نیمه دوم انتخابات به نفع مشارکت

مردم استان اصفهان ۴۱ درصد در انتخابات جمعه هفته گذشته مشارکت داشته اند که چشم امید به گذر از ۵۰ درصد حضور مردم در نیمه دوم این صحنه سیاسی روشن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مرحله اول انتخابات ریاست جمهور با مشارکت ۴۰ درصدی به صورت میانگین در کل کشور پشت سر گذاشته شد و این صحنه سیاسی به دلیل اینکه نامزده ها آمار نیمه قاطع را کسب نکردند به مرحله دوم کشیده شد.

اصفهان به عنوان یکی از استان های مهم کشور که انتظار مشارکت از آن وجود دارد این بار نیز از میانگین کشوری بالاتر رفت ولی چشم امید به گذر از آمار فعلی در جمعه هفته آینده پیش بینی می شود.

استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ نفر آنان واجد رای دهی هستند که مشارکت در هشتم تیرماه ۴۱ درصد بود.

بخشی از شهرستان های این استان مشارکت بالای ۵۰ درصد را به ثبت رساندند اما میانگین آمار ۴۱ درصد بود که با ایجاد امیدواری در بین مردم امکان افزایش مشارکت وجود دارد.

رقابت دور دوم و ضرورت توجه به آینده کشور در داخل و عرصه بین الملل امکان افزایش حضور مردم پای صندوق های رای را فراهم می کند اما نوع عملکرد متولیان امر، هواداران نامزدها و اقناع فکری افراد در این خصوص مهم است.

نیمه دوم انتخابات به نفع مشارکت

مشارکت ۴۱ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری

رئیس ستاد انتخابات اصفهان به مشارکت مردم در انتخابات جمعه هشتم تیرماه اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند که این آمار مشارکت ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

محمدرضا جانثاری ادامه داد: سعید جلیلی بیش از ۸۶۸ هزار رای و مسعود پزشکیان بیش از ۴۲۸ هزار رای را به خود اختصاص داده اند.

وی اضافه کرد: محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام مصطفی پور محمدی به ترتیب ۱۳۹ هزار و ۱۶ هزار عدد از آرا را به خود اختصاص داده بودند.

اندیشه ناکارآمد قهر باصندوق‌های رای

کاهش مشارکت سیاسی در کشور ریشه در بسیاری از عوامل دارد که بهبود عملکرد مسئولان در همه قوا می تواند بر این اصل تاثیر بگذارد اما یک اندیشه ناکارآمد در بین مردم حاکم شده که آنان را از حضور در پای صندوق رای باز می دارد.

قهر با صندوق‌های رای به امید رفع مشکلات کشور همین اندیشه ناکارآمد است که در بین برخی از افراد جامعه نهادینه شده و مانع از حضور آن‌ها می‌شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در این خصوص گفت: این قهر با صندوق‌های رای برای حل مشکلات راهکار مناسبتی نیست و در هیچ اندیشه سیاسی به این اقدام نگاه مثبتی ندارد.

بشیر اسماعیلی با بیان اینکه با مطالبه گری باید مشکلات را حل کرد، افزود: با حضور پای صندوق های رای و پشتیبانی از فرد اصلح به رفع مشکلات کمک کرده و دغدغه ها نیز مطالبه بشود.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند از طریق سازمان‌های مردم نهاد، ارتباطات مردمی و رسانه‌ها دغدغه خود را مطالبه کنند و با قهر سیاسی کار به جایی نمی‌رسد.

اسماعیلی مطالبه‌گری صحیح را مهم خواند و یادآورشد: فراگیری مطالبه گری و پیگیری دغدغه ها از طرف رسانه‌ها و سازمان های مردم نهاد می تواند به گره گشایی از مشکلات و معضلات جامعه کمک کند.

نیمه دوم انتخابات به نفع مشارکت

اقتاع فکری و رعایت اخلاق در انتخابات

اقناع فکری مردم در خصوص اهمیت حضور و انتخاب فرد اصلح برای افزایش مشارکت مهم بوده و این ماموریت بر عهده رسانه ها، افراد صاحب نفوذ و حتی حامیان کاندیدها قرار دارد.

فرماندار اصفهان به نقش رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه ها در ایجاد رقابت انتخاباتی نقش مهمی داشته اند و توانستند شور و حال خاصی به وجود بیاورند.

محمدعلی احمدی تنویر افکار عمومی توسط خبرنگاران را مهم خواند و اذعان داشت: این قشر می توانند سلامت انتخابات، اهمیت حضور و انتخاب اصلح را منعکس کنند و اعتماد سازی داشته باشند.

امام جمعه نجف آباد نیز نقش رسانه ها را در شناخت کاندیدها مهم خواند و اظهارداشت: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فعالیت های رسانه ای بر شناخت افراد از کاندیدها کمک کرد.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی مناظره ها، تولید محتوا و برنامه های خبری را از جمله اقدامات موثر در مشارکت سیاسی و انتخاب اصلح مهم خواند.

اما اخلاق در انتخابات مقوله دیگری است که امید آفرینی کرده و مردم را نسبت به عملکرد مسئولان امیدوار کرده و فضای انتخاباتی را سالم و تصمیم بر اساس عقل هموار می سازد.

افزایش مشارکت وابسته به عملکرد قوا، اقدامات هواداران، ایجاد امید، اقناع فکری و آرامش فکری است و باید برای همسبتگی اجتماعی کار بشود که بخشی از آن به نوع خدمت رسانی به مردم است.

کد خبر 1770452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha