شکنجه به سبک آمریکایی / توهین به پیامبر (ص) در زندان‌های اسرائیل

زندانیان سابق که در بازداشتگاه‌های آمریکا از جمله گوانتانامو از بدرفتاری و شکنجه رنج می بردند، می گویند که رفتار غیرانسانی اسرائیل با زندانیان فلسطینی از همین الگوها پیروی می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: زندانیان سابق که در بازداشتگاه‌های آمریکا از جمله گوانتانامو از بدرفتاری و شکنجه رنج می بردند، می گویند که رفتار غیرانسانی اسرائیل با زندانیان فلسطینی از همین الگوها پیروی می کند.

وقتی «اسدالله هارون»، زندانی سابق گوانتانامو به تصاویر فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند نگاه می‌کند، خاطرات آزار و شکنجه‌های خودش در بازداشتگاه‌های آمریکا دوباره در ذهنش مرور می‌شود.

او می گوید: این بدترین شکل ظلم است. وقتی به شما برچسب تروریست می زنند، به هیچ وجه نمی توانید از خود دفاع کنید. بدون شک همین روند است؛ مردم را به همین شکل شکنجه می کنند. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها این کار را کرده‌اند و اسرائیلی‌ها آن را اجرا می‌کنند.

هارون که در سال ۲۰۲۱ در پرونده خود علیه دولت آمریکا به دلیل حبس غیرقانونی پیروز شد، پس از دستگیری در سال ۲۰۰۷ به مدت ۱۶ سال بدون هیچ اتهامی در زندان بدنام گوانتانامو در کوبا نگهداری شد.

او می گوید: بدون شک فلسطینی‌هایی که اکنون در زندان های اسرائیل نگهداری می شوند، رفتاری مشابه با آنچه او تجربه کرده است را تحمل می کنند.

هارون افزود:شکنجه‌های فیزیکی واقعا بد بود اما بدترین شکنجه‌های روحی هم به اشکال مختلف انجام می‌شود. من معتقدم که تفاوت چندانی در شکنجه زندانیان فلسطین، گوانتانامو، بگرام و ابوغریب وجود ندارد.

به گفته کمیسیون امور بازداشت شدگان غزه، از زمان آغاز جنگ مرگبار اسرائیل علیه غزه در اکتبر سال گذشته، حدود ۵۴ فلسطینی در زندان های اسرائیل کشته شده اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در فلسطین می گوید که گزارش‌های متعددی از بازداشت‌های دسته جمعی، سوء استفاده از زندانیان و ناپدید شدن اجباری فلسطینی‌ها برای ماه‌ها دریافت کرده است.

در اواخر آوریل، روزنامه اسرائیلی هاآرتص جزئیاتی از آزار زندانیان فلسطینی که بدون محاکمه به زندان افتاده بودند، منتشر کرد که شامل توصیفاتی از ضرب و شتم، حمله سگ‌ها به زندانیان، اجبار به بوسیدن پرچم اسرائیل، اجبار به نفرین کردن و توهین به حضرت محمد (ص) ، محرومیت از آب و غذای ناکافی و برهنه شدن بود.

در روایت یکی از زندانیان آمده است: بسیاری از آزارهایی که در زندان‌های اسرائیل انجام می شود، توسط سربازان فیلمبرداری شده است. این بازتابی قوی از رفتار با زندانیان عراقی و افغانی در بازداشتگاه‌های آمریکا مانند زندان بدنام ابوغریب دارد.

کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل و دیگر سازمان‌های حقوق بشر از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه خواسته‌اند تا اقدامی فوری برای پایان دادن به سوءاستفاده، شکنجه و بدرفتاری سیستماتیک با اسیران و زندانیان فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیل انجام دهد.

وکلا و فعالان حقوق بشر می گویند که رفتار اسرائیل با اسرای فلسطینی دارای تمام نشانه های سوء استفاده و «شکنجه به سبک آمریکایی» است.

«کلایو استفورد اسمیت»، وکیل حقوق بشر که یکی از اولین وکلایی بود که اجازه دسترسی بیشتر به زندانیان در خلیج گوانتانامو را پیدا کرد، می‌گوید: متاسفانه در ۲۰ سال گذشته، آمریکا نمونه بدترین نحوه رفتار با زندانیان بوده است.

از ۹۵۰۰ زندانی سیاسی، بیش از ۳۵۰۰ فلسطینی بدون هیچ اتهامی در زندان های اسرائیل نگهداری می شوند.

در حالی که هزاران نفر پیش از آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته در زندان بودند، بسیاری از افراد دیگر هم از آن زمان دستگیر یا دوباره بازداشت شداند.

بر اساس شواهد محرمانه که بازداشت‌شدگان و وکلای آنها اجازه دیدن آن‌ها را ندارند، می‌توانند به‌طور نامحدود توسط ارتش اسرائیل برای دوره‌های متوالی بازداشت شوند. فعالان و وکلای حقوق بشر، این افراد را گروگان‌هایی می‌دانند که هیچ پناهگاه قانونی ندارند.

دیگرانی که تجربه بازداشت، شکنجه و آزار مشابه توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق و افغانستان را داشته اند، با آنها موافق هستند.

«معظم بیگ» یک مدافع حقوق بشر است که به مدت سه سال بدون اتهام در زندان گوانتانامو زندانی بود. او نیز تشابهاتی را با آنچه که اسرائیلی‌ها آن را بازداشت اداری می‌نامند، ترسیم می‌کند که بر اساس آن فلسطینی‌ها می‌توانند محاصره شوند و از حقوق قانونی محروم شوند.

بیگ می گوید: یک شباهت آشکار بین غزه و گوانتانامو و جنگ علیه تروریسم وجود دارد. آنچه می بینید از رفتار، از برهنه شدن زندانیان تا بدرفتاری با آنها، تا سوء استفاده از ویژگی های مذهبی و نژادی، غیرقابل انکار است.

بیگ می‌افزاید که آنچه دو دهه پیش برای او اتفاق افتاد، ابتدا در زندان بگرام افغانستان و سپس در گوانتانامو، هنوز هم در حال وقوع است.

گروه های حقوق بشر خواستار تحقیقات بین المللی فوری برای بازخواست عاملان شکنجه و آزار زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل هستند.

گروه حقوق بشر Euro-Med Monitor که شهادت اسرای سابق فلسطینی را مستند کرده است، گفت: اطلاعات جمع آوری شده حاکی از آن است که ارتش اسرائیل به طور معمول و گسترده مرتکب دستگیری خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، کشتار عمدی و  شکنجه‌های غیرانسانی می شود.

بر اساس این گزارش، زندانیان همچنین از دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی، از جمله مراقبت‌های حیاتی محروم هستند.

با وجود چنین درخواست‌هایی از سوی گروه‌های حقوق بشر و وکلا، بگ می‌گوید که نسبت به تغییر اوضاع در آینده نزدیک خوشبین نیست.

او در این باره می‌گوید: من هیچ امیدی نسبت به حقوق بین الملل یا قطعنامه های سازمان ملل ندارم، زیرا بسیاری از آنها نقض شده اند.

کد خبر 1769292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha