شمال خراسان از مناطق موسیقایی ایران است

دبیرجشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: شمال خراسان از مناطق موسیقایی ایران است و همچنان استاد "عیسی قلی پور" تجلی اصالت بود، اصالتی که از نبوغ نشات می گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی، محمدعلی مرآتی، دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران پنج‌شنبه شب در یادمان استاد عیسی قلی پور  با عنوان "شب رامش‌گر" خراسان شمالی اظهارکرد: با نگاهی به اجراهای این بزرگ مرد و تسلط وی بر فضای موسیقی منطقه که نتیجه تفکر و تعمق وی به خصوصیات و ادوات صوتی و زبانی است، به خوبی می توان به این موسیقی اصیل منطقه پی برد.

 وی با بیان این که شمال خراسان از مناطق موسیقایی ایران است، افزود: با توجه به تاثیرگذاری خراسان در پیدایش و شکل گیری موسیقی رسمی ایران، به نقش اثرگذار بزرگانی همچون عیسی بخشی در منطقه در ساخت موسیقی فراقومیتی است.

 آهنگساز و نوازنده کمانچه و دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران اضافه کرد: افرادی چنین فرهیخته و نابغه، موسیقایی فراقومیتی می سازند که فراتر از زبان خودشان است؛ از این روی بخشی ها پدیده موسیقیایی هستند که در چند قوم خلاصه نمی‌شوند،بلکه خصوصیات قومیت‌های مختلفی را کنار هم دارند.

 وی ادامه داد: در واقع بخشی یک فرهنگ چند قومیتی است و چرایی شکل گیری آن وابسته به خرد نهفته در درون نوابغ است و از این روی عیسی بخشی در زمره افرادی است که نه تنها از صفحه روزگار حذف نمی‌شود بلکه بر سینه ایران زمین نشسته است.

 مرآتی گفت: ویژگی های شخصیتی این پاک مرد که بر مردمان این خطه روشن است، برخورداری از شرافت، پاکدستی و مامن و مورد اعتماد انسان ها بودن جایگاهی کم نظیر در دنیا را دارد که یک بخشی دارد.

کد خبر 1768958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha