حماسه جمهور در خارج از کشور

فرآیند رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همزمان با داخل کشور در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در ۹۵ کشور جهان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همزمان با آغاز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در داخل ایران، سفارت‌خانه ها و کنسولگری‌های ایران در کشورهای مختلف جهان نیز کار خود را آغاز کردند.

محسن بختیار، سفیر ایران در چین با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشور چین گفت: در این دوره از انتخابات با همکاری دولت چین، ایرانیان می توانند آرای خود را در صندوق‌ها مستقر شده در شهرهای پکن، شانگهای، گوانگژو و هنگ کنگ بیندازند.

بختیار گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و سه کنسولگری در شانگهای و گوانگجو و هنگ کنک از شهروندان ایرانی که برای انتخاب ریاست جمهوری جدید خود به پای صندوق‌های رای می‌آیند، استقبال می کنند.

آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشورهای مختلف جهان

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان نیز با اعلام آغاز رای گیری در سفارت بیروت، رای خود را در صندوق رای گیری انداخت.دو شعبه نیز در بعلبک و نبطیه در حال اخذ رای ایرانیان مقیم هستند.

وی گفت: سفارت ایران در بیروت برای استقبال از ایرانیان آماده است و زمان انتخابات تا ساعت ۱۸:۰۰ است و احتمال تمدید وجود دارد.

سفیر ایران در لبنان، حضور ایرانیان به پای صندوق رای را خوب ارزیابی کرد.

«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در عراق با اشاره به استقبال گسترده مردم از انتخابات ریاست جمهوری ایران از ساعات آغازین صبح امروز گفت: رای دهندگان در انتخابات دو دسته هستند، ایرانیان مقیم در عراق و دسته دیگر زائران عتبات مقدسه. انتظار می رود که هزاران نفر در این رویداد تاریخی شرکت کنند.

آل صادق گفت: روند رای گیری از ساعت ۸:۰۰ آغاز شد و تا ساعت ۱۸:۰۰ ادامه دارد. در صورت لزوم و به دلیل حضور مردم در پای صندوق‌های رای، سفیر جمهوری اسلامی ایران حق دارد که زمان را تمدید کند. پس از پایان زمان تعیین شده، روند شمارش آرا آغاز می شود.

وی افزود: شمارش آرا در گزارشی در سفارتخانه و کنسولگری‌ها ثبت می شود و اطلاعات به مرکز و تهران و وزارت کشور منتقل می شود تا در آمار انتخابات لحاظ شود.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد: انتخابات در شش کنسولگری در بغداد و کربلای معلی و نجف اشرف، بصره، سلیمانیه و اربیل برگزار می شود. علاوه براین، صندوق‌های سیار رای نیز در تمام استان‌های عراق وجود دارند.

«موسی فرهنگ» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط عمان با تشکر از دولت عمان برای فراهم کردن فضای لازم برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در مسقط، گفت: صندوق رای گیری از ساعت ۸:۰۰ صبح امروز با حضور گسترده اقلیت ایرانی باز شده است.

فرهنگ افزود: روند انتخابات با خوبی پیش می رود.

وی ادامه داد: جمعیت ایرانیان در عمان نزدیک به ۲۰ هزار نفر می رسد که نزدیک به ۵۰درصد از آنها برای مشارکت در انتخابات واجد شرایط هستند.

حجاج ایرانی در عربستان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ریاض شرکت می کنند

درپی مخالفت عربستان با اجازه رای گیری انتخابات، ریاض پس از گفتگو با مسئولان ایران موافقت خود را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد. به همین دلیل رای گیری در ریاض انجام می شود و حجاج ایرانی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ریاض شرکت کنند.

سفارت ایران در دمشق سوریه نیز صبح امروز درهای خود را به روی رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری ایران باز کرد. در حرم حضرت رقیه (ع) نیز صندوق رای گیری برای اخذ رای ایرانیان مقیم سوریه گذاشته شده است.

محمد بروجردی، سفیر ایران در اندونزی با اعلام آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور، گفت: صندوق رای گیری در مدرسه جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا قرار داده شده است و ایرانیان مقیم اندونزی از آغاز رای گیری در این مکان حضور دارند.

بروجردی روند انتخابات را خوب ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که ملت ایران بهترین گزینه را انتخاب کنند تا اهدافشان محقق شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز از صبح امروز فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را آغاز کرد.

علی متین فر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس اعلام کرد: ۱۰ مرکز رای گیری برای ایرانیان مقیم در این کشور اختصاص داده شده که پنج مرکز در لندن و پنج مرکز دیگر در شهرهای دیگر است.

متین فر گفت: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران عالی بوده است، ملت ایران با حضور خود در مراکز رای گیری داخل و خارج از ایران عشق به وطن و نظام شان را ثابت کردند.

فرآیند اخذ رای گیری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای فرانکفورت و بن آلمان، شهر رم در ایتالیا، شهرهای گوتنبرگو استکهلم در سوئد، شهر زاگرب در کرواسی، کشور بلاروس، شهر مسکو در روسیه با حضور ایرانیان مقیم این کشورها درجریان است. 

مرکز رای گیری در شهر سیدنی استرالیا نیز امروز درهای خود را برای ایرانیان مقیم این کشور باز کرد تا آرای خود را به صندوق رای بیندازند.

رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی اوگاندا، تونس و سنگال با حضور ایرانیان مقیم این کشورها در حال برگزاری است.

کد خبر 1770143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha