فعالیت شعب اخذ رای در ۹۵ کشور/ پوشش رسانه‌ای توسط ۱۸۰ خبرنگار خارجی

طحان نظیف گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ۹۵ کشور دنیا برگزار می‌شود و ناظران انتخابات در داخل و خارج بر فرآیند انتخابات نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان هادی طحان‌نظیف در نشست خبری با رسانه های خارجی با تبریک عید غدیر و ولادت امام موسی کاظم (ع) و تشکر از اصحاب رسانه گفت: ۴۰ روز پیش رئیس جمهور کشورمان در سانحه بالگرد به همراه استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و هیات همراه به شهادت رسیدند، که یاد آنها را گرامی می داریم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: قانون جمهوری اسلامی یک قانون مترقی است که در آن پیش بینی شده ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب می شود و همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند  نباید در امور کشور اختلالی ایجاد شود.در همین مدت کوتاه افتتاح مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را شاهد بودیم که نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است.

طحان‌نظیف ادامه داد: جمهوری اسلامی در این شرایط سراغ آرا مردم می رود و از همان روز حادثه زمان برگزاری انتخابات و هیات های اجرایی و نظارت شکل گرفتند و از داوطلبان ثبت نام و صلاحیت ها بررسی شد و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

وی گفت: در این دوره مجموعه فرایندهایی که در گذشته در مدت طولانی تر برگزار می شد در این دوره در کمتر از ۴۰ روز انجام شد که در نظام های دنیا کم نظیر است و در این رابطه از تمام دست‌اندرکاران تشکر می کنم.

وی افزود: ۸۰ نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند که پرونده تمامی آنها بررسی شد و ۶ نفر از آنها احراز صلاحیت و معرفی شدند، جای دارد از ۸۰ نفر که ثبت نام کردند و از ۶ کاندیدای منتخب که به تبلیغات پرداختند، تشکر کنیم.  

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری در ۹۵ کشور دنیا

طحان نظیف تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ۹۵ کشور و در قریب به ۵۹ هزار شعبه برگزار می شود در این رابطه ناظران آموزش‌های لازم را دیدند و در هر شعبه ۳ تا ۴ نفر ناظر بر روند انتخابات نظارت دارند و بار اصلی انتخابات بر عهده عوامل اجرایی و ناظران است، این افراد از اقشار مختلف مردم هستند.

وی ادامه داد: نمایندگان کاندیدا در شعب اخذ رای و ستاد انتخابات کشور حضور دارند و عموم مردم از طریق سامانه مردم ناظر می توانند به شورای نگهبان گزارش دهند و شورای نگهبان خود را نگهبان آرای مردم می داند. نامزدها انتخابات طیف وسیعی از جامعه را در بر دارند و در روزهای اخیر شاهد حضور طیف های گسترده سیاسی هستیم و امیدواریم فردا شاهد حضور پرشور مردم باشیم.

وی در مورد نظارت ناظران در خارج از کشور گفت: ناظران انتخابات در خارج و داخل کشور بر فرایند انتخابات نظارت می کنند و اخذ رای در داخل و خارج در یک روز انجام می شود و تفاوتی میان داخل و خارج از کشور وجود ندارد و هیات های اجرایی و نظارت در داخل و خارج حضور دارند و هیچ نگرانی برای نظارت در خارج از کشور نداریم.

طحان نظیف در مورد نظارت بر صندوق های سیار، اظهار کرد: ناظران انتخابات در تمام شعب حضور دارند و این افراد در شعب ثابت و سیار هستند و تاکید می کنم در کنار ناظران شورای نگهبان، سامانه مردم ناظر در دست عموم قرار دارد و مورد استفاده قرار گرفته است تا موارد را به ما منتقل کنند و هیچ نگرانی در نظارت وجود ندارد.

اعلام آمار واجدین شرایط در حوزه وزارت کشور است

سخنگوی شورای نگهبان در مورد واجدین شرایط، میزان مشارکت و زمان اعلام نتایج گفت: اعلام آمار واجدین شرایط در حوزه وزارت کشور است و در مورد میزان مشارکت انتخابات پیش رو ۴۲ سال انتخابات در کشور برگزار شده و این دوره از انتخابات در کمتر از ۴۰ روز در حال برگزاری است که نشان‌دهنده اراده و خواست مردم و جایگاه بالایی آن در نظام اسلامی دارد و مردم حضور پیدا و از حق خود استفاده می کنند به نظر می رسد از شواهد و قرائن مشارکت پرشوری باشد زمان اعلام نتایج شنبه ۹ تیر است.

وی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی اظهار کرد: این فرایند ۲۵ مرحله است و اما اخذ و شمارش آرا در انتخابات مجلس در ۸ استان به صورت الکترونیک انجام شد اما با توجه به زمان اندک برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زمان برای بررسی کم بود و باید سخت افزار و نرم افزارهای متناسب برای ریاست جمهوری پیش بینی می شد که به دلیل کمبود وقت این امکان فراهم نشد.

حضور ۱۸۰ خبرنگار خارجی در انتخابات ریاست جمهوری 

وی در مورد حضور مهمانان خارجی گفت: ۱۸۰ خبرنگار خارجی از انتخابات گزارش می دهند، قانون اساسی فرایند انتخابات را ۵۰ روز پیش بینی کرده است و در موضوع انصراف پیش بینی خاصی نداشتیم و در انتخابات ریاست جمهوری حکمی وجود ندارد و ممکن تا شب انتخابات افرادی از نامزدی خود انصراف دهند و در این رابطه قانون سکوت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مبنای ما در شورای نگهبان قانون است و براساس قانون صلاحیت ها بررسی شده و اصل ۱۱۵ شرایط احراز را ذکر کرده است ودر شورای نگهبان نیز جزئیات را در مورد تعریف رجل سیاسی، سن و سابقه مدیریتی و شرط مدرک بیان شده است و افراد ثبت نام خود را براساس این شرایط انجام می دهند و بعد با استعلام های مختلف و اعلام نظر آرا فرد احراز صلاحیت می شود، شورای نگهبان یک نهاد فقهی و حقوقی و نگاه سیاسی ندارد.

وی در مورد ثبت نام نامزدهای پوششی گفت: شورای نگهبان از نیات و انگیزه درونی افراد اطلاع ندارد تا از ثبت نام افراد جلوگیری کند و در ادوار قبل نیز یک یا چند کاندیدا به دلیل نرسیدن به ائتلاف و یا نداشتن اقبال عمومی انصراف دادند.

وی در مورد انتخابات در خارج از کشور افرود: مجری انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه است و هماهنگی باید با تمهیدات این وزارتخانه انجام می شود و هیات نظارت تشکیل و ارسال تعرفه ها انجام شده است ایرانیان خارج از کشور می توانند از حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنند.

دوره دوم انتخابات هم دستی برگزار می شود

وی در پاسخ به این سوال که دوره دوم انتخابات آیا الکترونیک است گفت: با توجه با کمبود زمان در صورت دوره دوم انتخابات به شکل دستی برگزار می شود و تمهیدات الکترونیک برای دوره های بعدی ان شاءالله آماده‌ می شود.

وی در مورد کنسل شدن همایش پزشکیان گفت: کاندیدا برنامه های متعددی دارند و در جریان این مورد نیستم و جزئیات از وزارت کشور جویا شوید.

وی در مورد اخذ رای حجاج در عربستان اظهارداشت: در موضوع اخذ رای از حجاج در حال رایزنی هستیم و کشور کانادا مخالفت خود را اعلام کرده و برخی از ایرانیان در کانادا از حق رای محروم شدند و انتطار می رود کشورها در این زمینه همکاری کنند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای اخذ رأی از حجاج ایرانی که د عربستان هستند اندیشیده شده است، گفت: در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی انجام شده تا آرای ایرانیان خارج از کشور اخذ شود.  

وی ادامه داد: مسئولان اجرایی و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و پیگیری با مقامات عربستان هستند و این موضوع یعنی اخذ رأی از ایرانیان حاضر در عربستان و حجاج برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدواریم که عربستان با رویکرد جدیدی پیش گرفته است، با ما همکاری کند.

کانادا مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فارغ از عربستان که با مقامات این کشور در حال رایزنی هستیم، با معدودی از کشورها این مسئله را داریم؛ کانادا مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرده است و ما متاسفیم که آنان مانع رأی دادن مردم ایران مقیم کانادا هستند در حالی که آمردم حق دارند در سرنوشت کشور خود سهیم باشند.  

طحان نظیف در مورد مدارک احراز هویت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر انتخاباتی قانون خاص خود را دارد در انتخابات مجلس ۵ مدرک مبنای عمل بود در حالیکه در انتخابات ریاست جمهوری دو مدرک برای احراز هویت مدنظر قرار دارد و نگرانی نداریم و استقبال مردم بیشتر از کارت ملی بود و ۸۵ درصد مردم با کارت ملی مراجعه کردند. واین امر صرفا تفاوت قانون است و جای هیچ نگرانی نیست.

وی گفت: طبق قانون مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است و از نامزدها و اطرافیان آنها می خواهیم تا از اقدامات هیجانی خودداری و از هر گونه گمان زنی پرهیز کنند تا نتایج در اولین تجمیع توسط مرجع قانونی انجام شود.

کد خبر 1769957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha