غدیر مهم‌ترین واقعه تاریخ اسلام است

پورپزشک در مراسم جشن عید غدیر، اظهار داشت: غدیر حساس ترین و مهمترین واقعه تاریخ اسلام پس از بعثت پیامبر(ص) است که سرنوشت همه مسلمانان تا امروز از آن متاثر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با عید غدیر خم، مراسم جشنی با حضور رشید حسن‌پور، سفیر، امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سعید خلیلویچ، مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد و جمعی از ایرانیان مقیم به ویژه دانشجویان ایرانی در محل سفارت ایران در بلگراد برگزار شد.

حسن‌پور در سخنانی، با اشاره به امامت و ولایت حضرت علی(ع) گفت: عید غدیر عید ولایت و امامت حضرت علی علیه‌السلام در ادامه رسالت و مأموریت حضرت محمد(ص) محسوب می‌شود. آیات نازل شده به این مناسبت حکایت از این دارند که در این روز کافران از نابودی و زوال دین اسلام مأیوس شدند، دین خدا به اکمال رسید، نعمت خداوند کامل شد و اسلام به عنوان دین برگزیده شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، از هموطنان مقیم دعوت کرد برای سربلندی کشورمان، مسئولانه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رأی سرنوشت‌ساز خود را در صندوق بیاندازند.

پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم اظهار داشت: غدیر حساس ترین و مهمترین واقعه تاریخ اسلام پس از بعثت پیامبر(ص) است که سرنوشت همه مسلمانان تا امروز از آن متاثر است.

وی ابراز کرد: غدیر نشانه‌‏ای از تداوم خط نبوت، عصاره و نتیجه و چکیده مکتب وحی و اساس دین است.

پورپزشک با اشاره به مناسبت‌های مختلف پیش روی از جمله اربعین شهدای خدمت، حادثه هفتم تیر و ولادت امام موسی کاظم(ع) و انتخابات ریاست جمهوری افزود: شهید رئیسی منشاء خدمات بسیاری بود. مسئولیت ما در این شرایط حساس به خصوص تکلیف ملی برای شرکت در صحنه انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور بسیار مهم است.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنانش، برخی از دستاوردهای دولت شهید رئیسی به ویژه در حوزه فرهنگ و آموزش را تشریح کرد.

غدیر؛ عید ولایت و ایمان

خلیلویچ، مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد اظهار داشت: عید غدیر، عید ولایت و ایمان است و ایمان زمینه تکوین و رشد دو خصوصیت نور و رحمت را در انسان فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در حدیثی شریف می‌فرماید: «فالمؤمن... ابوه النور وامّه الرحمة». در این حدیث، نور به روشنایی علم و عقل نظری و رحمت به عواطف و عقل عملی انسان اشاره دارد.

خلیلویچ بیان کرد: در حقیقت، جوهره انسان از این دو قوه تشکیل شده است، گو این که عواطف و رحمت متأثر از علم و نظر انسان است؛ چنان که گفتیم، تقوا و ایمان مولد علم و نور هستند. در قرآن کریم در این زمینه، در دو آیه شریف، آمده است: «واتقوا الله ویعلمکم الله» و «إن تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً».

وی تأکید کرد: بنابراین نتیجه می‌گیریم که عید غدیر، نعمت ولایت، ایمان و تقوی انسان‌ساز است و موجب ارتقای فراست مؤمن می‌گردد. لذا در روایت می‌خوانیم: «فاتقوا فراسة المؤمن فإنه ینظر بنور الله الذی خلق منه».

شایان ذکر است، رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان برای معرفی این عید بزرگ اقدام به تولید محتوا به زبان صربی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کرده است.

کد خبر 1769761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha