یک دهه شاد برای شیرازی‌ها

دهه ولایت که فرا می‌رسد، شیراز نیز جلوه دیگری به خود می‌گیرد؛ امسال نیز قرار است مردم همچون سال‌های گذشته و حتی بهتر از آن، به میدان بیایند و در جشن ولایت مولای خود علی علیه السلام سنگ تمام بگذارند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس| این روزها در گوشه گوشه استان پهناور فارس که سری بزنی؛ حتماً نگاهت به پرچم های سبز علوی و ریسه های رنگین لامپ ها، نظرت را جلب خواهد کرد.

دهه ولایت که فرا می رسد، فارس و شیراز نیز جلوه دیگری به خود می گیرد؛ مردم این دیار از گذشته های دور تا کنون این ایام را به بهترین شکل ممکن به جشن و سرور می نشستند و امسال نیز قرار است همچون سال های گذشته و حتی بهتر از آن، به میدان بیایند و در جشن ولایت مولای خود علی علیه السلام سنگ تمام بگذارند.

اگرچه جشن های دهه امامت و ولایت در شیراز از اول ماه ذی حجه آغاز شده و به مدت یک ماه و تا پایان ذی حجه ادامه دارد اما جشن غدیر یک فرصت بی نظیر برای فارسی ها و شیرازی ها است و عمده برنامه های جشن و سرور در این ایام تجمیع شده است.

عوامل و دست اندرکاران جشن های دهه امامت و ولایت از ماه ها پیش دست به کار شده و با برنامه ریزی های مدون، تصمیماتی را برای هر چه بهتر و باشکوه برگزار شدن جشن های عید غدیر اتخاذ کرده اند.

مساجد استان فارس با اجرای بیش از ۲۰ برنامه محوری، به استقبال جشن بزرگ عید غدیر خم می روند.

این جشن ها با محوریت مردم و حضور پرشور آنان برنامه ریزی شده و علاوه بر مساجد و هیات های مذهبی، دیگر اماکن نیز مهیای استقبال پرشور از مردم در جشن های عید غدیر است.

البته مساجد و کانون های فرهنگی هنری نیز همچون سال های پیش پیشرو پیشگام جشن های عید غدیر بوده و مسجدی ها این روزها یکی از روزهای شلوغ خود در طول سال را تجربه می کنند.

۲۰ برنامه محوری غدیر در مساجد

آنگونه که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس گفته، مساجد استان با اجرای بیش از ۲۰ برنامه محوری، به استقبال جشن بزرگ عید غدیر خم می روند.

برنامه های مساجد در این ایام، در سه حوزه «تبیینی«، «ترویجی» و «تبلیغی» تدارک دیده شده است.

یک دهه شاد برای شیرازی‌ها/ جشن ۲۰ هزار نفری تا مهمونی یک کیلومتری

برپایی مراسم جشن و سرور، برپایی موکب های پذیرایی و ایستگاه های صلواتی، محافل انس با قرآن و دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران از جمله برنامه های کانون های مساجد در این ایام است که حجت الاسلام حسین امیدی به آن اشاره می کند.

اطعام علوی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس با تاکید به اینکه اکرام ایتام به تاسی از مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز در این برنامه ها قرار دارد، ادامه می دهد: با مشارکت مردمی و خیرین توزیع گوشت قربانی، نان صلواتی، بسته های معیشتی و غذای گرم تحت عنوان «اطعام علوی» بین خانواده های کم برخوردار و عزتمند صورت خواهد گرفت.

جشن بزرگ خانوادگی همراه با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد و حضور ۲۰ هزار نفری مردم همراه با اطعام علوی برگزار می شود.

وی تبیین واقعه غدیر را از رسالت های مهم کانون های مساجد در دهه امامت و ولایت برشمرده و می گوید: در این ایام و با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نشست های تبیینی و سخنرانی با موضوع حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای و همچنین روشنگری در خصوص انتخاب اصلح با بازخوانی سخنان و رهنمود های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز برگزار می شود.

سخنرانی ائمه جماعات پیرامون غدیر و ولایت بین الصلاتین، تشکیل حلقه های معرفتی با موضوع ولایت فقیه، برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری با موضوع غدیر و ولایت و تکریم سادات محله از دیگر برنامه های ویژه عید سعید غدیر خم در مساجد است که حجت الاسلام امیدی به آن اشاره می کند.

جشن ۲۰ هزار نفری

رئیس ستاد دهه امامت و ولایت فارس نیز با برشمردن برنامه های این ایام به برپایی جشن بزرگ خانوادگی همراه با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد، اشاره می کند که با حضور ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه شهدای ارتش در روز ۳۱ خردادماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء همراه با اطعام علوی برگزار می شود.

یک دهه شاد برای شیرازی‌ها/ جشن ۲۰ هزار نفری تا مهمونی یک کیلومتری

اجلاس بین المللی غدیر

حجت الاسلام ملک‌مکان همچنین به برگزاری اجلاس بین‌المللی غدیر اشاره می کند که قرار است دوم تیرماه در سالن شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور مهمانان خارجی از کشورهای یمن و کلمبیا برگزار شود.

وی ادامه می دهد: در این مراسم اساتیدی چون آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، آیت‌الله اختری، آیت‌الله دژکام و آیت‌الله ملک‌حسینی نیز به سخنرانی می پردازند.

جشن یک کیلومتری در شهر شیراز در روز ۴ تیرماه از پل باغ صفا تا میدان آزادی با حضور و برپایی حدود ۲۰۰ موکب پذیرایی برگزار می شود.

۱۱۰ هزار پرس غذا

پخت ۱۱۰ هزار دست غذا در شب عید غدیر در پاک خلدبرین شیراز و توزیع آن در بین مردم محلات مختلف شیراز در روز عید غدیر از دیگر برنامه هایی است که رئیس ستاد دهه امامت و ولایت فارس به آن اشاره دارد. وی می گوید: این پخت و اطعام علوی توسّط گروه‌های مردمی، اصحاب مساجد و هیئات مذهبی شهر شیراز انجام خواهد گرفت. در این مراسم حدود ۴۰۰ دیگ پخت غدا طبخ خواهد شد و حدود ۱۷ تن برنج پخت و توزیع می‌شود.

مهمونی یک کیلومتری

ملک مکان همچنین برپایی جشن یک کیلومتری در شهر شیراز در روز ۴ تیرماه از پل باغ صفا تا میدان آزادی(مجتمع امام خامنه‌ای) با حضور و برپایی حدود ۲۰۰ موکب پذیرایی، تبیینی و اجرای گروه‌های سرود و سرگرمی‌های متنوع و مختلف برای کودکان و نوجوانان را از برنامه های ویژه این ایام برشمرد که با حضور اقشار محتلف مردم از ساعت ۱۶ تا پاسی از شب برگزار خواهد شد.

کیک ۱۱۰ طبقه ای

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس همچنین شادپیمایی مردمی و هیئات مذهبی نیز اشاره می کند که عصر روز عید غدیر ۵ تیرماه از میدان شهدا به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و انتهای خیابان ۹ دی با توزیع کیک چند هزارنفری غدیر بین شرکت‌کنندگان انجام می شود.

یک دهه شاد برای شیرازی‌ها/ جشن ۲۰ هزار نفری تا مهمونی یک کیلومتری

وعده ما ظهر غدیر حرم شاهچراغ(ع)

به گفته وی، حضور اقشار مختلف مردم در مراسم عید و جشن بزرگ غدیر در روز عید غدیر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با خطبه‌خوانی غدیر، مداحی و... مراسم ویژه تمسّک به ولایت و عقد اخوّت و برنامه‌های متنوّع دیگر با حضور آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس، گروه‌ها و هیئات ورزشی و اطعام بیش از ۱۵ هزار طعام علوی در حرم مطهّر حضرت شاهچراغ(ع) در ظهر روز عدیر غدیر ۵ تیرماه از دیگر برنامه‌های این ایام هستند.

هر خانه یک پرچم

همان‌طور که در ایام محرم معمولاً سردرب هر منزلی یک پارچه مشکی نصب می‌شود، مردم برای غدیر نیز همّت کرده و پرچم‌هایی با محتوای غدیر و رنگارنگ درب منازل خود نصب کنند تا این عید بزرگ احیا شود و فراموش نشود.

طی ۱۰ شب دهه امامت و ولایت جلسات تبیینی و سخنرانی همراه با برنامه‌های شاد در محل بنیاد بین‌المللی غدیر شیراز با سخنرانی اساتید کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

ملک مکان پویش هر خانه و هر مغازه یک پرچم را از جمله برنامه‌های دیگری دانست که جهت بزرگداشت غدیر انجام خواهد شد. وی در این باره می گوید: قرار است جشن غدیر با همکاری تمامی خانواده‌ها و با نصب پرچم بر سر درب منازل، مغازه‌ها و... انجام گیرد.

ملک مکان با بیان اینکه طی ۱۰ شب دهه امامت و ولایت جلسات تبیینی و سخنرانی همراه با برنامه‌های شاد در محل بنیاد بین‌المللی غدیر شیراز با سخنرانی اساتید کشوری و استانی برگزار خواهد شد، می گوید: انتظار می‌رود عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) برای بزرگداشت عید غدیر به هر نحوی که می‌تواند مشارکت داشته باشد.

لیگ سرود در آرامگاه سعدی

ملک‌مکان برگزاری جشن و لیگ سرود و آواخوانی غدیر در آرامگاه سعدی با حضور گروه‌های سرود برتر کشور در روز ۲۸ خردادماه را از دیگر برنامه‌های این ایام برمی شمرد.

یک دهه شاد برای شیرازی‌ها/ جشن ۲۰ هزار نفری تا مهمونی یک کیلومتری

جشنواره ملی شعر غدیر

رئیس ستاد دهه امامت و ولایت فارس از برگزاری جشنواره ملی شعر غدیر با حضور شاعران کشوری در شیراز اشاره می کند که در روز ۲۹ خردادماه جاری بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در ساختمان بنیاد بین‌المللی غدیر شیراز با حضور شاعران ۲۴ استان کشورمان برگزار شد.

همایش یاوران غدیر

وی همچنین به برگزاری همایش بزرگ حامیان و یاوران غدیر و رابطین شهرها و شهرستان‌های استان فارس اشاره کرده و می گوید: یکی از این برنامه‌هاست که برنامه مذکور در روز اول ذیحجه در شهر شیراز و با سخنرانی آیت‌الله اختری، عضو هیئت امنای بنیاد بین‌المللی غدیر؛ آیت‌الله ملک حسینی، نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان و محمدهادی‌ایمانیه، استاندار فارس برگزار شد.

کد خبر 1768719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha