استان کرمان معین شهر کربلا در اسکان‌ و تغذیه زائران اربعین است

با پیشنهاد وزارت کشور ستاد عتبات استان کرمان معین شهر کربلا در بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ رسول فتحی، دوشنبه(۱۱ تیر) با اشاره به آغاز فعالیت موکب‌های اربعین حسینی از ابتدای ماه صفر؛ بر اساس هماهنگی انجام شده با سازمان ثبت اسناد، گفت: ساختار موکب‌ها امسال از حقیقی به حقوقی تغییر پیدا کرده و موکب‌های ستاد توسعه‌ و بازسازی عتبات با ثبت اطلاعات اعضای خود دارای شناسه‌ی ملی می‌شوند.

مدیر اربعین ستاد توسعه‌وبازسازی عتبات عالیات استان کرمان با افزودن این مطلب که به این ترتیب موکب‌ها، تشکل‌های مردم‌نهادی هستند که ساختار حقوقی دارند؛ خبر داد: ۵۹ موکب از استان کرمان در سامانه ثبت‌نام کردند و ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه موکب‌داران می‌توانند هماهنگی انتقال کالاها و ملزومات مورد نیاز موکب‌ها را پیگیری کنند؛ افزود: مجوز موکب‌های اسکان و پذیرایی فقط توسط ستاد عتبات صادر می‌شود ولی امسال تدبیری اندیشیده شده تا مواکبی که خدمات درمانی و فرهنگی ارائه می‌کنند با موافقت کمیته‌ی مربوطه، مجوز موکب را از ستاد عتبات دریافت و نسبت به انتقال وسایل و تجهیزات خود اقدام کنند.

فتحی خاطر نشان کرد: با پیشنهاد وزارت کشور ستاد عتبات استان کرمان معین شهر کربلا در بحث اسکان و تغذیه زائران اربعین است.

وی افزود: با توجه به شرایطی که در کربلا وجود دارد، تاکید شده است که موکب‌های ایرانی در موکب‌های عراقی ادغام شوند و به ارائه خدمات بپردازند.

مدیر اربعین ستاد توسعه‌وبازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصریح کرد: هر موکب‌دار ایرانی که بتواند با موکب‌دار عراقی برای پذیرایی از زائران، توافق‌نامه امضا کند و نسخه‌ای را در اختیار ما قرار دهد، کمیته اسکان و پذیرایی ستاد عتبات هم موکب را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی افزود: طرح تجمیع موکب‌های کم‌توان با موکب‌های پرتوان را هم در برنامه داریم تا بهتر بتوانند به زائران خدمات ارائه دهند.

فتحی یادآور شد: موکب‌هایی که در سامانه‌ی ثبت اسناد کشور ثبت می‌شوند، اساسنامه‌ای‌ دارند که به امضای هیأت امنای موکب می‌رسد و به این ترتیب ترکیب هیأت امنا بر اساس پروتکل ثبت‌اسناد تعریف و مشخص می‌شود.

وی گفت: ارکان اجرایی موکب‌ها هم مشخص است و ما تاکید داریم که در ساختار موکب‌ها حتماً روحانی، مستندساز، ناظر بهداشتی، راهنمای زائر، پزشک و پرستار هم حضور داشته باشند.

فتحی با اشاره به انتقال تجهیزات مورد نیاز موکب‌ها توسط ماشین‌های سنگین افزود: الزاماً همه ماشین‌های سنگین که در نقل و انتقالات فوق همکاری دارند، بیمه می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: طرف عراقی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای انتقال برخی لوازم از جمله کپسول گاز را اعلام کرده که با توجه به کمبودی که در این خصوص در عراق احساس می‌شود، رایزنی‌هایی از سوی رئیس ستاد عتبات کشور با طرف عراقی در حال انجام است که این مسائل به نحو مقتضی حل‌وفصل شود.

مدیر اربعین ستاد توسعه‌وبازسازی عتبات عالیات استان کرمان، ضمن گلایه از مسئولین استان که امسال هنوز پای کار اربعین نیامده‌اند، گفت: امسال تا این لحظه هنوز جلسات ستاد اربعین که هر ساله به ریاست استاندار برگزار می‌شد، برگزار نشده است.

فتحی با بیان اینکه پارسال ۶۴ موکب از استان کرمان در خدمت زائران بودند، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد موکب‌های استان کرمان به بالای ۷۰ موکب برسد.

وی در خصوص محل استقرار موکب‌های کرمان، گفت: موکب‌های کرمان بیشتر در کربلا و تعدادی در مسیر پیاده‌روی مستقر می‌شوند و یک موکب هم در مرز ریمدان، مرز مشترک ایران و پاکستان برای زائرانی که از شرق کشور وارد ایران می‌شوند، داریم.

کد خبر 1770625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha