«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

مسجد فاتح در آمستردام هلند باهدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان از مکان‌های عبادی و تغییر نگرش غیرمسلمانان نسبت به اسلام به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، مسجد فاتح، متعلق به وقف امور مذهبی در آمستردام هلند، به پروژه «بزرگترین موزه در هلند» پیوست تا به یکی از پربازدیدترین مکان‌ها در این شهر و مرکزی برای تغییر نگرش غیرمسلمانان نسبت به اسلام تبدیل شد.

موزه ملی کاترینا در آمستردام اخیرا پروژه‌ای به نام «بزرگ‌ترین موزه در هلند» را با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان از مکان‌های عبادی در این کشور برای ادیان مختلف راه‌اندازی کرد.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

 مسجد فاتح یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی  به شمار می‌آید که به این پروژه پیوست، به خصوص که این بنا کلیسا بوده و تبدیل به مسجد شده است.

 این پروژه که شامل مکان‌های عبادی متعلق به ادیان مختلف است، به تقویت شهرت مساجد در محافل فرهنگی و هنر معماری کمک می‌کند، به تعداد زیادی از هلندی‌ها اجازه می‌دهد درباره اسلام بیاموزند. بازدیدکنندگان می‌توانند در روزها و ساعات مشخصی از مسجد فاتح بازدید کنند و همچنین می‌توانند کتابچه‌های توضیحی درباره مسجد را دریافت کنند و فرصتی برای آشنایی با سنت‌های مذهبی و میراث فرهنگی ترکیه باشد.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

 کمال گزوتوق، امام جماعت مسجد فاتح، در گفتگو با آناتولی گفت: مشارکت این مسجد در این پروژه بی نهایت مثبت است.

وی تاکید کرد: این مسجد به ارائه خدمات مذهبی به اقلیت مسلمان و معرفی سنت های اسلامی ادامه خواهد داد.

امام جماعت مسجد فاتح خاطرنشان کرد: این مسجد به برگزاری مجموعه گسترده ای از فعالیت ها از جمله عبادت، فعالیت های آموزشی، فعالیت های بانوان و بسیاری از خدمات مذهبی ادامه می دهد. گزوتوق خاطرنشان کرد: مشارکت مسجد در پروژه بزرگترین موزه هلند با هدف گسترش خدمات ارائه شده و گسترش شهرت آن در بین مسلمان و غیرمسلمانان است.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

 وی تاکید کرد: به لطف این طرح، این مسجد تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان خارجی و غیر مسلمان را به خود جذب کرده است.

این امام جماعت تصریح کرد: از این فرصت برای معرفی اسلام به هلندی ها و غیر مسلمانان استفاده می کنیم ،چرا که این مسجد به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر توانسته است بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کند.

 گزوتوک ادامه داد: این پروژه همچنین فرصتی را برای متولیان مسجد فراهم کرد تا این مسجد و سبک معماری آن را معرفی کنند. معماری این مسجد تعجب بازدیدکنندگان را برانگیخت.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

تولونای سامونگو، یکی از مسئولین مدیریت مسجد نیز گفت: تعداد بازدیدکنندگان غیرمسلمان که با اشتیاق تمام برای دیدن این بنای تاریخی می آیند، افزایش یافته است.

 سامونگو ادامه داد: در چارچوب این پروژه، مطالب چاپی و تصویری درباره مسجد به زبان‌های هلندی، انگلیسی، عربی و ترکی آماده شده است.

 وی افزود: به لطف این پروژه هم اکنون می توان شاهد تغییر نگرش برخی افراد نسبت به مسلمانان به خصوص پس از بازدید از این مسجد بود. این دستاورد بزرگی برای اسلام و بشریت است.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

فکرت اوندر، رئیس انجمن مسجد فاتح گفت: ساخت این مسجد که از کلیسا تبدیل شد، در سال ۱۹۲۷ شروع شد و به مدت دو سال به طول انجامید و تا سال ۱۹۷۱ به عنوان کلیسا خدمات خود را ادامه داد. اوندر افزود: کاهش تعداد افرادی که به کلیسا می آمدند، باعث شد که این ساختمان به عنوان یک فروشگاه تجاری و انبار مورد استفاده قرار گیرد.

 ادامه داد: این ساختمان مورد بی توجهی قرار گرفت. سپس سالمندان و در راس آنها ابراهیم کورماز، این ساختمان را در سال ۱۹۸۱ خریداری کردند و سال بعد آن را به مسجد تبدیل کردند و از آن زمان این ساختمان شروع به ارائه خدمات مذهبی خود مسلمانان کرد.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

اوندر افزود: این مسجد در سال ۲۰۱۰ به طور کامل بازسازی شد. این ساختمان در زمره آثار تاریخی طبقه بندی شده است و ما نیز به دنبال حفظ حریم تاریخی آن هستیم.

وی در پایان گفت: این بنا در سال ۱۹۸۶ به وقف امور مذهبی هلند پیوست و با عزم تمام به ارائه خدمات مذهبی با نام مسجد فاتح خدمات مذهبی ارایه می کند.

«مسجد فاتح» به پروژه «بزرگ‌ترین موزه در هلند» پیوست

کد خبر 1780809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha