کامل بودن حج، به لقاء امام زمان(عج) است

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در آذربایجان‌غربی گفت: شرط ورود به حصن الهی پیوند با امام (ع) است. در واقع، کامل و تمام بودن حج، به لقاء امام زمان(عج) است.

خبرگزاری شبستان - آذربایجان غربی: دین اسلام آخرین و کامل ترین دین آسمانی است که خداوند به سوی بشر فرستاده است. اسلام دارای برنامه ها و قوانین جامعی است که بشر را براساس این قوانین، بهتر و سریع تر به هدف می رساند. «حج» و «مهدویت»، از جمله باورهای مهم اسلامی است که در زندگی مسلمانان تأثیر بسزایی دارد و مسلمانان نیز به نقش تأثیرگذاری آن آگاه اند.

انقلاب اسلامی ایران بعنوان بزرگترین و تأثیر گذار ترین انقلاب در دوره معاصر، یک انقلاب دینی مبتنی بر معارف اهل بیت علیهم السلام بود و بر اساس تفسیر صحیح آموزه انتظار در دوران غیبت شکل گرفت.

حضرت آقا در پیام خود به حجّاج بیت‌اللّه‌الحرام ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ فرمودند؛

مسئله برائت در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین تداوم یابد

امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد. این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّتها و دولتها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند.

ودر دیدار با با کارگزاران حج نیز در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ فرمودند؛

بنا بر تعالیم جناب ابراهیم امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است

امسال حجّ ما، «حجّ برائت» است، بنا بر تعالیمی که جناب ابراهیم به ما داده. البتّه از اوایل انقلاب برائت وجود داشته؛ از اوّل انقلاب در حج، برائت وجود داشته است، جاری شده است، باید هم بماند و باشد؛ لکن بالخصوص حجّ امسال، حجّ برائت است. این حوادثی که حالا در غزّه پیش می‌آید و این حادثه‌ی عجیب و عظیم، این آشکار شدن چهره‌ی خون‌آشام یک مجموعه‌ی برخاسته‌ی از تمدّن غربی، اینها چیزهایی است که توجّه به آن، مخصوص امروز و این روزها نیست؛ این در تاریخ خواهد ماند.

حجت الاسلام رضا میرزایی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، گفت: یکی از مباحثی که باید به آن توجه کرد ارتباط و پیوندی که بین مناسک حج و دهه امامت و ولایت است و ما روایت داریم از امام باقر (ع) که «تمام حج لقای امام است» و در این روایت می فرمایند؛ تکمیل کردن اعمال حج وابسته به ملاقات امام زمان (عج) است و اگر بخواهیم در مورد این روایت صحبت کنیم و بدانیم، مفهوم این روایت را درحدیث های متعددی می‌توان بررسی کرد و به جریان امامت و ولایت و اهمیت این مسئله می بینیم که حضرات معصومین(ع) اشاره کردند و فرایض و مناسک عبادی ما را در ارتباط با جریان امامت و ولایت تعریف کردند.

وی افزود: مثلا روایتی که امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب نقل کرده است و حضرت در آن روایت می‌فرمایند؛ از زبان و قول خداوند متعال در یک سلسه طلایی که روایان آن از حضرت معصوم (س) تا برسد به جبرائیل و خداوند متعال که فرمود؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. به معنای اینکه «(کلمه) لا اله الا اللّه حصار من است و هرکس وارد حصار من شود از عذابم در امان است» و بعد امام رضا (ع)در ادامه این روایت فرمودند؛ «بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها» و  اما این شرط‌هایی دارد و من از شرط‌های آن هستم و اگر کسی بخواهد در این قلعه توحید و دژ مستحکم الهی وارد شود، پذیرش ولایت انسان معصوم و ولی الهی از شرایط آن است و اگر کسی اهمیت جریان امامت و ولایت را نپذیرد و مستلزم نباشد و در مسیر امامت و ولایت حرکت نکند، نمی‌تواند در دژ مستحکم الهی یا همان بحث توحید به معنای حقیقی کلمه ورود پیدا کند.

ولایت از پایه‌های مهم اسلام است

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: از امام باقر(ع) روایت دیگر داریم که فرمودند؛ اسلام پنج پایه اساسی نماز، زکات، روزه، حج و ولایت را دارد  و از امام سوال کردند که کدام یک از موارد مهمتر است و حضرت فرمودند ولایت از همه مهمتر است.

وی گفت: حضرت فرمودند؛ «کلید تمام پایه‌های اسلام ولایت است» و خود ولی و انسان معصوم دلیل بر راهنمای رسیدن به حق و چهار پایه است و اگر ولایت و پذیرش ولی الهی به عنوان راهنمای حقیقت عبادت نباشد، عبادت‌هایی که شخص انجام می‌دهد به‌عنوان عبادت ظاهری و یکسری اعمال و مناسکی که بدون روح می‌باشد، است و برای اینکه به حقیقت برسد باید به باطن عبادت دست یابد و جریان ولایت و ولی الهی را پذیرا باشد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در آذربایجان غربی ادامه داد: وقتی این روایت ها و توصیه‌های حضرت معصومین (ع) را می‌بینیم، متوجه  این روایت می شویم که اتمام حج و تکمیل مناسک وابسته به ملاقات امام است و اگر کسی  به ملاقات امام نرود یعنی حج را تمام نکرده است و باتوجه به اینکه شرایط این ملاقات فراهم نیست و این ملاقات و پیوند چگونه شکل می گیرد؟

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در آذربایجان‌غربی افزود: حج عبادتی با ویژگی های منحصر به فرد است که در کنار جنبه‌های فردی، بعد اجتماعی این حج نیز مهم است و در بعد فردی حج  انسان یکسری عبادتی‌های را انجام می دهد که صرفا تبعدی محض است که شخص انجام می‌دهد و باعث می شود انسان در بحث عبودت و بندگی خدواند رشد کند و به تعالی و رشد روحی دست پیدا کند و چون عبادت محض است بحث روحی فردی و تکامل فردی رشد بیشتری پیدا می‌کنند.

بعد اجتماعی حج بحث توحید را در فضای جامعه اسلامی و جهانی دنبال می کند

وی ادامه داد: همچنین در کنار  بعد فردی این عبادت بعد اجتماعی این جریان نیز مهم بوده و جریان حج یک حقیقت و مراسمی است که به صورت اجتماعی بحث توحید و محوریت توحید را در فضای جامعه اسلامی  و جهانی دنبال می کند و به این معنا که به دنبال جمع کردن همه مسلمانان جامعه اسلامی و همه افرادی که تفکر دینی اسلامی دارند، است و می خواهد تمام مسلمانان را حول یک محور واحد جمع کند و حاکمیت و حکومیت ولایت الهی را تبلیغ و ترویج  می کند و به این سمت دعوت می کند و  این عمل نفی سلطه مستکبرین عالم و غیر خدا را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام میرزایی افزود: جریان حج به دنبال استفاده از تمام ظرفیت ها و استعدادهای موجود از جمله مادی، معنوی و انسانی در دنیای اسلام است و می خواهد همه را بسیج کند و یک جامعه واحد، توحید محور تشکیل دهد و در مقابل جبهه جهانی کفر قرار دهد.

وی گفت: حج در همه ابعاد زندگی به دنبال توجه به رضای الهی و حرکت در آن مسیر و ایجاد وحدت بین دنیای اسلام و مسلمین و یکپارچه شدن در مقابل دنیای کفر و مشرکین است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در همین راستا وقتی دو جنبه را بررسی می کنیم  در هر دو بعد حضور امام، ولی الهی و انسان معصوم نقش محوری دارد و  در بعد فردی خود امام دلیل و راهنما است و ولایت تکوینی دارد و انسان و حاجی که تلاش می کند خود را به خدا نزدیک کند راه نزدیک شدن به خدا و ارتباط روحی و وجودی با امام است و این امام از او دستگیری خواهد کرد و در مسیر الهی راهنمایی خواهد کرد و اگر کسی با امام ارتباط نداشته باشد این مناسک حج و طوافش، قربانی کردن، سنگ به شیطان زدن و همه اعمال به عنوان اعمال ظاهری خواهد بود که تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: اما در بعد اجتماعی فواید و آثاری که در بعد اجتماعی بحث کردیم تشکیل جامعه واحد جهانی اسلامی است و توجه به ولی الهی می تواند محور باشد چرا؟ چون امام شخصی است که مثل نخ تسبیح است که این نخ تسبیح همه مسلمانان عالم را کنار هم جمع می کند و وقتی همه حول محور جمع می‌شوند  از این ظرفیت بسیار گسترده می توان برای مقابله در برابر کفر استفاده کرد و از این جهت بعد اجتماعی وابسته به امامت و ولایت است.

حجت الاسلام میرزایی گفت: براعت از مشرکین باید در حج باشد و به همین خاطر مرحوم امام فرمودند؛ «حج بدون براعت از مشرکین، حج نیست» و توجه به بعد اجتماعی نشده و فقط به بعد ظاهری حج و اعمال بدون روح و محتوا مدنظر قرار گرفته است و برای این در روایات مختلف فرمودند؛ اگر می خواهید  حج درست باشد باید لقای امام مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اما این لقا ضرورتا به این معناست که باید حضورا به دیدن امام بروید، ولی امام در دسترس نیست و لقای امام را اینگونه می توان تفسیر کرد که اگر حج به معنای حقیقی کلمه باشد باید به این امام نزدیک شوید و اتحاد وجودی پیدا کرده و در مسیر جلب رضایت ولی الهی حرکت کنید و این حج کامل خواهد شد و  مناسکی که انجام می دهید باید به ولی الهی وجه داشته باشد و طبق روایات ولی الهی هر سال در حج حضور دارد و حضور را باید لمس کنید و اعمال و رفتار را باید مطابق با رضایت ولی الهی باشد و این یعنی لقای امام.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در آذربایجان غربی گفت: این اعمال منوط به جریان حج نیست  و خارج از جریان حج هم اتفاق می افتد . همانطور که تمام حج وابسته به لقای امام است، تمام اعمال عبادی انسان از جمله نماز و روزه هم وابسته به لقای امام است  و اگر بخواهیم اعمال عبادی انسان مورد قبول خدواند قرار گیرد  و آن خاصیت اصلی که رشد و تعالی انسان در بعد عبادی و اجتماعی است، برسد و به معنای حقیقی کلمه اثر بگذارد باید به تایید ولی الهی باشد و شخص مومن و حاجی سعی کنند در این عمل عبادی، ولی الهی را الگوی خود قرار دهند و باید لقای امام را در زندگی خودمان قرار دهیم که انشالله  جز منتظران واقعی و زمینه سازان ظهور باشد.

کد خبر 1768471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha