ازدواج؛ چالش یا فرصت!/ سبب خیر شویم

لازم است اهمیت حمایت از جوانان در امر ازدواج به عنوان یک اولویت ملی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد تا مسئله ازدواج از چالش به فرصت تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| ازدواج یکی از مراحل حیاتی در زندگی انسان‌ها است که نقش بسزایی در شکل‌گیری و تکامل شخصیت افراد و ارتقا جامعه ایفا می‌کند؛ اما امروزه و در جوامع مدرن، جوانان با موانع و چالش‌های زیادی در راه ازدواج روبه‌رو هستند که تسهیل این فرایند می‌تواند به بهبود وضعیت جامعه کمک شایانی کند.

ازدواج نه تنها یک تصمیم شخصی بلکه یک مرحله مهم در رشد و تکامل شخصیتی و روانی افراد است. حمایت از جوانان در این مرحله باعث می‌شود که آن‌ها با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری به این مسیر وارد شوند و ازدواجی موفق داشته باشند.

جوانانی که قادر به ازدواج نیستند ممکن است با مشکلات اجتماعی مانند تنهایی، افسردگی و... مواجه شوند؛ حمایت از جوانان در مسئله ازدواج نه تنها به پیشگیری از این مشکلات کمک می کند بلکه در تقویت بنیان خانواده و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی بسیار حیاتی است.

بنابراین، لازم است که اهمیت حمایت از جوانان در امر ازدواج به عنوان یک اولویت ملی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و تسهیلات مورد نیاز برای ازدواج آن‌ها فراهم شود.

ازدواج؛ چالش یا فرصت!/ سبب خیر شویم

فضیلت ازدواج

«بزرگان دین اسلام فرموده اند ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و گزینش همسر به خودی خود مستحب است گرچه گاهی واجب یا حرام می شود، اما در شرایط عادی برای انسان های معمولی جزو اعمال مستحبه است یعنی خدای متعال بابت آن ثواب می دهد و بسیار هم مورد تاکید واقع شده است.» این را امام جمعه جهرم می گوید و ادامه می دهد: در روایات آمده دو رکعت نماز انسان متاهل فضیلتی بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرد دارد.

در روزگار ما ازدواج جوانها وابسته به مسئله اشتغال و درآمدزایی و مسکن شده در حالی که باید در رفع بعضی از موانع مانند تشریفات غلط و یا آسان گرفتن ازدواج کوشش به عمل آید.

سبب خیر شویم

آنگونه که حجت الاسلام محمدحسین مدبر گفته در مورد مسئله ازدواج و این‌که کسانی واسطه ازدواج شوند ثواب های بسیاری از بزرگان دین بیان شده که شاید مهمتر و واضح تر این باشد که هرکس  قدمی یا زبان خیری در این زمینه بردارد که دونفر با هم ازدواج کنند و از تجرد بیرون آمده و متاهل شوند ثواب یکسال عبادت نزد خدای متعال دارد که شبها به نماز بایستد و روزها روزه بگیرد.

وی به آیه ۳۲ سوره مبارکه نور «وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی...» اشاره کرده و ادامه می دهد: مخاطبان در این آیه شریفه عموم جامعه و کسانی هستند که ممکن است متاهل باشند و اسباب ازدواج کسانی که ازدواج نکرده اند را فراهم کرده و زبان خیر می گذارند و در این زمینه کمک می دهند.

تفاوت نکاح و انکاح در این است که «انکحوا» یعنی اسباب ازدواج مجردها را فراهم کنید نه اینکه خودتان ازدواج کنید. لذا یکی از جاهایی که خیّرین می توانند سرمایه گذاری کرده و ثمرات آن را در دنیا و صدالبته در آخرت ببینند همین مسئله تسهیل ازدواج جوانهاست.

رسالت خیرین و دولتمردان

به اذعان حجت الاسلام مدبر، در روزگار ما ازدواج جوانها وابسته به مسئله اشتغال و درآمدزایی و مسکن شده در حالی که باید در رفع بعضی از موانع مانند تشریفات غلط و یا آسان گرفتن ازدواج کوشش به عمل آید. 

ازدواج؛ چالش یا فرصت!/ سبب خیر شویم

وی معتقد است خیّرین باید در مسئله اشتغال و مسکن جوانان سرمایه گذاری کنند چرا که یک قدم کوچک، ثواب یکسال عبادت را به همراه دارد؛ البته دولتمردان رسالت بزرگتری دارند، شنیده می شود که در بعضی از کشورها مسکن های کوچک برای زوج های جوان درست می کنند که چندسال اول زندگی به صورت رایگان در آنجا زندگی کنند تا مسئله مسکن شان حل شود.

در روایات بسیار نکوهش شده که افرادی به دلایلی چون عدم توکل و سوءظن به خداوند متعال یا رسم و رسوم های غلط و غیرعقلی و غیرشرعی ازدواج نکنند.

سنگ اندازی ممنوع

به اعتقاد مدبر، ما هم می توانیم با همت دولتمردان و خیّرین چنین کارهایی انجام دهیم نه این که به قول یکی از خیّرین که می گفت در حال ساختن شانزده واحد آپارتمان برای زوج های جوان هستم اما تا کنون یکی از ادارات چهار میلیارد تومان از من گرفته، یعنی به جای این‌که این بزرگوار را تشویق کرده و به او تخفیف بدهند کاری کرده اند که پشت دستش داغ کند و دیگر از این کارها انجام ندهد.

از طرفی در روایات بسیار نکوهش شده که افرادی به دلایلی چون عدم توکل و سوءظن به خداوند متعال یا رسم و رسوم های غلط و غیرعقلی و غیرشرعی ازدواج نکنند؛ چه کسی گفته است که اگر مردی همسرش را از دست داد به عنوان یک ارزش تا پایان عمر نباید ازدواج کند!

امام جمعه جهرم می گوید: اگر مردی در دوران جوانی همسرش را در تصادف از دست داد آیا به بهانه این‌که می خواهم پای بچه هایم بایستم باید قید ازدواج را بزند؟ این نیازی است که خداوند متعال در وجود انسانها قرار داده. «مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِینِهِ، فَلْیَتَّقِ اللّه َ فی النِّصفَ الباقی » با تقوا و ایمان نصف دین نگهداری می شود و نیم دیگر با ازدواج حاصل می شود. خانه ای که فقط یک لنگه در دارد امنیت ندارد و شیاطین و دزدان به آنجا هجوم می آورند. به هر حال مجرد بودن ارزش نیست.

بهانه نیاوریم

خانمی خدمت امام باقر (ع) عرض کرد که من متبتله هستم، حضرت فرمودند منظورت چیست؟ گفت: که یابن رسول الله منظورم این است که می خواهم تا آخر عمر ازدواج نکنم و به فضایل و معنویات و این چیزها برسم. حضرت  فرمودند دست از این‌کارها بردار، اگر در ترک ازدواج فضیلت و معنویتی بود جده  ما حضرت زهرای اطهر (س) از تو اولی بود.

ازدواج؛ چالش یا فرصت!/ سبب خیر شویم

باز حضرت فرمودند: اگر تمام دنیا یک طرف بگذارند و به من بگویند این را به تو می دهیم یک شبانه روز مجرد زندگی کن و دست از همسرت بردار من حاضر نیستم چنین کاری انجام دهم! در احادیث این عبارات زیاد دیده می شود که: «رذال مَوتاکُمُ العُزّابُ ، شِرارُکُم عُزّابُکُم ، و أراذِلُ مَوتاکُم عُزّابُکُم» عزب و کسی که ازدواج نمی کند شریر، بد، رذل و پست است.  بله گاهی انسان معذور است اما اگر شخصی بخواهد تجرد را به عنوان یک نقطه قوت برای خودش قرار بدهد اشتباه است. حضرت زهرای مرضیه (س) به مولایمان امیرالمومنین(ع) گفتند مردها به همسر نیازمندند و وصیت کردند که بعد از من حتما ازدواج کن و آیا فقط به خاطر بچه های کوچک بود؟ امام امیرالمومنین(ع) هم فرمودند که مردها نیاز به همسر دارند و این را خدا خواسته است. «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا....روم ۲۱»

این از بدعت های دین است که کسی بخواهد به عنوان یک هنجار و احیانا یک ارزش دینی به هر دلیلی مجرد بماند

در انتظار آرامش

مدبر با تاکید بر اینکه انسان نیاز به آرامش دارد و بخش زیادی از این را همسر به انسان می دهد، عنوان می کند: مرد به زن، زن به مرد نیاز دارد و موانع باید برداشته شود؛ این از بدعت های دین است که کسی بخواهد به عنوان یک هنجار و احیانا یک ارزش دینی به هر دلیلی مجرد بماند و علمای دین در چنین مواردی رسالت هایی دارند.

وجود شریف خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَة اَللَّهِ». رسالت علمای دین این است که آن سنت هایی که از اهل بیت(ع) آموختند را آشکار کنند و بگویند که چنین کاری غلط و ضدارزش است که اگر سکوت کنند لعنت خدا بر آنها احاطه می کند و در عبارت دیگری نور معنویت و ایمان از آنها سلب می شود و این تعبیر خیلی تندی است.

همه پای کار باشند

به اعتقاد امام جمعه جهرم، مسئله ازدواج مورد تاکید دین ماست و در این راستا پدران، مادران، خیّران، مسئولان، مشاورین، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و همه مردم اگر می توانند باید اقدام کنند و با تسهیلات و مشاوره و زبان خیر گذاشتن موانع را بردارند و رسوم همسرداری را آموزش دهند.

ازدواج؛ چالش یا فرصت!/ سبب خیر شویم

وی با یادآوری اینکه این درست نیست که در نظام تعلیم و تربیت ما ریزترین فرمول های علوم تجربی و ریاضی را بیاموزند اما رسم و رسوم زندگی را بلد نباشند و نتوانند در خانواده  آرامش بر قرار کنند، تصریح کرده خدای متعال ما انسانها را محتاج همسر آفریده پس باید تلاش کنیم که این نیاز اساسی به موقع و در جای مناسب و در وقت مناسب پاسخ داده شود وگرنه همان گونه که بزرگان دین فرمودند کل جامعه را فساد خواهد گرفت «....تَکُن فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ کَبِیرٌ ۷۳- انفال» کسانی هم که در معرض استرس هستند و گرفتارند، مانند رؤسا و مسئولین، بیشتر به همسر نیاز دارند.

تسهیل و حمایت از ازدواج جوانان به عنوان یکی از اولویت‌های اجتماعی و اقتصادی مهم باید مورد توجه قرار گیرد. با ایجاد شرایط مناسب برای ازدواج، می‌توان به توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی جامعه کمک کرد و زندگی روزمره جوانان را بهبود بخشید.

کد خبر 1770476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha