خانواده؛ اصلی‌ترین نهاد انسان ساز

خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است که در دین اسلام از اهمیت والایی برخوردار بوده و به عنوان یک نهاد مقدس و انسان‌ساز در تربیت فرزندان و ارتقای اخلاق، امنیت و سلامت جامعه نیز نقش‌آفرین است.

خبرگزاری شبستان- خرم‌آباد، ۲۵ذی­‌الحجه در تقویم رسمی کشورمان، با توجه به نزول آیه مبارکه «هَلْ أَتَی...»، روز خانواده و تکریم بازنشستگان نام‌گذاری شده است، خانواده در همه جوامع و ادیان الهی مورد توجه است و در دین اسلام، اهمیت و ارزش بالایی دارد و نقش اصلی در تربیت و پرورش بر عهده خانواده است.

خانواده از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است، به فرموده مقام معظم رهبری اگر در جامعه‌ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کنند، با هم اخلاق خوش و سازگاری داشته و با همکاری هم مشکلات را برطرف کنند، در تربیت فرزندان و مصون ماندن این نهاد مقدس در برابر آسیب ها مصون خواهند شد.

داشتن خانواده‌هایی سالم در تحقق جامعه ای سالم نقش آفرین است، برای تحکیم بخشی به کانون خانواده باید الگوهای اسلامی ارائه شود و خانواده اسلامی کانون اخلاق در جامعه است، وقتی مشکلات در کانون خانواده کم باشد جامعه نیز در برابر آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها مصون خواهد ماند.

با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و در نظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را  فراهم ساخت.

اسلام علاوه بر تاکیدی که بر نقش تربیتی خانواده قائل است، شیوه‌های مناسب تربیتی را پیش روی خانواده‌ها قرار می‌دهد، ارائه الگوهای اسلامی برای تحکیم بنیان خانواده ها ضرورتی انکارناپذیر است.

در این رابطه گفت‌وگویی با حجت الاسلام بهروز شمسی فر، معاون تهذیب حوزه علمیه لرستان و امام جمعه موقت خرم‌آباد ارائه می‌شود...

خانواده؛ اصلی‌ترین نهاد انسان ساز

-تعریف شما از خانواده و معیارهای یک خانواده موفق؟

خانواده؛ به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، در دین اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز می‌باشد که بیشترین توجه را به والایی خانواده دارد و از این نهاد مقدس به عنوان کانون تربیت یاد می‌شود.

یکی از معیارهای خانواده موفق خدامحوری است، در کانون خانواده برنامه‌ها باید طوری باشد که در مسیر رضایت خدا انجام گیرد و احکام و آموزه های دینی در محیط خانواده تبیین شود.

اخلاق محوری از دیگر معیارهای دینی یک خانواده موفق است، روابط بین زن و مرد، والدین با فرزندان و فرزندان با یکدیگر و حتی روابط خانواده با اقوام و خویشاوندان و همسایگان باید مورد توجه قرار گیرد.

اخلاق محوری؛ سفارش دین است و خانواده‌ها باید صبور بودن و بردباری در برای  مسائل و مشکلات را تمرین کنند و در وجود فرزندان خود این ویژگی را تقویت کنند.

 والدین اگر خطایی از یکدیگر می بینند باید قدرت چشم پوشی و گذشت داشته باشند وبا عمل در این راستا، گذشت را به فرزندان خود نیز بیاموزند.

 همکاری و همراهی اعضای خانواده با همدیگر از دیگر شاخصه‌های یک خانواده موفق است، وجود وحدت و انسجام بین اعضای خانواده سبب می‌شود که در برخورد با مشکلات نیز به راحتی عبور کرد و سختی ها را پشت سرگذاشت.

ممکن است همواره خطا و اشتباهی از انسان سر بزند، والدین باید توانایی گذشت داشته باشند، معصومین(ع) بارها و بارها از خطا و اشتباهات دیگران می گذشتند و باید الگوی ما در زندگی قرار گیرند.

بد زبانی موضوع دیگری است که در کانون خانواده باید از آن دوری کرد، والدین نسبت به هم و فرزندان باید خوش رفتاری، برخورد مناسب و خوش اخلاقی را تبیین کنند.

خانواده کانون تعلیم و تربیت است، باید مسائل دینی، تربیتی و اقتصادی به خوبی برای فرزندان تبیین و آموزش داده شود وآنان را نسبت به مسائل روز جامعه آگاه ساخت.

داشتن یک خانواده موفق در جامعه نیز اثرات مثبتی بر جای می گذارد  و سبب کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی نیز خواهد شد.

والدین در کنار دغدغه های شغلی و اجتماعی که دارند، باید برای فرزندان وقت بگذراند، تقویت رابطه پدر و مادر با فرزند امری ضروری برای مصون ماندن آنها در برابر آسیب ها است.

در تربیت فرزند باید به الگوهای اسلامی توجه داشت و به فرزند در زمینه های مختلف آگاهی بخشید و برای موفقیت در این زمینه لازم است که والدین نیز سطح اطلاعات و آگاهی های خود را تقویت کنند که بتوانند فرزندانی سالم، آگاه و عالم تربیت و پرورش کنند.

-مشکلات پیش روی خانواده‌ها را بفرمایید؟

امروزه مسائلی همچون اعتیاد، فضای مجازی و بی حجابی از آسیب‌های جدی پیش روی خانوادهها است، اگر والدین نتوانند رابطه خود با فرزند را تقویت و با آنها در ارتباط صمیمی داشته باشند، فرزند ممکن است تحت تاثیر آسیب ها قرار بگیرد.

فضای مجازی مورد استفاده فرزندان باید مدیریت شود، چون اگر مدیریت نشود منشا همه مشکلات بوده و کانون خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عدم توجه و مدیریت فضای مجازی انواع آسیب و مشکلات را برای خانواده‌ها در پی خواهد داشت.

حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است، باید در کانون خانواده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، زمانی که فرزندان ما در کانون خانواده با ارزش های دینی آشنا می شوند، در برابر آسیب های اجتماعی مصون می‌شوند.

می‌طلبد که والدین نسبت به مفاسد اجتماعی، بی‌حجابی و بدحجابی مشاوره بگیرند تا بتوانند در برخورد این‌گونه مسائل با فرزندان خود رفتاری مناسب و اثرگذار داشته باشند.

-نقش خانواده‌ها در مشارکت حداکثری را بفرمایید؟

انتخابات بحث سرنوشت کشور است که نمی شود و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود، همانطور که در محیط خانواده اعضاء نمی توانند نسبت به یکدیگر بی تفاوت باشند، کشور نیز خانواده همه ایرانی‌ها است که نباید نسبت به سرنوشت کشور بی تفاوت باشیم.

پس از انتخابات و کسی که قدرت را به دست می گیرد، سرنوشت کشور تغییر پیدا می‌کنند باید برای هر ایرانی این تغییر سرنوشت مهم باشد.

شرکت در انتخابات برای انتخاب سرنوشت هر یک از اعضای خانواده‌ها ضروری است، والدینی که نسبت به سرنوشت فرزندان خود احساس مسئولیت دارند امروز نیز با انتخاب اصلح باید برای سرنوشت فرزند خود قدم بردارند.

شرکت در انتخابات یک وظیفه عقلی، اجتماعی و سیاسی ماست و همچنین رای ندادن هیچ پشتوانه عقلی و منطقی ندارد و کسی که در انتخابات شرکت نمی کند اگر در آینده مشکلی پیش بیاید نمی تواند اعتراضی داشته باشد چون امروز نظری نداشته است و با رای ندادن اجازه می دهد دیگران برای او تصمیم بگیرند.

کد خبر 1770728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha