آغاز بهسازی گذر تاریخی نوغان مشهد

  شهردار مشهد گفت: با توجه به اهمیت تاریخی محله نوغان در مشهد محدوده، گذر تشرف نوغان در سه  بخش مرمت وبهسازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمدرضا قلندرشریف صبح امروز سه شنبه(۱۲تیرماه) در حاشیه بازدید از گذرنوغان در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکنون پس از تکمیل مطالعات و تامین اعتبار لازم و به خاطر اهمیت این گذر، عملیات اجرایی بهسازی بخش اول این گذرتشرف حدفاصل بولوار شهیدکامیاب و شهیدکاشانی به مساحت ۳هزار مترمربع با هدف تسهیل تردد زائران پیاده آغاز شده و مطالعات وطراحی دوبخش دیگر نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

شهردار مشهد افزود: محور تاریخی نوغان، به علت پیشینه ارزشمند تاریخی و هویتی خود، یکی از برجسته‌ترین گذرهای تشرف به حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود  که در گذر زمان چندین بخش شده است.

آغاز بهسازی گذر تاریخی نوغان مشهد

قلندرشریف با بیان اینکه محله دریادل، به عنوان ورودی نوغان از قدیمی‌ترین محلات شهر مشهد است، افزود: دریادل از معدود محلاتی است که به نسبت حیات  و سکونت در  خود را حفظ کرده است.

گفتنی است، محله نوغان مشهد یکی از محله‌های قدیمی مشهد در جوار حرم مطهر رضوی است و  راسته نوغان در واقع بازار اصلی این محله مشهد بوده است.

ویژگی محله نوغان مشهد از نظر اجتماعی از خود گذشتگی زنان این محله در زمان شهادت حضرت رضا (ع) است که به علت شرکت در مراسم  تشییع پیکر حضرت رضا (ع) مهریه یا همان قباله‌ها را به شوهرانشان بخشیدند تا به آنان اجازه شرکت در این مراسم را بدهند.هنوز هم به  علت این اقدام  در ۱۲۰۰ سال گذشته ساکنان فعلی به آن افتخار می‌کنند.

آغاز بهسازی گذر تاریخی نوغان مشهد

از آثار دیگر موجود در خیابان نوغان مشهد مساجد امام رضا (ع)، پل سنگی،  محراب خان و  آب انباری به نام محراب خان در مجاورت مسجد است.

پایان پیام/

کد خبر 1770799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha