کتاب خوب|  از عرفه تا عرفات در شُهودگاهِ عشق

کتاب  از عرفه تا عرفات در شُهودگاهِ عشق «در اثبات معیّت ذاتِ مطلق حق تعالی با همه موجودات» نوشته بهمن حکیمان به همت نشر مانیان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مازندران، کتاب  «از عرفه تا عرفات در شُهودگاهِ عشق» در اثبات معیّت ذاتِ مطلق حق تعالی با همه موجودات نوشته «بهمن حکیمان» از انتشارات مانیان، اطلاعاتی روشنگرانه را در زمینه‌ی ابعاد تاریخی و معناشناختی این دعا ارائه می‌کند. نویسنده حین نگارش این کتاب تحلیلی به دنبال آن بوده تا نشانه‌های وحدت وجود را در بطنِ دعای عرفه بیابد و شرحی از آن‌ها را در اختیار خوانندگان قرار دهد.

نویسنده در بخش ابتدایی و فصل اول کتاب، ابتدا کلیات و اطلاعات مقدماتی را در مورد عرفه و عرفات در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در این بخش دایره‌ی شمول معنایی واژگان، همین‌طور اطلاعاتی که در متون دینی و تاریخی در مورد آن‌ها مطرح شده، بیان می‌شود. درون‌مایه‌ی دعای عرفه و مضامینی که در آن به کار رفته‌اند، همچنین مراتب توحیدی این دعا، در ادامه‌ی فصل اول مورد کاوش و موشکافی قرار گرفته‌اند.

فصل دوم کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، به شرح شهودگاه توحید در دعای عرفه پرداخته و اطلاعاتی پایه‌ای را در مورد «تنقیةالشهود فی توحید» عرضه می‌کند. توصیف و ایضاح معرفتی، برنامه‌ای برای راه و کار، مشخصه‌های سیر و سلوک و ترسیم دورنمایی از آن‌ها، مراقبت‌هایی که لازم است رهروان مسیر سلوک در فرایند شهود داشته باشند و همین‌طور تمرینات ضروری برای امر شهود در همین فصل مطرح و تحلیل می‌شوند. همچنین بخش‌هایی از فصل دوم به شرح عشق، عاشق و معشوق اختصاص دارد و تبیینی از دعای عرفه، از منظر توحید افعالی عرضه شده است.

مخاطبان در فصل سوم می‌توانند به متن دعای عرفه و ترجمه‌ی آن دسترسی داشته باشند. ابعاد توحیدی این دعا در همین فصل برای خوانندگان روشن خواهند شد. فصل چهارم کتاب با تأویلات عرفانی همراه شده و جنبه‌های معنوی دعای عرفه را نشان می‌دهد.

کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، در فصل پنجم خود شامل معارفی است که با تحلیل جزءبه‌جزء دعای عرفه به دست آمده‌اند. در فصل پایانی کتاب، حجاب‌های هفت‌گانه و نحوه‌ی رفع آن‌ها، چیستی مفهوم هفت‌طبقه، نقشی که تربت امام حسین (ع) در عبور از حجاب هفت‌گانه دارد و رد پای وحدت وجود و شناسایی آن‌ها در آیات و احادیث، سایر مباحث این بخش را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 1768105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha