باید سطح مواجهه با دین را ارتقاء دهیم

حجت‌الاسلام مهدی‌زاده با تاکید بر این که باید سطح مواجهه با دین را ارتقاء دهیم و جواب‌های نزدیک به مردم عصر ظهور را کشف کنیم، گفت: انسان مدرن اگر خود را سوژه مطلق بداند، گرفتار خدا پنداری خواهد شد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام حسین مهدی زاده، رئیس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی امروز (یکشنبه، ۳ تیرماه) در اجلاسیه تخصصی رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی به نسبت مدیریت و حکمرانی با مسئله ای به نام آینده اشاره و با بیان این که موضوع برنامه ریزی همان آینده است، گفت: قرن حاضر یکی از دوره های بسیار پر کار و پرزحمت  است که مبتنی بر نگاه مدرنیته شکل گرفته است،

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: اگر به نقشه ها و ایده های آینده پژوهشی توجه کنیم، به تغییرات و تحولات قرن واقف خواهیم شد.

وی با بیان این که برخی از اقلیم شناسان معتقد به نابودی طبیعت توسط بشر بوده برخی امیدوار به بهبود اوضاع در آینده هستند، گفت: تحولات جهان الگترونیکی یا سایبری یا تحولات مربوط به ژنتیک و دستکاری ها در این عرصه خود را به نفع مدرنیته آماده می کند.

مهدی زاده به مسائل سایبری بشر در فضای مجازی و نمونه هایی از ادعای مطرح در این راستا اشاره نمود و گفت: مدرنتیه تلاش می کند تا برای پاسخ به آرمان ها و رویاهایی که در پاسخ بدان عاجز بوده، این موضوعات را در فضای مجازی و جهان متاورس پیگیری کند.

وی در ادامه با بیان این که در دنیای مدرن اصل جامعه مبتنی بر نگاه بازاری خلق شده و همه جامعه بازار است، اظهار داشت: شرکت ها سلول های بنیادین جامعه مدرنیته بوده، از فرایند ترسیم سازمان و حرکت بخشی به آن به تولید استراتژی یاد می شود.

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی گزارشی از تغییرات شکل گرفته در حوزه برنامه ریزی و راهبردپردازی مبتنی بر نگاه مدرنیته ارائه  و درک از جامعه بازار را مهمترین پایه ارائه تفسیر های دقیق از آن دانست و گفت: کار دولت تولیت سیاست بوده، در نگاه مدرنیته دولت از حق مشروعیت قانون گذاری بر خوردار است.

وی به تفاوت سیاست و راهبرد اشاره و با بیان این که راهبرد سازمانی و سیاست بیرونی است، افزود: در چند دهه اخیر و از سال های ۱۹۵۰ تا ۶۰ با ورود تکنولوژی های جدی الکترونیکی و تغییرات شکل گرفته در دنیا به دنبال تعیین سازنده، تولیدگر و ترسیم کننده جزئیات جهان پیش رو بودند که در این مسیر اکوسیستم های مبتنی بر آورده های جدید را هدفگذاری نمودند تا هرکسی رویا و قصه خود را تبدیل به کسب و کار کند.

وی با اشاره به این که انسان به شکل نهاد اجتماعی که خود را نه بازار و نه دولت مدرن می داند، خود را وارد میدان ساخت آینده نموده است؛ گفت: اگر تا پیش از این دولت مسئله بزرگ، بعدها شرکت ها استراتژیست شدند، اکنون شبکه ها در راس هرم حکمرانی تعریف می شوند.

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی اعتماد را مسئله اصلی ساختارهای شبکه ای دانست و با بیان این که نحوه مدیریت شبکه ها سالها در مجامع مختلف مطرح بوده و شکل گیری شبکه ها به الزامات زیست اجتماعی کنونی تبدیل شده است، اظهار داشت: در نگاه مدرنیته جامعه، ساختار اجتماعی انسانی شبکه گونه گسترده ای است که بیش از هزار سال بدون دولت و بازار به حیات خود ادامه داده است.

وی برنامه ریزی و آینده را مهمترین مسئله روز توصیف و به نقش مهم شبکه ها در این میان اشاره نمود و گفت: مسئله علم حکمرانی نقطه اتصال سه موضوع دولت سیاستگذار، شرکت و سازمان راهبردپرداز و شبکه رویاپرداز با یکدیگر است.

مهدی زاده به گسترش نسل سوم دانشکده های حکمرانی و مدیریت در دانشگاه های کشور اشاره و با بیان این که تحولات ۲۰ سال آینده وابسته به متغیراتی است که خلق آن نیازمند میدان داری شبکه هاست که در لایه آزاد و رها و خلاق جامعه دنبال می شود، اکوسیستم با کاتالیزرهایی با سرعت بیشتری به پیش می رود.

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی  در بخش دیگری از سخنان خود عبور علم از ساختارهای رسمی آموزشی را در آینده مورد توجه قرار داد و گفت: برای مواجهه با رویکردها و رویدادهای پرجزئیات زندگی مدرنیته مبتنی بر شبکه ها، باید نسبت بین هرم بازار و شبکه را به صورت دقیق ترسیم و ارتباط بین هرم، بازار و شبکه و کیفی بخشی متعادل به زمینه سازی ها را به درستی ترسیم کنیم.

وی تشریحی از تفاوت نگاه ها به نسبت ارتباط هرم، بازار و شبکه به یکدیگر ارائه و با بیان این که نباید گرفتار و غرق در ساختار مدرنیته شویم، خاطرنشان کرد: باید نحوه تبدیل معناهای زندگی به ساختارها و نهادها و سبک زندگی و ایجاد محصولات زییستی را به خوبی ترسیم کنیم.

مهدی زاده با تاکید بر این که باید سطح مواجهه با دین را ارتقاء دهیم و جوابهای نزدیک به مردم عصر ظهور را کشف کنیم، خاطرنشان کرد: انسان مدرن اگر خود را سوژه مطلق بداند، گرفتار خدا پنداری خواهد شد، در زندگی مدرنیته انسان مدرن وقتی توانست ابزارهایی را برای پاسخ به نیازهایی که تا کنون توان دست یابی بدان نداشت درست کند، خود را خداوندگار  پنداشت.

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که انسان قدیم در علیت جبری زندگی می کرد و انسان فاعل تصرفی در میانه جبر و تفویض زندگی می کند، خاطرنشان کرد: انسان میانه ای که از ان به فاعل تصرفی یاد می شود، در مقام زندگی در عالم خلاقیت آن خلق نسبت است و کسی که نسبت خلق می کند، هیچگاه خدا با او به عنوان فاعل مجبور مواجهه نمی کند و از او خلق کیفیت و جریان اراده الهی در خلق نسبت ها و کیفیت ها را مطالبه می کند.

وی افزود: اسلام اهل بیتی تنها پروژه در عالم است که انسان را می تواند از فاعل تصرفی و محوری پنداری نجات دهد؛ باید حرف متمایز اسلام را به جوامع مختلف تبیین کنیم.

مهدی زاده با تاکید بر این که انسان مدرن در توصیف عالم همه عالم را در تضاد گسترده و تنش عظیم به تصویر می کشد، خاطرنشان کرد:  آزادی در دنیای مدرن به این معناست که چگونه انسان در دنیای تضادها زندگی کند تا فاعلیت آن به حداکثر رسیده، به سوژگی دیگران لطمه نزند.

رییس میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی  با بیان این که در رابطه بازاری کسی که برنده است، می تواند جهت و کیفیت هستی را تعیین کند، خاطرنشان کرد: اگر از این نقطه تغییر را آغاز و با خودآگاهی تلاش نموده پرکار باشیم می توانیم خود را به اصل مدرن برسانیم، والا قرن بیستم قتلگاه بشر خواهد بود. ما هرچه دیرتر دستگاه مقاومت و ایستادگی را در مقابل مدرنتیته ترسیم کنیم، با فضاهایی به مراتب سخت تر و سهمگین تر روبرو خواهیم شد.

کد خبر 1769352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha