آزادی ۳۰۱ زندانی با کمک خیرین در استان مرکزی

حجت الاسلام جزائی از آزادی ۳۰۱ زندانی با کمک خیرین استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حجت الاسلام سعید جزائی امروز پنجشنبه (۳۱ خرداد) در نشست خبری و هم اندیشی با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و دهه امامت و ولایت، و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، گفت: دستگاه قضایی استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی داشته اما یکی از چالش های مهم بحث افزایش ورودی ها است که این یک ابر چالش برای ما است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه ما از نظر ساختار تشکیلاتی در استان مرکزی کمبود قاضی داریم و ۴۴ درصد پست های قضایی خالی هستند، افزود: این کمبودها با کار جهادی که قضات و کارمندان انجام می دهند مرتفع می شود اما این چالش باید با همکاری رسانه ها در راستای کاهش این ورودی ها مرتفع شود.

وی ادامه داد: پارسال بیش از ۳۶۸ هزار و ۲۰۰ پرونده جدید تشکیل شد که نسیت به سال قبل افزایش ۱۳ درصدی داشت.

این مقام مسئول بیشترین پرونده های ورودی به دستگاه قضایی را به ترتیب، مالی، طلاق، مالکیت زمین و مهریه دانست و بیان کرد: تعداد پرونده های کثیر الشاکی در این مدت ۴۰ مورد بود که ۲۷ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

حبس زدایی از برنامه های اولویت دار قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه حبس زدایی از برنامه های اولویت دار قوه قضائیه است، گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و سال گذشته بیش از ۷ هزار مورد جایگزین حبس اعمال شد که ۱۰ درصد بیشتر از ۱۴۰۱ بوده است.

حجت الاسلام جزائی آزادی ۳۰۱ زندانی با کمک خیرین را از جمله برنامه های سال گذشته دانشت و بیان کرد: هوشمند سازی فرآیند تشکیل پرونده و دادرسی، برگزاری جلسات مشاوره برای زوجین و جلوگیری از ۲۸ مورد طلاق از طریق مراکز مشاوره خانواده را نیز از جمله اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ است.

وی به رفع تصرف بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی دولتی در سال گذشته نیز اشاره کرد و ادامه داد: اجرای سند جامع کاهش تصادفات و خشونت خانوادگی علیه زنان نیز از اقدامات انجام شده در ۱۴۰۲ بوده است.

دادگاه های صلح در استان مرکزی راه اندازی می شوند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه با اشاره به راه اندازی دادگاه های صلح در استان مرکزی گفت: این دادگاه ها مکمل شعب حل اختلاف هستند و بیشتر مراجعات به شورا به دادگاه های صلح سپرد می شود که ساز و کار فعالیت آن همان شوراهای حل اختلاف است.

حجت الاسلام جزایی با اشاره به اینکه در استان مرکزی ۴۶ دادگاه صلح برقرار می شود، افزود: دادگاه ها به زودی و پس از هفته قوه قضایی در استان مرکزی راه اندازی می شوند.

وی در ادامه به اهمیت هوشمند سازی نیز اشاره کرد و گفت: صدور قرار های کارشناسی ۵۷ درصد هوشمند شده که مهم‌ترین برکت آن اجرای عدالت و تعیین کارشناس کاملا به عهده سامانه سپرده شده است.

این مقام ارشد استان با تاکید بر اینکه در راستای پیشگیری از وقوع جرم جدی هستیم، اظهار داشت: همگی می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است و این یکی از سیاست های اصلی قوه قضائیه است و هر چه این مهم تقویت شود وضعیت جامعه بهتر می شود.

حمایت دستگاه قضایی از فراجا در خصوص عفاف و حجاب

حجت الاسلام جزائی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بحث عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: در راستای بحث عفاف و حجاب نیروی فراجا ورود پیدا کرده و با برخورد کریمانه در راستای رفع این معضل تلاش می کند و دستگاه قضایی از این طرح حمایت کامل می کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی همچنین با اشاره به فضای مجازی و در دسترس بودن این فضا برای همگان اظهار داشت: فضای مجازی نیز یک مساله مهم است که باید دستگاه های مربوطه رصد و پالایش کنند و حتما ما هم حمایت می کنیم.

وی در پایان به انتخابات پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید کمک کنیم در ۸ تیر ماه یک انتخابات سالم، امن و با مشارکت حداکثری برگزار کنیم.

این مقام مسئول ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و شهدای خدمت افزود: ملت ایران بارها نشان دادند که پای کار انقلاب هستند و همانطور که در شهادت شهید رئیسی و مراسم های تشییع شهدای خدمت حضور گسترده داشتند، ان شاءالله همان حضور را در انتخابات و پای صندوق های رای خواهند داشت.

کد خبر 1768934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha