بروزترین و بزرگترین خط تولید پنل خورشیدی کشور در خمین افتتاح شد

آیین افتتاح بروزترین و بزرگترین خط تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در ۷ استان کشور با حضور وزیر نیرو، مسئولان کشوری استانی و شهرستانی در شرکت مانا انرژی پاک شهرستان خمین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، علی اکبر محرابیان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح به روزترین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در شرکت مانا انرژی پاک خمین، گفت: این پنل خورشیدی یک دستاورد عظیم است که به دست نخبگان جوان و فارغ التحصیلان رشته برق، شیمی و غیره، با عشق و علاقه در مسیر رشد و تعالی ایران اسلامی ساخته شده است.

 وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع تامین انرژی به عنوان مهم‌ترین عنصر پیشرفت، رفاه و عامل رشد اقتصادی کشور در دستور کار دولت است، افزود: طبیعتا رفع ناترازی انرژی ایجاب می‌کند پروژه‌های این چنینی حمایت شود و بتوان روز به روز در مسیر کاهش ناترازی‌ها حرکت کرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای رفع ناترازی برق باید مسیری دنبال شود که بتواند مشکل برق و دیگر مشکلات کشور را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه انرژی تجدید پذیر چند ویژیگی دارد؛ ادامه داد: نخست اینکه ناترازی را مرتفع می‌کند و از آنجایی که نیاز به سوخت ندارد در مسیر ناترازی سوخت هم کمک بسیاری دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین به خاطر عدم نیاز به آب در حفظ منابع آب کمک می‌کند و مهم‌ترین ویژگیش حفظ محیط زیست است که با این امر می‌توان محیط زیست سالم برای مردم کشور فراهم نمود.

محرابیان با بیان اینکه برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر باید همزمان دو مسیر نیروگاه، توسعه صنعت و زنجیره‌های تولید را طی کرد، اظهار داشت:  کارخانه ای که امروز شاهد افتتاح آن هستیم و تا این مرحله اقدام به تولید ۲۳۰۰ مگاوات پنل خورشیدی را فراهم کرده از جمله کارخانجاتی است که در هدف بلند و بزرگ کشور بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در ابتدای شروع به کار، کشور با مشکلات قابل توجه‌ای مواجه بود که مهم‌ترین مشکل عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت فتولتائیک و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود، بیان کرد: در اقتصاد یارانه‌ای طبیعتا یارانه‌ای که بر روی سوخت محاسبه می‌شود اجازه نمی‌دهد ما در صنعت تجدیدپذیر بتوانیم رشد و جهش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه، خوشبختانه با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که صنعت تجدیدپذیر به عنوان یک صنعت کاملا توجیه پذیر پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است، گفت: امیدواریم یکی پس از دیگری به بهره برداری برسد.


محرابیان مهم‌ترین بخش کار را ریل گذاری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دانست و اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور، مجوز صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شده است و نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند در طول ۱۲ ماه ۸ ماه را به صادرات بپردازند و در ۴ ماه باقی سال برق تولیدی خود را در بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه برای رقابت برق سبز تابلوی مخصوص در نظر گرفته شده است، گفت: این تابلو امکان رقابت توایدکنندگان برق سبز را فراهم کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد پیش بینی شده که صنایع بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ یک درصد برق خود را باید از برق تجدیدپذیر تامین کنند و سالانه یک درصد به این عدد اضافه شود، بیان کرد: امسال میزان مصرف برق تجدیدپذیر به ۲ درصد رسیده است و سالانه این رقم باید تا سقف ۵ درصد افزایش پیدا کند، در کنار آن در شورای عالی انرژی به ریاست شهید آیت الله رئیسی مصوب شد که بخش‌های اداری باید ۲۰ برق خود را برق تجدیپذیر تامین کنند. امیدواریم این نیروگاه‌ها در زمان خود به بهره برداری برسد و به رفع ناترازی انرژی در کشور کمک کنند.

کد خبر 1768495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha