مسجد ۹۹ گنبدی، نامزد جایزه «متحول کننده‌ترین بنای جهان»

مسجد «پانچ باول» در جنوب غربی «سیدنی» استرالیا نامزد دریافت جایزه در مراسم «جوایز بین المللی معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا» شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «theguardian»، دو پروژه معماری استرالیا که یکی از آنها مسجد «پانچ باول» است، پروژه‌های منتخب در «جوایز بین المللی معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا» هستند.

موزه هنر «بوندانون » و مسجد «پانچ باول» جزو ۲۲ پروژه برنده از ۱۴ کشور هستند که به دلیل گسترش مرزهای معماری و دستیابی به استانداردهای برتر شناخته شده اند.

هر دو پروژه استرالیایی اکنون فینالیست‌های جایزه بزرگ دوسالانه «جوایز بین المللی معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا» هستند و برای عنوان «متحول کننده‌ترین بنای جهان» رقابت می کنند؛ نام بنای برنده نیز در ماه نوامبر اعلام خواهد شد.

بوندانون، ملک سابق یک هزار هکتاری هنرمند «آرتور بوید» و خانواده اش در سواحل رودخانه «شوالهاون» در اوایل دهه ۱۹۹۰ به مردم هدیه داده شد.

در سال ۲۰۲۲، شرکت معماران «کربستین تامپسون» در ملبورن، موزه هنر بوندانون را در محوطه ای تکمیل کرد تا مجموعه وسیعی از آثار هنری را در خود جای دهد. همراه با موزه یک مرکز اقامتی و یادگیری خلاق به نام «پل» نیز قرار دارد.

داوران«جوایز بین المللی معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا»  هم موزه زیرزمینی و هم پل را که هر دو برای مقاومت در برابر سیل و محیط مستعد آتش‌سوزی طراحی شده‌اند، به‌عنوان آثار معماری اصلی که به زیبایی این مکان را با ساختمان‌های میراث قبلی ادغام می‌کنند، تحسین کردند.

این پروژه قبلاً در سال ۲۰۲۲ دو جایزه بزرگ معماری استرالیا را دریافت کرده که از آنها «مدال سلطان برای معماری عمومی» است.

مسجد پانچ باول که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد نیز  قبلا مدال سلطان را نیز از آن خود کرده بود.

۱۷ سال طول کشید تا این ساختمان بتنی و ۹۹ گنبدی برای عبادت مسلمانان در جنوب غربی سیدنی که توسط معمار «آنجلو کاندالپس» طراحی شده بود از شورای شهر کانتربری تایید ساخت بگیرد.

«جوایز بین المللی معتبر موسسه سلطنتی معماران بریتانیا» این ساختمان را به عنوان یک فضای مقدس عمیق که به طرز جادویی در محیط روزمره یک حومه مسکونی سیدنی ساخته شده است، مورد تقدیر و ستایش قرار داده است.

داوران گفتند، علیرغم استفاده کاملا مدرن از مصالح و دستکاری رسمی و فضایی آن، به نظر می رسد مسجد پانچ باول با اطمینان خاطر در سنت معماری مسلمان جای خود را پیدا کرده است.

معماری مسجد مدرن  «پانچ باول» شهر یک ماموریت مذهبی در  استرالیا داشت و با توجه به افزایش تعداد مسلمانان شهر و نیاز به فضای عبادی ساخته شد؛ مکانی که بتواند خصوصیات آموزشی مذهبی را برای کاربرانش تسهیل کند و خانه ای دنج و راحت با امکانات مدرن برای اعضای محلی به شمار رود.

 توسعه مسجد «پانچ باول»در دو مرحله صورت گرفت: ابتدا ساخت فضای نمازگزاران بود که می بایست ۳۰۰ نفر را در خود جای می‌داد و دوم طراحی و ساخت فضاهای جانبی آن بود.

این مسجد ۹۹ گنبدی به دلیل طراحی جسورانه اش مورد توجه قرار گرفته است اما  معمار این بنا امیدوار است که اثرش بیش از آنکه مورد ستایش قرار بگیرد، سبب گسترش روابط بین ادیان شود.

کد خبر 1768560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha