عید قربان، عیدی برای تهذیب نفس است

کارشناس مذهبی ارومیه‌ای گفت: عید قربان عید اوج بندگی، مبارزه و جهاد با نفس است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرهودفر،  کارشناس مذهبی ارومیه‌ای، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: عید قربان یا عید الاضحی یکی از اعیاد مسلمین بوده و یادگار حضرت ابراهیم (ع)  که در راه خدا بزرگترین امتحان الهی خود را با موفقیت به انجام رساند. 

وی افزود: در چنین روزی حضرت ابراهیم (ع) عزیزترین شخص خود یعنی فرزندش اسماعیل را به قربانگاه برد و با پیروزی در این امتحان الهی طبق فرموده قرآن به امامت رسید. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: او تنها پیامبری بود که بعد از رسول خدا (ص)  به امامت رسید چه آنکه در راه خدا از جوانی تا پیری امتحان هاز الهی بزرگی را پشت سر گذاشت. 

حجت الاسلام فرهودفر ادامه داد: امروز حجاج بیت الله به یادجانفشانی های حضرت ابراهیم و اسماعیل قربانی های خود را به قربانگاه می برند و بزرگترین قربانی که انسان باید در راه خدا ذبح کند نفس انسان است. 

وی افزود: عید قربان عید مبارزه و جهاد با نفس است و حضرت ابراهیم (ع) در راه خدا از هستی های خود گذشت و بر نفس  خود غالب گشت و شیطان را سنگ زد.

امام جماعت مسجد ثامن الائمه ارومیه ادامه داد: قربانی کردن در روز عید قربان برای حجاج بیت الله الحرام واجب و سایر مسلمین جهان مستحب بوده و این عید متعلق به تمام مسلمین است. 

وی گفت: قربانی کردن و تقسیم کردن بین فقرا از اعمالی است که در روز عید قربان مسلمین جهان بجا می آوردند. 

مدیر کانون فرهنگی و هنری آفتاب هشتم ارومیه با اشاره به دعای عرفه افزود: امام حسین (ع) عظمت خلقت را در ابتدای دعای عرفه به زیبایی تشریح می کند به طوری که عالمان و پیشرانان به عظمت خطبه اقرار کرده و در نتیجه این مقدمه بسیار زیبا امام حسین (ع) مسلمانان را به بندگی و طی نمودن مراحل کامل بندگی دعوت می کند.

حجت الاسلام فرهودفر افزود: همچنین هر آنچه که در مورد ارتباط خالق و مخلوق که انسان باید به آن آگاه باشد در دعای عرفه وجود دارد. 
وی گفت: امام حسین (ع) نعمت های خداوندی را با بیانی شیوا و معجزه آسا در مکه مکرمه در سال 60 هجری قمری که این دعا را خوانده است و به جهانیان میزان معرفت و حکمت امامت خویش را شناسانده است.

کد خبر 1768430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha