چالش جدید برای قدرت‌طلبی‌های اسرائیل

کارشناسان می گویند که در پی ترور یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله، این جنبش در اتحاد با محور مقاومت بسیار جسورانه تر عمل کرده و این موضوع موجب شگفتی و ترس اسرائیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: ترور یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله توسط اسرائیل موجب شد تا جنبش قدرتمند لبنان  بیش از ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کند و متعهد شود که حملات خود را پس از شهادت «طالب سامی عبدالله» تشدید خواهد کرد.

این‌ها تازه ترین تحولات است که شاهد حملات فزاینده و پیچیده حزب الله به اسرائیل بوده است.

تغییر دامنه حملات حزب الله در مقایسه با هفته های ابتدایی درگیری در سرزمین‌های اشغالی،  توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کرده است.

پس از طوفان‌الاقصی ۷ اکتبر و جنگ متعاقب آن در غزه، حزب الله درگیری ها را در امتداد مرز جنوبی لبنان در همبستگی با فلسطینی ها و کاهش فشار بر حماس آغاز کرد.

از آن زمان، جنبش لبنان توانایی خود را در سرنگونی چندین پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰، شلیک موشک های ضدهوایی علیه جت های اسرائیلی و حتی انجام یک حمله نمادین علیه یگان پدافند هوایی گنبد آهنین را ثابت کرده است.

«امل سعد»، کارشناس حزب الله و مدرس علوم سیاسی در دانشگاه «کاردیف»، می گوید: حزب الله در حال جسورتر شدن است و اسرائیلی ها از این موضوع شگفت زده شده اند.

کارشناسان می گویند که تشدید درگیری‌ها به احتمال زیاد با بن بست سیاسی مذاکرات آتش بس غزه مرتبط است.

در ۳۱ ماه می، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا آنچه را که او طرح آتش بس خواند، ارائه کرد که شباهت‌هایی با پیشنهادی که هفته‌ها پیش توسط حماس پذیرفته شد، دارد. با این حال، اسرائیل از امضای هر پیشنهادی که به طور قطعی به جنگ پایان می دهد، امتناع می ورزد.

در حالی که غرب و اسرائیل امیدوارند فشار بر حماس باعث شود جنبش فلسطین به خواسته های آنها تن دهد، کارشناسان می گویند حزب الله از تاکتیک های خود استفاده می کند.

«مصطفی اسعد»، یک کارشناس تسلیحاتی مستقر در آمریکا نیز در این باره می‌گوید: وضعیت سیاسی و بن‌بستی که در حال حاضر داریم به این معنی است که تنها راه شنیده شدن این است که نشان دهیم توانایی پیشرفته‌ای داریم.

او گفت: ایده این است که اسرائیل را تحت فشار قرار بگیرد تا با پیشنهاد پایان دادن به جنگ غزه موافقت کند.

سعد می‌گوید حزب‌الله تلاش می‌کند تا بهایی را که اسرائیل باید بپردازد، در صورت عدم امضای قرارداد با حماس، افزایش دهد.

این هزینه این است که جبهه شمالی در آتش می‌سوزد و حزب‌الله در حملات خود بسیار جسورانه تر عمل می‌کند، از تسلیحات پیشرفته‌تری استفاده می‌کند و شروع به نمایش بیشتر تسلیحات خود می‌کند، مانند سلاح‌های ضد هوایی که هفته گذشته شروع به استفاده از آن کرد.

حملات پهپادی و موشکی حزب الله طی هفته های گذشته باعث آتش سوزی های گسترده در شمال اسرائیل شده است که خشم مقامات ارشد اسرائیل را برانگیخته است.

از زمان جنگ ۴۰ روزه حزب الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶، دشمن صهیونیستی اقدامات خصمانه خود را متوقف نکرده است و در دور کنونی خصومت‌ها نیز درحملات هوایی اسرائیل به لبنان بیش از ۴۵۰ نفر از جمله حداقل ۸۰ غیرنظامی کشته شده اند.

جنبش لبنان در هفته‌های اخیر حملات جسورانه‌تری  را با هواپیماهای بدون سرنشین ترتیب داده است، در حالی که اسرائیل به عمق لبنان حمله کرده و چندین ترور هدفمند انجام داده است.

علیرغم اینکه این بزرگترین تشدید تنش از سال ۲۰۰۶ بوده است، اما همچنان در چارچوب پارامترهای حزب الله و اسرائیل باقی مانده و هنوز جرقه جنگی همه جانبه برانگیخته نشده است.

به گفته اسعد، حزب الله هنوز تمام توانایی‌های خود را نشان نداده است و اقدامات این جنبش در چارچوب مدیریت تشدید تنش باقی مانده است.

قاسم قصیر، تحلیلگر نزدیک به حزب الله نیز می‌گوید که این جنبش در همبستگی با غزه و پاسخ به تجاوزات اسرائیل انواع حملات خود را تغییر داده است.

قصیر گفت، در حالی که حملات حزب الله پیام بازدارندگی را به اسرائیل ارسال می کند، این حملات همچنین قصد دارد به اسرائیلی ها بگوید که حزب الله برای هر گونه تشدید تنش آماده است.

از سوی دیگر سعد معتقد است که حزب‌الله در کنار اتحاد گسترده‌تر کشورهای مورد حمایت ایران که  محور مقاومت در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، همواره نوعی «برنامه اضطراری» برای موقعیت‌هایی مانند جنگ در اختیار داشته است.

او گفت: من فکر می‌کنم حزب‌الله عمدا کار خود را با راهبرد مقابله از طریق نظارت آغاز کرد تا به این نقطه برسد که بتواند به اهداف مختلفی که فراتر از نظارت است، به تشکیلات نظامی حمله کند.

اسعد می‌گوید در حالی که از کار انداختن فناوری‌های نظارتی اسرائیل در مرز، تحرکات زمینی حزب‌الله را آسان‌تر کرده است، استفاده از تسلیحات اخیرا فاش شده توسط این جنبش، همراه با استفاده از جغرافیای کوهستانی و جنگلی لبنان، چیزی است که به آن اجازه می‌دهد حملات دقیق‌تر و عمیق‌تر به اسرائیل انجام دهد.

در اوایل ماه ژوئن، حمله پهپاد حزب الله به شهرکی در شمال اسرائیل یک سرباز اسرائیلی را کشت و دست کم ۱۰ نفر دیگر را مجروح کرد.

به گفته اسعد حزب‌الله می‌داند که حملات کوتاه‌برد یک موفقیت کامل است و به همین دلیل از این تکنیک برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل استفاده می‌کند.

گزارش‌های اخیر در رسانه‌های اسرائیل گفته اند که اسرائیل از آمریکا برای بازدارندگی حزب‌الله در مرز شمالی درخواست کمک کرده است.

کارشناسان بر این باورند که این تحولات نگرانی اسرائیل را در مورد حریف خود در شمال که اغلب به عنوان قوی ترین بازیگر غیردولتی جهان شناخته می شود، افزایش داده است.

اسعد در این باره می‌گوید:اسرائیلی ها متوجه شدند که در آن سوی مرز، حریفی وجود دارد که می‌تواند چالش‌های بزرگی برای آنها ایجاد کند.

سعد گفت که دامنه گسترده تر حملات حزب الله، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفیت، احتمالا همان چیزی است که اسرائیل را به ترور «طالب سامی عبدالله» ترغیب کرد.

کد خبر 1768385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha