بچه ها کنار یکدیگر مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند/ تقویت محبت و آرامش درخانواده با فرزندآوری

سید فاطمه حسینی مادر چهار فرزند قد و نیم قد متولد دهه ۷۰است و براین باور معتقده هیچ‌کسی با داشتن فرزندان زیاد دچار مشکل نمی‌شود بلکه درکنار اینکه محبت بین زوجین بیشتر می شود زیاد بودن بچه ها کار تربیتی را راحت تر می‌کند، بچه‌ها با هم بزرگ می‌شوند، از هم یاد می‌گیرند، مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ بیست و پنجم ذی الحجه به حرمت نزول آیات سورۀ مبارکۀ هل اتی(سورۀ انسان) برقلب نازنین رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، روز خانواده نام گرفت؛ چرا که  دین مبین اسلام خانواده را از مهم‌ترین ارکان جامعه می داند و افراد را به پایبندی به آن و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقا جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، سفارش می کند. البته این خانواده درتمامی ادیان به ویژه دین اسلام متشکل از مادر، پدر و فرزندانی است که متاسفانه سالیان سال است در پی ترویج شعار غلط و بی اساس «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» ایران اسلامی و استان استراتژیکی نظیر مازندران را با پیری جمعیت مواجه کرده است.

در رسانه های مختلف به کررات مشاهده می شود که زندگی خانواده های غربی و اروپایی که چند فرزند دارند و برخورداری از فرزند بیشتر را ارزش و مقام می دانند تصویر شده درمقابل به جهت ترویج بی رویه سبک زندگی تک فرزندی در کشور کمتر شاهد به تصویر کشیدن زندگی افراد شاخصی در حوزه خانواده و فرزندآوری نظیر طلبه دهه شصتی که چهارده فرزند دارد، هستیم درصورتیکه  مقام معظم رهبری، مرداد ماه سال ۱۳۹۸فرمودند: «به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یک فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از کشورهای غربی ــ مثلاً در آمریکا ــ خانواده‌ای ۱۵ تا بچه دارند، ۲۰ تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] می‌شوند و هیچ کس مذمت‌شان نمی‌کند. اما نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیه تشویق می‌شود، [یعنی] کم‌فرزندی و مانند این ها.»

برای معرفی خانواده موفق درسایه چند فرزندی به سراغ سید فاطمه حسینی مادر دهه هفتادی رفتیم؛ این بانوی فریدونکناری که صاحب چهار فرزند است نکات جالب و جذابی را در خصوص دغدغه های یک خانواده پرجمعیت و شیرینی و لذت ها و سختی های چند نفره بودن سخن گفته اند که در ادامه می خوانید:

بچه ها کنار یکدیگر مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند/ تقویت محبت و آرامش درخانواده با فرزندآوری

وی که متولد سال ۱۳۷۰ است امروز به عنوان مادری موفق و کوشا در فعالیت های فرهنگی اجتماعی  با تحصیلات حوزوی و دانشگاهی شناخته شده خود را با داشتن این تعداد فرزند خوشبخت معرفی می‌کند .

لیسانس مدیریت صنعتی داشت و یک سال بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با کتاب و درس فاصله گرفت تا اینکه خبر دار شد در محل زندگی شان مدرسه علمیه ویژه خواهران تاسیس شده و ازآنجائیکه به مسائل دینی علاقه داشت ثبت نام کرد. وقتی وارد حوزه شد تازه متوجه شد استعداد و علاقه اصلی اش در همین رشته بود...از همان سال اول حوزه تبلیغ را هم به کمک مدیر حوزه خانم کامرانی شروع کرد هیچ وقت فکر نمیکرد روزی مبلغ دینی شود حین تحصیل در حوزه بود که به استعداد سخنرانی و مداحی کردن خودش پی برد.

بعد از اتمام سطح ۲حوزه به دلیل مشغله زیاد در خانه نتوانست در مقطع سطح سه حوزه ادامه دهد چراکه دروس حوزه سنگین تر و مدت زمان بیشتری نیاز داشت، به خاطر همین ارشد مدرسی معارف را در دانشگاه مازندران ادامه داد.

خانم حسینی که زمان ازدواج ۱۹ سال سن داشت اکنون مادر دو قلوهای هشت ساله به نام محمد و فاطمه، زینب چهار ساله و زهرا ۱۱ ماهه است. و پدرخانواده آقای شفیع پور شرکتی مخابرات هستند و اسنپ هم کار میکنند البته پاره وقت در یک بیمارستان خصوصی هم مشغول کسب روزی حلال هستند.

وی که به صورت سنتی با همسرش ازدواج کرده از ارتباط خوب و صمیمی اش با بچه ها در دوران جوانی سخن می گوید که همیشه ارتباط خوبی با بچه ها میگرفت تا جایی که مهمانی میرفت بچه ها دورش جمع میشدند اما هیچ وقت فکر نمیکرد روزی داشتن فرزند زیاد را الویت زندگی قرار دهد.

این مارد دهه هفتادی به مدت دو سال است که در طرح امین مدرسه فعالیت می کند و با وجود اینکه خانواده در نگهداری فرزندانش کمک هستند اما برای تداوم فعالیت های اجتماعی اش نیازبه همراهی نظیر پرستار دارد که معتقد دولت برای حمایت از فرزند آوری باید زمینه این مهم را فراهم کند.

 خانم حسینی درخصوص رویکرد جدید دستگاه های دولتی به سمت تشویق مردم به فرزند آوری و مشوق های جدید دولت برای حمایت از خانواده های پرجمعیت می گوید: دولت خدماتی میدهد اما برای سوق دادن به سمت فرزند آوری اصلا کفایت نمی‌کند اما به نسبت دولت های قبلی کارهای بهتری انجام شده ومشوق های دولت باعث دلگرمی خانواده هایی است که مشکلات مالی دارند.

وی دلایل اصلی کاهش جمعیت در کشور را سبک زندگی امروزه می داند که بیشتر به سمت سبک زندگی غربی سوق یافته البته بسیاری از جوامع غربی فرزند آوری خوبی دارند اما تبلیغات سیاه را برای ایرانی ها صورت میگیرد.

خانم حسینی یکی از مهم ترین معایب تک فرزندی را افسردگی و عدم ارتباط گیری تک فرزندان با دیگران معرفی می کند و معتقد است در خانواده های دارای چند فرزن، د نشاط بچه ها بیشتر است. بچه های به شدت اهل بازی با یکدیگر هستند و کمتر با اسباب بازی بازی می کنند. مثلا در خانواده اشت اگر اسباب بازی خریده میشود مستقیم در کمد جا می گیرد و بچه ها بازی باهم را ترجیح می‌دهند که برای خودش نیز جالب است.

بچه ها کنار یکدیگر مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند/ تقویت محبت و آرامش درخانواده با فرزندآوری

وی براین باور است هیچ‌کسی با داشتن فرزندان زیاد دچار مشکل نمی‌شود حتی زیاد بودن بچه ها کار تربیتی را راحت تر می‌کند. چون کار مثبتی که از بچه هایش می خواهد آنها با رقابت سعی می‌کنند انجام دهند، بچه‌ها با هم بزرگ می‌شوند، از هم یاد می‌گیرند، مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند.

خانم حسینی که همسر بسیار پرتلاش دارد این باور را دارد که روزی فرزندانش را خدا می‌رساند و هیچ‌گاه بابت تأمین روزی آن‌ها محتاج نخواهد ماند. اما به دولتمردان توصیه می کند حمایت خودشان را جهت فرزند آوری بیشتر کنند و به ازای هر فرزند ماهیانه مبلغ قابل توجهی به مادرها داده شود. اگر بشود نیروهایی باشند جهت کمک مادرهای چند فرزندی شاغل خیلی خوب میشد. چون مادر چند فرزند که می‌خواهد در اجتماع هم اثر گذار باشد نیاز به کسی دارد تا در کار منزل به او کمک کند و با آرامش خاطر فعالیت داشته باشد.

وی همچنین به خانواده های تک فرزند توصیه می کنند برای نشاط فرزندان خود و همچنین پیوند عاطفی بین خود و همسرتان فرزند بیشتر بیاورید چون با هر فرزند ارتباط شما و همسرتان نسبت به هم بیشتر و بیشتر می‌شود. همچنین مطابق متون دینی کثرت نسل رزق‌آور است؛ نه مشکل‌ساز.

کد خبر 1770794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha