مسجد تاریخی «قبلتین» مدینه منوره، مقصد زائران جهان

مسجد تاریخی قبلتین در مدینه منوره که مقصد زائران جهان است، مراحل توسعه را در چارچوب «پروژه تمدنی قبلتین» می گذارند و قرار است یک مرکز فرهنگی متصل به این مسجد ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از البلاد، مساجد تاریخی در مدینه منوره از جمله مسجد قبلتین شاهد حضور شمار زیادی از زائران و عمره گزاران برای اقامه نماز و اطلاع از تاریخ آنهاست.

مسجد تاریخی «قبلتین» در مدینه منوره هر روز پذیرای صدها زائر است تا در این مسجد نماز بخوانند. مسجدی شاهد مراحل توسعه در چارچوب «پروژه تمدنی قبلتین» با نظارت اداره توسعه مدینه منوره است.

این مسجد در پنج کیلومتری غرب مسجد النبی قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی است که مقصد زائران در طول حضورشان در مدینه منوره است.

مسجد قبلتین از نظر تاریخی با یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام مرتبط در تغییر قبله به بیت الله الحرام مرتبط است. هنگامی که حضرت محمد(ص) نماز ظهر را در این مسجد خواند و در نمازش وحی بر او نازل شد و خداوند متعال به او فرمود«”قَدْ نَرَی تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ»؛ سپس حضرت محمد(ص) به سمت کعبه در مسجد الحرام رو کرد و این اتفاق در ماه رجب سال دوم هجری رخ داد.

سایبان‌هایی در حیاط بیرون مسجد قبلتین برای محافظت از نمازگزاران در برابر اشعه و گرمای خورشید نصب شده است و خدمات و تبلیغات و آگاه سازی  توسط اداره توسعه مدینه منوره و شعبه وزارت امور اسلامی و انجمن های خیریه برای خدمت به نمازگزاران و آماده سازی راه‌ها برای تسهیل در ادای مناسک عبادی ارایه می شود.

 مسجد قبلتین در حال انجام کار ساخت و ساز برای گسترش و توسعه امکانات خود و افزایش ظرفیت آن برای رسیدن به سه هزار نمازگزار است. این پروژه شامل افزودن خدمات فراوان و ساخت یک مرکز فرهنگی متصل به مسجد است.

کد خبر 1770750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha