مازندرانی ها پیشتاز در همدلی مومنانه به نیت امام علی(ع)

حجت الاسلام دانش با بیان اینکه مردم مازندران دیارعلویان در عید غدیر آداب و رسوم های متعددی نظیر عیدی دادن، تکریم سادات، اطعام دهی و سرکشی از ایتام را مورد توجه دارند، گفت: مردمان این دیار در همدلی مومنانه به نیت امام علی(ع) از یکدیگر سبقت می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین آرش دانش- امام جماعت مسجد امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، ضمن گرامیداشت عید غدیر با اشاره به آیه ۵۵سوره مبارکه مائده «معروف به آیه ولایت آمده است "إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌ اند، همان کسانی که نماز برپا می ‌دارند و در حال رکوع زکات می‌ دهند.»، اظهار کرد: شان نزول این آیه در وصف امیرالمومنین علی(ع) است.

وی با اشاره به اهمیت ترویج جایگاه غدیر و ولایت و امامت، افزود: روز عید غدیر را عید الله الاکبر می دانیم باید به شکرانه این نعمت جشن و شادی به پا داریم.

حجت الاسلام دانش با بیان اینکه اسلام برخلاف آنچه در جامعه تبلیغ و ترویج شده مبنی براینکه اسلام مخالف شادی و شعف است دین اسلام به دنبال ایجاد شادی مومنانه بین امت اسلام است، گفت: در متون دینی آمده به شکرانه ولادت فرزند، بازگشت از سفر معنوی زیارت عتبات و عالیات، حج و ... ولیمه دهید و شادی حلال داشته باشید.

وی با بیان اینکه غدیر خم روزی است که رسول خدا (ص) درباره آن فرمودند: «یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ‌ أَعْیَادِ أُمَّتِی» روز غدیر خم برترین عید های امت من است، خاطرنشان شد:در این روز باید جشن ها و برنامه های فرهنگی هنری خود را گسترش دهیم و بیشترین شادی‌ها را بین امت اسلامی به پا کنیم.

حجت الاسلام دانش به سنت های کهن مردم شریف مازندران در عید غدیر اشاره کرد و گفت: مازندرانی ها در این روز مبارک با حضور در منزل سادات و تبریک عید مومنین و محبین به امیرالمومنین علی(ع)، محبت و ارادت خود به ولایت را به فرزندان و نزدیکان خویش یادآور می شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم دیارعلویان در عید غدیر به نیت امام علی(ع) عیدی می دهند و اطعام دهی می کنند، افزود: همچنین سال های اخیر جشن های خیابانی با برپایی مواکب نیز در جای جای این خطه از شمال کشور برگزار می شود که عملی بسیار شایسته برای ترویج همدلی مومنانه در سایه غدیربشمار می رود.

حجت الاسلام دانش اضافه کرد: مازندرانی ها به نیت امام علی(ع) در اطعام دهی به نیازمندان و اکرام ایتام و فرزندان محسنین نیز اقدامات درخورتحسینی دارند.

کد خبر 1769626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha