نیازمند مردان تصمیم گیرنده در میدان‌های سخت هستیم

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: نیازمند مردان تصمیم گیرنده در میدان‌های سخت هستیم که نگران مرحله دوم انتخابات نباشند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی  خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام پورمحمدی چهارشنبه شب، ۳۰ خرداد در میزگرد اقتصادی با بیان اینکه خوشحالم در دغدغه معاش گفتگو داشته باشم و  امیدوارم این گفتگوها به تحریک حس مشارکت و انتخابات پرشور بینجامد، گفت: مسئله اقتصاد مسئله مهم کشور و دغدغه جدی مردم است کارشناسان گرفتاری اقتصاد را می دانند اما مردم با گوشت و پوست لمس می کنند و موجب آزردگی خاطر مرم شده ما در  ریاست جمهوری باید بگوییم روند مدیریت اقتصاد چیست و چه تحولاتی ایجاد می کند. 

حل مسئله اقتصاد وابسته به مسائل بین المللی و داخلی است 

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: در بحث‌های جدی تر را که  با کارشناسان داشتم و می گویند حل مشکل اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد بلکه در گرو شریک بین المللی و شریک داخلی است ما درگیر تحریم شدید و فلج کننده هستیم اگر به آن توجه نکنیم و در حوزه داخلی مباحثی که به ایجاد وفاق نینجامد همه در ایده ها و رویکردهای اقتصادی موفق موثر در غیر اینصورت بحث اقتصادی به نتیجه نمی رسد.

وی گفت: در اویل دهه نود با اقتصادهای موفق منطقه هم پا بودیم اما در طی ۱۰ سال گذشته افت اقتصادی مواجه شدیم ودچار خودتحریمی و تشدید تحریم های بیرونی و رانت های مخرب و تشدید آن مثل اعطای تسهیلات و وام و در پی ان ایجاد رانت و موقعیت برتر برخی افراد شدیم.

چرخه رانت قیمت و فشار بر مردم قابل ادامه دادن نیست

حجت الاسلام پورمحمدی  ادامه داد: در حوزه انرژی، سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان رانت در انرژی می دهیم که مزایای آن نصیب افراد خاص شده است، رانت قیمت ها و فشارها به مردم انباشته کردن فشار بر روی مردم  موجب شد  دهک های پایین  فقیرتر و فاصله دهک های نیازمند بیشتر شد این چرخه قابل ادامه دادن نیست 

وی افزود: باید مردم به ما اعتماد کنند تا انرژی مبتکر ملی به کمک اقتصاد ملی بیاید و این امر در گرو اعتماد است که باید میان مردم و حتی فعالان اقتصادی ایجاد شود.  فعالان اقتصادی که در عرصه بین الملل نمی‌ترسند و از سوی دیگر برای وفاق در عرصه بین‌المللی نیازمند اعتماد هستیم تا مردم را به رفتار متناسب ملی دعوت کنیم.

شقاقی شهری با بیان اینکه حکمرانی مطلوب اقتصادی نیازمند یک انسجام فکری است گفت: دولت قرار ۸ اصل دولت قرار در حوزه حکمرانی اقتصاد مد نظر قرار  داده است ، رقابت یکی از این اصول است که بدون رقابت بهره‌وری ایجاد نمی شود و رانت توزیع می شود ، اصل اول دولت قرار نه به انحصار است 

وی افزود: اقتصاد بازار، اقتصاد دستوری نیست و ما در ایران اقتصاد بازار را سرکوب کردیم اقتصاد بازار از آموزه های اسلامی است ، مشارکت مردم در اقتصاد که طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ برآن تاکید دارد  و این سه اصل نیازمند دولت چابک و ضامن اقتصاد بازار است.

وی گفت: تقویت حقوق مالکیت فکری برای پیش بردن اصل اقتصاد مقاومتی که پورمحمدی با قوت در دولت یازدهم دنبال کردند از دیگر اصول ۸ گانه دولت قرار است.انظباط و ثبات مالی از ریشه های مهم در تورم است و از اصول دولت قرار است.قرار گرفتن ایران در چرخه تولید نیز از دیگر اصول است و  دولت قرار دنبال نقش فعال و هوشمند در هندسه اقتصاد جهان است و اقتصاد ایران نیازمند دیپلماسی فعال است و همچنین مبارزه با فساد که  در بند ۱۹ تاکید شده است و تمام این موارد ۸ اصل گفتمانش بر پایه اقتصاد مقاومتی است.

درک ما دانشگاهیان از تحریم متضاد از سیاستمداران است

منیره پورمحمدی گفت: درک ما دانشگاهیان از تحریم متضاد از سیاستمداران است  در حالیکه کمر مردم در حال شکستن است ما کشور نفتی هستیم همیشه با تورم روبرو بوده و تورم ما ۲۰ درصد و تحریم ها موجب تغییر ساختار تورم شده است. 

دانش جعفری گفت: در مورد چگونگی اجرای برنامه های اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی و تجربه موفق جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

مقدمات رقابت را فراهم نکردیم

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: در داخل اختلاف و انحصارهای زیادی داریم و به تجارت قفل زدیم و در این مدل رقابت شکل نمی گیرد ما مقدمات رقابت را فراهم نکردیم در حالیکه در قانون هم نوشته است. اقتصاد بازار لوازمی دارد باید آنرا فراهم کرد. رانت ها زنجیره فساد و دورن زایی کشور است و این سخنان بارها گفته شد و راهکار آن مدیر عالی و مدیر بخش با فهم مسائل.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: مدیراراده جدی برای انجام و  و در مرحله سوم بتواند کار را انجام بدهد. بحث اجرا بسیار مهم است صداقت امام (ره) بازخورد اعتماد مردم شد ما نیازمند مدیرانی هستیم که قادرند وعده های خود را با بکارگیری کارشناسان برجسته عملی کنند.

برجام حق ما را کامل نگرفت تنها رفت آمدی برای کاهش فشار تحریم بود

وی گفت: در مسائل کلان خارجی نمی توان بدون پشتوانه اقدام کنیم نقل و انتقال پولی سالهاست با مانع مواجه است کالای اساسی و دارو می خواهیم وارد کنیم حتما آمریکا باید اجازه دهیم.برجام حق ما را کامل نگرفت تنها رفت آمدی برای کاهش فشار تحریم بود. اراده ملی در اجماع ملی باید دنبال سیاست های اقتصادی باشد. حتما مدیریت فهیم قاطع متکی به نظام دانشی و موفق می تواند ما را از این مرحله عبور دهد.

آل اسحاق گفت: شما به محیط اقتصادی،  بین المللی و کلان به خوبی توجه کردید اما اختلافات و دیدگاه‌های این دو محیط هنوز وجود دارد اجماع در این دو محیط را چگونه فراهم می کنیدو درمورد عوامل اعتماد سازی توضیح بفرمایید؟

برخی ادعای آقایی بر مردم را داریم نه خدمتگزاری 

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: حتما تاکید بر اجماع ضرورت است و هزینه اختلافات را مردم پرداخت کردند و کوچک شدن سفره مردم به دلیل اختلاف ۴۰ سال به طول انجامیده است معتقدم در حوزه اجرا سم مهلک است که کارهای بزرگ را به هم گروه فکری بدون شایستگی بسپاریم.  ادعا می کنم با طیف های مختلف کار کردم که متعهد به خدمت مردم دوست باشیم و برخی ادعای آقایی به مردم داریم نه خدمتگزاری.

نگاه ما در فساد اکنون پاسخگو نیست و باید تغییر کند

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: در دوران مدیریت خود از تندترین مدیران کاربلد استفاده کردم و موفق بودم ما در پیمانکاری هم مردمی سازی نمی کنیم معتقدم باید این بخش به مردم واگذار کرد سود مالکیت را هم باید واگذار کرد و مدیران منظبط و توانمند و آگاه باشند در مورد فساد نگاه تغییر کرده است و نگاه ما اکنون پاسخگو نیست.

در ادامه حجت الاسلام بحرینی گفت: از موضوعاتی که در نظرات اقتصادی شما ۸ اصل اقتصادی که می خواهید تحولی را ایجاد کند چگونه این اصول را به قانون اساسی منتصب می کنید،چگونه رانت وام و تسهیلات را حذف می کنید اقتصاد بازار را چگونه اجرا می کنید.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: باید اصولی منسجم ایجاد کردو براساس آن حرکت کرد و هیچ اصلی، کلی نیست ، رقابت در اقتصاد بازار شکل می گیرد و در دولتی که فعالیت‌های اقتصادی محدود کند شکل نمی گیرد. تجربه رانت ها ایجاد دهک ها وصدک ها نگران کننده است قانونی اساسی راهنما است. 

نیازمند مردان تصمیم گیرنده در میدان های سخت هستیم که نگران مرحله دوم انتخابات نباشند

وی گفت: معتقد به حذف ارز ترجیحی نیستم بلکه معتقدم رانت آنرا باید حدف کرد و البته بر روی اعداد و ارقام آن باید با نظر کارشناسی حرف بزنیم واجازه حرف زدن به کارشناسان بدهیم و حتی اجازه اشتباه دهیم.  بخشی از تورم از  یارانه هاست ، جسارت تصمیم گیری نداریم نیازمند مردان تصمیم گیرنده در میدان های سخت هستیم که نگران مرحله دوم انتخابات نباشند.

حجت الاسلام پورمحمدی تصریح کرد: انتظار اینکه من فردا رئیس جمهور می شوم و مشکلات کشور حل می شود دروغی بزرگ است باید صادقانه با مردم حرف بزنیم و هرکس این ادعا را بکند دروغی بزرگ است.
دانش جعفری گفت: در مورد دستمزد کارمندان دولت و بخش خصوصی و رابطه دستمزد و بهره وری توضیح بفرمایید.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: بسیاری از بنگاه‌ها با مصوبه شورای دستمزد حقوق پرداخت نمی‌کنند. بنده از استان‌های متعددی خبر دارم که بنگاه‌های آنها بیست الی سی درصد بیشتر از مصوبه به کارگران حقوق پرداخت می‌کنند، اما باز هم کارگران حاضر نیستند که کار کنند و می‌گویند این حقوق‌ها جواب نمی‌دهد.

وی درباره سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: ما یک سهمیه‌بندی ساده را در دهه اخیر ایجاد کردیم، اما ناموفق بود و به درگیری‌های خیابانی و تلفات منجر شد. ما الگوی مصرف را به‌هم زده‌ایم و اسراف را رواج داده‌ایم. چرا با مردم راحت حرف نمی‌زنیم. معتقدم مردم به ما اعتماد می‌کنند، اما ابتدا باید اعتماد سازی کنیم.

پورمحمدی بیان کرد: من جز مدافعین سهام عدالت بودم و مقابل کسانی که با این مسئله مخالف بودند ایستاده‌ام و مباحثه کردم، اما معتقدم که باید به دست مردم سپرده شود.
آل اسحاق گفت:  موانع کوچک کردن دولت و موضوع قاچاق را چگونه توضیح می فرمایید آیا قاچاق صرفا با بگیر و ببند حل می شود

پورمحمدی در تمام برنامه ها نوشتیم دولت کوچک شود در بخش‌هایی جلوی بزرگ شدن دولت گرفته شد تصمیم بگیریم و دولت را اجازه ندهیم بزرگ شود و از شرکت ها بخواهیم دولت را یاری کنند. اقتصاد مرز نشینان را درست کنیم آنها حافظ مرز می شوند.

تمام تلاشم را می کنم که قانون اصلاح شود و اجازه تضعیف قانون  را نمی دهم

بحرینی گفت: شما گفتید بخشی از برنامه هفتم راقبول ندارید و بخش‌هایی از آن قابل اجرایی نیست اگر مجلس همکاری نکند چه می کنید؟

حجت الاسلام پورمحمدی  تصریح کرد: کشور با قانون اداره  می شود حتی قانون بد باید اجرا شود و تمام تلاشم می کنم که قانون اصلاح شود و اجازه تضعیف قانون نمی دهم، متاسفانه یکی از آسیب‌های بزرگ در کشور تضعیف قانون است.

حجت لاسلام پورمحمدی گفت:آمدیم تا تمام توان و خدمت و ظرفیت خود را در اختیار بگذاریم و همه  این مسایل در گروه همکاری و داد و ستد مردم است اگر منتخب شما شدم قرا ما این است.

کد خبر 1768834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha