نماز عید قربان پس از ۷۹ سال در مسجد «کورا» استانبول اقامه شد

 اولین نماز عید قربان پس از نزدیک به هشت دهه در مسجد تاریخی «کورا» در منطقه فاتح استانبول، اقامه شد و لحظه مهمی را از زمان بازگشایی این مسجد برای برگزاری مناسک عبادی رقم زد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « turkiyetoday»،  اولین نماز عید قربان پس از نزدیک به هشت دهه در مسجد تاریخی «کورا» در منطقه فاتح استانبول، اقامه شد و لحظه مهمی را از زمان بازگشایی این مسجد برای برگزاری مناسک عبادی رقم زد.

این بنا که در ابتدا به عنوان یک کلیسا ساخته شده بود در زمان سلطان بایزید دوم به عنوان یک مسجد تحت نظارت وزیر بزرگ «هادیم علی پاشا» فعالیت خود را آغاز کرد.

مسجد کورا که بعدا در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد و توسط اداره موزه ها اداره می شد به  فرمان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه کار بازسازی آن به عنوان مسجد در سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد.

پس از سال‌ها تلاش‌های دقیق مرمتی که به موجب این فرمان انجام شد، سرانجام درهای مسجد در ششم ماه می سال جاری میلادی در مراسمی که به‌طور زنده از مرکز کنگره و فرهنگ ریاست جمهوری پخش شد، دوباره به روی عبادت‌کنندگان باز شد.

درهای این مسجد امروز (یکشنبه ۲۷ خرداد) به مناسبت عید سعید قربان به روی مسلمانان باز شد و نمازگزاران مشتاق از صبح زود برای اقامه نماز عید وارد مسجد شدند، فضای داخلی آن را پر کردند و در صف‌های منظمی روی سجاده‌هایی که در بیرون قرار داده شده بود، نماز خواندند.

ساختمان مسجد کورا که قبلا که زمانی به عنوان کلیسا و موزه فعالیت می‌کرد در نزدیکی دیوارهای باستانی شهر قرار دارد.

این ساختمان  در ابتدا به عنوان یک کلیسا در قرن ششم ساخته شد، سپس در سال ۱۵۱۱ بایزید دوم، پسر سلطان محمد دوم عثمانی که «ایاصوفیه» را پس از فتح استانبول به مسجد تبدیل کرد، این کلیسا را نیز به مسجد تبدیل کرد.

این مسجد در سال ۱۹۴۵ با حکم دولت به موزه تبدیل شد و به همین دلیل در حال حاضر میزبان موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری بیزانسی قرن چهاردهمی است که صحنه‌هایی از داستان‌های کتاب مقدس را نشان می‌دهد.

انتظار می رود ریاست امور دینی ترکیه  به زودی نقاشی های دیواری و موزاییک ها را پوشش دهد تا امکان عبادت به طور کامل برای مسلمانان فراهم شود.

کد خبر 1768273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha