رویکرد مناظراتی کاندیداها درباره لایحه حجاب و مسئله فیلترینگ

سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ پس از اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سبک زندگی و حکمرانی فضای مجاز محورهای اصلی سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که جمعه شب یکم تیرماه در حال برگزاری است.

لایحه حجاب را پس می گیرم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در سومین مناظره انتخاباتی با اشاره به سبک زندگی و برنامه‌اش در دولت احتمالی، گفت: امام خمینی(ره) صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند و زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به‌صورت فعال وارد کرد؛ امام انقلاب را با زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند، اما آیا به جایگاه واقعی خودشان رسیده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد، نیمی از جامعه ما زنان هستند، آیا سهمشان در مجلس ۱۴، ۱۵ نفر است؟ آیا می‌شود برای این همه زن فرهیخته، شایسته، صاحب‌نظر، فعال و مبتکر، خودشان برای خودشان تصمیم نگیرند؟!، معلوم است که جایگاه واقعی آنها را در نظر نگرفته‌ایم، هنوز به زنان اعتماد نداریم و آنها را باور نکرده‌ایم، آیا می‌خواهیم آنها ما را باور کنند و سبک زندگی که ما می‌پسندیم و به مصلحت می‌دانیم را آنها از ما بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟

وی تاکید کرد: متأسفانه الان دیگران کعبه آرزوهای جوانان ما را در «هالیوود»، «بالیوود» و «نتفلیکس» تعیین می‌کنند. آیا برنامه‌ای در نظر نداریم؟ آیا سبک زندگی جوانان ما را آنها باید تعیین کنند و آن را به جوانان ما تحمیل کنند؟

حجت الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ، زبان عقلانیت، عاطفه و رضایت و انتخاب است، اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ خودش را با زبان باتوم عوض کند، پاسخ آن فحش و ناسزا و درشت‌گویی است.

وی با بیان اینکه زن لطیف است و نمی‌شود با خشونت با او رفتار کرد، گفت: آن‌طور که شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران فرزندان ما هستند، منِ پورمحمدی هم که در دوره‌ای ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و سخت اقدام کنم، همان روز و امروز می‌گویم که باید با جوانان و دخترانمان رحما باشیم، باید در برابر آنها ذلیل و خاکسار باشیم، چنان‌که برادر عزیزم شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد، درود بر او.

حجت الاسلام پورمحمدی، پوشش و حجاب را دغدغه جدی و حکم شرع و قانون و یک سبک عرفی عنوان کرد و گفت: بیش از ۴۰ سال است که همه ما داریم برای یک پوشش رسمی و اسلامی هم قانع و هم سبک مناسبی را ترویج کنیم و خیلی هم از بیت‌المال هزینه کردیم؛ در برنامه‌های مختلف، به‌خصوص در صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مدارس و منابر، اما به آنچه که مطلوبمان بوده، دست پیدا نکرده‌ایم.

فیلترینگ در مقطعی تصمیم درست و قابل دفاعی بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به‌طورجدی به تهاجم فرهنگی معتقدم و باید نگرانی اساسی داشته باشیم، اما واقعیت این است که بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم و متأسفانه در جامعه وجود دارد، بر اساس اعتقاد نیست، بلکه بر اساس لجبازی است، باید عمیقاً به آن توجه کنیم، زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند با زنانمان ستیز نکنیم.

وی با طرح این پرسش که آیا اگر در خانه با زنان و همسران و دخترانمان ستیز کردیم، ما پیروزیم؟ گفت: آیا اگر در خیابان ستیز کنیم، پیروز می‌شویم؟ ما اگر بخواهیم، باید در خانه، اداره و مدرسه هر کاری را سامان دهیم تا به جایی نکشد که ناچار شویم پلیس و بسیج عزیزمان که شرف انقلاب هستند را درگیر صحنه‌های تلخ کنیم که بسیار ناگوار است.

حجت الاسلام پورمحمدی تصریح کرد: همه بزرگان ما از امام(ره)، رهبری معظم و مراجع و متدینین، دغدغه حجاب، دین و اخلاق را داشتند، اما می‌دانستند و می‌دانیم که مسئله بسیار پیچیده و حساس است، نمی‌شود بدون برنامه و بدون حساب و کتاب و فقط با روش‌های تند با آن برخورد کرد، این روش‌ها جواب نمی‌دهد، چرا این قدر کشیدیم که پاره شد؟ آیا باید این روش را ادامه دهیم؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به ملت ایران، گفت: قرار من با شما بانوان، دختران و جوانان عزیز این است که اگر موفق به اخذ رای شما و اعتماد شدم، حتماً این لایحه‌ای که به‌عنوان عفاف و حجاب مطرح است را که دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در نحوه اجرای آن وجود دارد، پس می‌گیرم و با دلسوزان، خانم‌ها و بانوان و کارشناسان بحث می‌کنیم که ببینیم چه راهکارها و ضوابطی را تعریف کنیم و متعهد می‌شوم به نحو صحیح و درست آن را تعقیب کنم و هماهنگی لازم را انجام دهیم، مطمئنم با هزینه بسیار کمتر موفق خواهیم شد.

عدالت جنسیتی اولویت اصلی است

محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی گفت: بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و در دولت چهاردهم مورد توجه ما است. بر این باور هستیم و انقلاب اسلامی بر با این باور است آن جایی که باید موردتوجه به آن کنیم خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

وی با بیان اینکه حتماً نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است، افزود: برای ما نقش زنان مهم است. امروز در خانواده زن به‌عنوان مادر، همسر و به‌عنوان تربیت‌کننده فرزندان در خانواده است.

وی گفت: زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا سطح خانواده را انجام می‌دهد.قالیباف تصریح کرد: مادر تنها کسی است که غمخوار و غمگسار خانواده است. حتی بعد از آنی که فرزندانش را بزرگ می‌کند هنوز دغدغه شغل و زندگی آنها را دارد. انقلاب اسلامی این فرصت را فراهم کرد که بانوان به اجتماع آمدند.

قالیباف افزود: در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم به‌گونه‌ای عمل کنیم که زنان را در یک دوراهی قرار ندهیم که به آن‌ها بگوییم یا زن خانه‌دار باش یا رشد علمی، اجتماعی و مدیریتی و تأثیر در جامعه، حتماً باید هر دو را برای زنانمان فراهم کنیم آنها خودشان هستند که انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم که این اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی اشاره کرده‌اند که لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرند. این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است و در مراحل نهایی است. در این لایحه همه بخش آن برای کارهای ایجابی است. تنش و خشونت و هر کدام از این کارها حتماً محکوم است.

با فیلترینگ مخالفم

قالیباف افزود: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده بعد از ۱۵ سال تصویب شد. در لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان در کمیسیون تصویب شده است و در صحن مجلس قرار دارد.

قالیباف تصریح کرد: در شهرداری تهران که بودم مرکز مداخله برای زنان تاسیس شدغ شهردخت را درست کردیم برای دختران، شهربانو را برای اوقات فراغت زنان تاسیس کردیم. مهدکودک را در همه محلات ایجاد کردم تا مادران حداقل دو ساعت آن بچه را در مهد کودک بگذارند تا بتوانند استراحت کنند. استخرهایی را در شهر خاص بانوان درست کردیم.

وی افزود: شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم نه با یک نگاه مردانه و مردسالار . بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر را برای زنان سرپرست خانوار در حوزه اقتصاد و توانمندسازی تاسیس شد. برخی از این زنان سرپرست خانوار بیش از ۲۰۰ کارگر دارند و کارآفرین شده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم است. با فیلترینگ مخالفم، چون خطرات و فساد در بر دارد.

قالیباف تاکید کرد: البته در حوزه فیلترینگ مثل سال ۱۴۰۱ که فضای کشور امنیتی است، استثنائاتی وجود دارد.

بلاتکلیفی لایحه تامین امنیت زنان در مجلس / نگاه برابر به زنان باید از مهدکودک و مدارس شروع شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم گفت: به تصور من قدم اول از مهدکودک و مدرسه شروع می شود. باید آموزش را از آنجا شروع کنیم و این نگاه برابر و توانمندی های این عزیزان را از آنجا آموزش دهیم، تمام این سوالاتی که شما پرسیدید ریشه آن در مدرسه است اگر آموزش دهیم دیگر این تنش ها و مشکلات اجتماعی بوجود نمی آید. 

پزشکیان با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم مشکل حل شود باید ببینیم چه کرده ایم که این اتفاق افتاده است، گفت: لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت زنان خیلی وقت است که  در مجلس مانده و حل نشده است.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی که در خیابان ها برخوردهایی با دختران و زنان را می بینیم که اگر اعتراضی هم می کنیم  پرونده هایی برای آدم درست می کنند، اما واقعیت قضیه این است که این دختران و خانم ها را ما تربیت کرده ایم، بیگانگان که تربیت نکرده اند.

برخورد ما در جامعه با زنان اخلاقی نیست

وی تصریح کرد: خشونت را نتوانسیم حل و جایگاه شان را درست کنیم. اما وقتی اوضاع خوب است می گوییم احترام می گذاریم. احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی و وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می گیرند ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا این برخورد را با آنها انجام می دهید. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: برخورد در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هرچه می گوییم در عمل آنی نیست که باید باشد. این نگاه ما است که باید اصلاح و درست شود. نهایت باید ببینیم که ما چگونه در محله، مدرسه و مسجد آموزش دادیم که به اینجا رسیدند. حتی در رابطه با نوع و سبک زندگی از مدرسه می توان آنها را تغییر داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه ها بپردازیم و رفتار و نگاه خودمان را عوض کنیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم. چرا که تئوری گفتن کار خیلی ساده است.

با هرگونه برخورد خشن با زنان مخالفم

وی با اشاره به این‌که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می افتد که نارضایتی وجود دارد، اظهار کرد: به لحاظ اعتقادی با هر گونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی و هر زنی مخالفم. برخوردهایی که در خیابان اتفاق افتاده و ماشین‌هایی که گرفته می شود و اخبارش در فضای مجازی منتشر می‌شود. چرا اعتراض نکردیم؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که شکی نیست که خانواده باید تحکیم شود، افزود: همه خانواده من از عروس و خواهر و دختر باحجاب هستند و چادر دارند. مانتو و روسری ندارند. اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید برخورد کنیم؟ ما در این سن نتوانستیم این ها را هدایت کنیم و کلی پول برای تربیت دینی خرج کردیم. با این روش نمی توانیم درست کنیم. با گرفتن درست نمی شود. برخی رفتارها را آدم خجالت می کشد بگوید. 

پزشکیان تاکید کرد: این نگاه را که زنان رتبه دوم هستند باید عوض کنیم. آنها همراه مردها در اقتصاد و علم هستند. در پست‌ها باید به آنها جایگاه دهیم. در عمل باید ثابت کنیم. الان وقت رای گیری است همه می‌گوییم این کارها را می کنیم. در این مسائل قصور داریم. نباید برخورد خشن کنیم. باید ببینیم چه کار کردیم که این وضعیت ایجاد شده است؟

وی ادامه داد: من بعد از فوت همسرم برای این که بتوانم دخترم را هدایت کنم، در بحث‌ها کوتاه می آمدم. چون نباید با زور و تحکیم با او برخورد می کردم. با آنها کنار می آمدم. ما بدون گفت وگو و قانع کردن، با زور و دستور و قانون نمی‌توانیم رفتار را عوض کنیم. با قانون رفتار عوض نمی شود. در گذشته نتوانستند حجاب را با زور از سر زن ها بردارند، ما هم نمی توانیم با زور حجاب را تحمیل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نمی شود در دانشگاه و مدارس افرادی را گذاشت که علم تربیت و آموزش را ندارند و تحکیمی برخورد می کنند و حکم اخراج و تعلیق می‌دهند. انتظار داشته باشیم این‌ها ما را بپذیرند. ما داریم دختران و جوانان را عقده ای می کنیم. حق نداریم به خانم ها زور بگوییم.

وی با بیان اینکه فیلترینگ باعث شد بسیاری از شغل ها را از دست بدهیم، خاطرنشان کرد:  همه موافقیم که فیلترینگ نباشد، موافقیم جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشد. این که حجاب بان را چه کسی در مترو می گذارد مشخص نیست، خیلی هم هزینه می کنند و با بچه های مردم در مترو به علل مختلف برخورد می کنند. اما وقتی  اینجا می نشینیم می گوییم از حقوق زنان دفاع می کنیم. ما اگر از حقوق زنان دفاع می کردیم جایگاه و پست و مراتب ارتقای آنها اینگونه نبود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در رابطه با زنان دانشمندانی که در خارج داشتیم با آنها چه کردیم. اگر با آنها درست عمل کنیم به اینجا نمی رسیم، افزود: اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم. توئیتر محل آموزش است و محل خیلی از امکانات است که می توانیم در آنجا انجام دهیم. خیلی سرمایه و تکنولوژی و علم را می توانیم از آنجا یاد بگیریم و منتقل کنیم. می توانیم ارتباطاتمان را افزایش دهیم.

 پزشکیان بیان داشت: من اگر به ریاست برسم به طور قطع در رابطه با ممنوعیت هایی که گذاشته شده و باعث عصبانیت شدند و این که خیلی از شغل ها در فضای مجازی تخریب شدند جلوی آن را می گیرم و با قاطعیت می ایستم و این به معنای این نیست که در بحران های خاص لازم مداخله نکنم همه کشورها در رابطه با اینترنت در بحران ها مداخله می کنند. وقتی فضا آزاد است چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و فیلتربگذاریم و عده ای فیلترشکن بفروشند و کسب و کار برای خود دست و پا کنند.

بسیاری از موفقیت‌های کشور مرهونِ زنان است

سعید جلیلی نیز در مناظره سوم گفت: ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می‌دهد که همه آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرینِ مسلمانِ دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می دهد.

وی با اشاره به دغدغه های زنان درخصوص سانسور نقش و موفقیت هایشان در جامعه، افزود: دشمنان طی سال اخیر روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند چون می‌دانند یک نقطه قوت در انقلاب اسلامی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون و این درحالی است که مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده ولی از عزم زنان مسلمان ایران می‌گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می‌فرستد.

کاربران فعال فضای مجازی را تحسین می کنم

 جلیلی در ادامه با بیان اینکه کاربران فعال‌ فضای‌ مجازی را تحسین می‌کنم، تاکید کرد: پلتفرم‌ها نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارند. در بحث نرم‌افزارهای داخلی کارهای ارزشمندی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نشان جای ویز را گرفته چون خدمات خوبی داده. خیلی از سکوهای دیگر هم همین‌طور. پیام‌رسان های بله، سروش، ایتا، روبیکا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی، کافه بازار و بادصبا کار بزرگ انجام دادند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با نگاه فعالانه در فضای کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توان اشتغال ایجاد کرد و زنان و خانوارهای ما به درآمد برسند.

تبعیض در فرصت ها دغدغه اصلی زنان است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت: امروز تولد ریحانه دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است. کاپشن صورتی نماد خشونت غرب آدم‌خوار است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در تاریخ‌مان هیچ‌گاه به زن نگاه جنسی نداشته‌ایم. امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جهان باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه دغدغه زنان ما حجاب نیست و این یک مغالطه است، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی زنان ما تبعیض در فرصت‌هاست و حق هم دارند.

وی با بیان اینکه فیلترکردن پیام‌رسان‌ها مردم‌آزاری است، افزود: یک دهه توسعه زیرساخت‌ها در کشور متوقف بود؛ محدودیت‌هایی که اعمال شد دقیق نبود؛ در جذب نیروی انسانیِ متخصص ناموفق بوده‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رشد سرعت اینترنت به‌خاطر فیلترشکن‌ها محسوس نیست. از سوی دیگر تلگرام ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد که نشان می‌دهد محدودیت‌های آن ناموفق بوده است.

جایگاه زنان نادیده گرفته شده است

علیرضا زاکانی نیز در مناظره سوم گفت: حجاب شرعی و قانونی است، اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از جایگاه احترام نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: خانواده در نظام اسلامی یک سلولِ کنش‌مند است. در بسته رفاه دولتِ من گرهِ زندگیِ مردم باز می‌شود و هیچ‌کس حق دخالت در حریم خصوصی ندارد؛ در حریم عمومی هم قانون حاکم است که قواعد خودش را دارد.

زاکانی با بیان اینکه با موضوع زنان نمی‌شود شعاری برخورد کرد، خاطرنشان کرد: زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.

فیلترینگ و مصونیت دو موضوع جدا از هم هستند

وی در ادامه گفت: موضوع فیلترینگ از مصونیت جداست و آقایانی که از فیلترینگ صحبت می‌کنند بی‌پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیامرسان‌ها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. بعد آمدند همین رفقایی که در ستادهای شما هستند دکان فیلترشکن باز کردند.

کد خبر 1769036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha