نیم‌ضریح دوم سرداب مقدس سامرا در محرم جاری رونمایی می‌شود

غلامی گفت: نیم‌ضریح قسمت مردانه سرداب مقدس امام‌زمان عجل‌الله در سامرا به همت مردم ولایتمدار استان‌مرکزی ساخته شده و در  اول ماه محرم رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، رحیم غلامی، رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان‌مرکزی با اشاره به ساخت نیم ضریح سرداب مقدس سامرا در جمع خبرنگاران گفت: این نیم‌ضریح دارای دو متر و ۹۰ سانتی‌متر عرض و سه متر و ۸۰سانتی‌متر ارتفاع است که ۸۷۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی با اشاره به اینکه سازه نیم ‌ضریح از چوب ساج کشور برمه تهیه شده و ۴۰۰ سال عمر مفید خواهد داشت، ادامه داد: ساخت آن از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ آغاز شد و هم‌ اکنون آماده رونمایی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با اشاره به اینکه آیین بدرقه نیم‌ضریح مقدس از شهر زرندیه آغاز می شود، ادامه داد: این ضریح بنا بر زمان بندی در شهرهای استان جهت تبرک و زیارت انتقال داده می‌شود.

غلامی با بیان اینکه قلمزنی، خاتم‌کاری و میناکاری از جمله مراحل ساخت این پنجره است که توسط هنرمندان استانی و کشوری انجام شده است، ادامه داد: این پنجره بعد از پایان ماه محرم و صفر جهت نصب به سامرا منتقل خواهد شد.

نیم‌ضریح دوم سرداب مقدس سامرا در محرم جاری رونمایی می‌شود


وی با اشاره به تلاش های ستاد عتبات عالیات استان در این خصوص بیان کرد: ساخت و نصب تابلوهای توزیع برق سه فاز حرم مطهر علوی با ۱۷ عدد پانل تابلوی برق، ساخت دو باب سقاخانه جهت حرم مطهر علوی، دوباب سقاخانه جهت حرم مطهر امام‌حسین (ع)، یک باب سقاخانه جهت حرم مطهر امامین جوادین (ع) از جمله برنامه های انجام شده توسط استان مرکزی بوده است.

غلامی طراحی و ساخت سازه، زیر ساخت و محاسبات ساخت ضریح مطهر مسلم ابن عقیل (ع) توسط گروه فنی مهندسی اراک، منبت کاری، خاتم کاری و معرق کاری داخل ضریح مطهر مسلم ابن عقیل (ع)، طراحی و ساخت سازه، زیر ساخت و محاسبات ساخت ضریح مطهر حبیب ابن مظاهر (ع) توسط گروه فنی مهندسی اراک را نیز از دیگر فعالیت های انجام شده توسط استان مرکزی دانست.


این مقام مسئول اظهار داشت: طراحی و نظارت بر ساخت گلدسته برج ساعت حرم مطهر طفلان مسلم (ع)، ساخت، نصب و راه اندازی گلخانه حرم مطهر علوی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع، ساخت و نصب نرده های فلزی شارع عباس در کربلا به طول ۵۰۰ متر، خرید و ارسال یک دستگاه لودر ۹۰L به عتبات، اعزام بیش از ۱۲۰۰ نفر نیروهای فنی و تخصصی جهت کارهای ساختمانی و تأسیساتی، ارسال انواع مصالح ساختمانی) گچ، سیمان، پودر سنگ، ایزوگام، آهن آلات، موتور سه چرخ، لوازم برقی و تأسیساتی، انواع فرش و دستگاه فرش شویی اتوماتیک، لوستر، بالابر، طراحی و ساخت سازه، زیر ساخت، محاسبات و اجرای ساخت ضریح مطهر ابراهیم مجاب (ع) و نصب در کربلای معلی در شهرستان اراک، ساخت یکی از درب‌های حرم حضرت ابا الفضل (ع) به نام باب الرأس الشریف در شهرستان ساوه و ساخت نیم ضریح اول سرداب مقدس امام زمان (عج) در سامرا نیز از مهمترین طرح های اجرا شده توسط ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی بوده است.

کد خبر 1770821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha