشورها است آیا نگاه  شما برای دوستی و دشمنی ماهیت هستی شناسی است  یا خیر؟  اگر اسرائیل و آمریکا به عنوان نماد سلطه برداشت های خود تغییر دهند، دوستی و دشمنی های ناپایدار را در نماد تحکم یعنی آمریکا و اسرائیل چگونه می بینید؟


هنر دیپلمات شناخت لحظه ها و شکار لحظه ها است 

پورمحمدی افزود: یعنی آمریکا و اسرائیل خلاف موجودیت عمل می کنند پاسخ خیر است اما حوادث می تواند این رویکرد را برای حتی مدت کوتاهی کم کند و اما به ضرب‌المثل فارسی ایک مو از خرس هم غنیمت است از این جهت نمی توان با نگاه ماهیتی و هستی شناسی نگاه کرد اما ممکن در شرایطی اسرائیل و آمریکا برای مدتی تغییر ماهیت بدهند باید از همین فرصت کوتاه استفاده کرد و دیپلماسی نباید از این نقطه غافل شود هنر دیپلمات شناخت لحظه ها و شکار لحظه ها است، نیازمند اجماع ملی و تحول و حرکت رو به جلو هستیم.

فواد ایزدی در ادامه‌ گفت: شما گفتید برجام چکی است که باید نقد شود؟

پورمحمدی  گفت: بر فرض که این چک باید نقد شود امات اریخ نشان داده آمریکا عهدشکن است  من حرفم حرف قبلی است، ما با قدرت و استفاده از تمام ظرفیت و فرصتها و جسارتمان برای احقاق حقوق ملی از هیچ حرکتی کوتاهی نکنیم مردان هوشمند در میدان امروز نیاز است تا از آرمان انقلاب و منافع ملی در میدان های سخت دفاع کنند و منافع مردم دفاع کنند و شاید در این راه شهید شویم و این افتخار است و ما مرد بازی در میدان های بزرگ هستیم اگر کسی چکی به دست ما داد آنقدر مرد هستیم که در بازارهای مختلف آن را بلاخره نقد کنیم.  

به نیروهای موفق برچسب نزنیم 

پورمحمدی  گفت: سیاست خارجی موفق در گروی توان بالای ملی و مدیریت موفق ملی است به گروه‌های مختلف سیاسی عرض می کنم نیازمند تحول در سیاست داخلی و خارجی هستیم در دولت‌های مختلف حضور داشتم و ما نیاز داریم از نکات مثبت کارگزاران در دوره‌ای مختلف استفاده کنیم به نیروهای موفق برچسب نزنیم کشور باید پیش برود و باید این خودرو حرکت کند چه اشکالی دارد دیپلماتی را انتخاب کنم که در خط سیاسی من نیست اما موفق است ما نیازمند اجماع سازی هستیم فکر می کنم تجربه این کار را دارم. اولویت بدهیم به منافع ملی همه سود می برند و مردم و رهبری  همه برنده هستند وقتی اولویت منافع ملی باشد همه ما برنده هستیم.

کد خبر 1767944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha