رکورد بازدید از مسجد «سلیمیه» ترکیه در تعطیلات عید قربان شکسته شد

حدود ۱۵ هزار بازدیدکننده از مسجد «سلیمیه» در «ادرنه» ترکیه، شاهکار معماری معمار سنان در تعطیلات عید قربان بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «turkiyetoday»، حدود ۱۵ هزار بازدیدکننده از مسجد «سلیمیه» در «ادرنه» ترکیه، شاهکار معماری معمار سنان در تعطیلات عید قربان بازدید کردند.

این مسجد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، همچنان یک جاذبه مهم برای گردشگری فرهنگی و مذهبی در «ادرنه» است.

در تعطیلات نه روزه عید قرباندر ترکیه، گردشگران عمدتا برای بازدید از مسجد سلیمیه به ادرنه آمدند.

بازدیدکنندگان همچنین سایر مکان‌های تاریخی و توریستی شهر را کاوش کردند و با میراث فرهنگی غنی ادرنه آشنا شدند.

«حسن باسوغلو»، مفتی ادرنه از افزایش بازدیدکنندگان از مسجد سلیمیه خبر داد و گفت: این مسجد تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را در تعطیلات عید قربان به خود جذب کرد که شامل گردشگران داخلی و بین المللی بود.

باسوغلو گفت: اگرچه برخی از بخش‌های مسجد در حال مرمت است، اما این امر مانع بازدید بازدیدکنندگان نشد.

وی در این باره گفت: حدود ۱۵ هزار بازدیدکننده برای بازدید از سلیمیه آمدند، با وجود اینکه بسیاری از بخش‌های آن برای مرمت بسته هستند.

مفتی ادرنه گفت: ما در حال آماده کردن مکان‌های وضو و نماز بر اساس نیاز بازدید کنندگان به ویژه در روزهای جمعه هستیم که تعداد زیادی نمازگزار به مسجد می‌آیند.

باسوغلو افزود: بازدیدکنندگان از تعطیلات برای کاوش در اماکن فرهنگی و تاریخی ادرنه استفاده کردند و سلیمیه که همچنان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است بیش از سایر مکان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

میراث معمار سنان، اهمیت در معماری عثمانی

مسجد سلیمیه نه تنها یک عبادتگاه بلکه نمونه بزرگی از نبوغ معماری معمار سنان، یکی از مشهورترین معماران تاریخ ترکیه است و سنان مسجد سلیمیه که یکی از عالی ترین دستاوردهای معماری اسلامی در کل و معماری عثمانی به طور خاص است، شاهکار خود می داند.

مسجد سلیمیه  به دستور سلطان سلیم دوم و توسط معمار امپراتوری معمار سنان بین سال های ۱۵۶۸ و ۱۵۷۵ ساخته شد.

علیرغم مرمت مداوم، مسجد سلیمیه یک مکان کلیدی برای گردشگری فرهنگی و مذهبی است و هزاران نفر از بازدیدکنندگان همچنان مشتاق تجربه شکوه تاریخی و معماری آن هستند.

مرمت این مسجد که متعلق به بنیاد سلطان سلیم دوم است، توسط اداره کل بنیادهای ادرنه انجام می شود.

 قراردادی بین شرکت پیمانکاری که مرمت را انجام خواهد داد و اداره منطقه ای بنیادهای ادرنه امضا شده و انتظار می رود که بازسازی در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

مسجد سلیمیه و مجموعه اجتماعی آن در ادرنه شامل مدارس، بازار سرپوشیده، حیاط بیرونی و کتابخانه است.

بر اساس گزارش منتشر شده بر روی وب سایت یونسکو، مسجد مربع شکل با گنبد بزرگ و چهار مناره باریک بر خط افق پایتخت سابق عثمانی احاطه دارد.

بر اساس این گزارش،مسجد سلیمیه که با کاشی‌های ایزنیک مزین شده است ، گواهی بر نوعی هنری است که در این مسجد بی‌نظیر باقی مانده است.

کد خبر 1769719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha